• چهارشنبه / ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۹ / ۱۳:۴۳
  • دسته‌بندی: خراسان شمالی
  • کد خبر: 99021712450
  • خبرنگار : 50046

گام‌هایی که خراسان شمالی در سال گذشته برای جهش تولید آغاز کرد

گام‌هایی که خراسان شمالی در سال گذشته برای جهش تولید آغاز کرد

ایسنا/خراسان شمالی امروزه اقتصاد یکی از اصلی ترین ارکان پیشرفت و توسعه یک کشور است که برای دستیابی به یک اقتصاد پایدار باید تمامی عناصر داخلی پای کار بیایند و با تاکید بر تولید داخلی وابستگی های اقتصادی به سایر جوامع از بین برود.

اگر به روند نامگذاری سال ها توسط مقام معظم رهبری از سال ۱۳۹۰ تا سال‌جاری دقت کنیم متوجه نگاه ایشان به اهمیت توسعه اقتصاد با همکاری و مجاهدت تمامی قشرها و نهادها خواهیم شد.

به گزارش ایسنا، کلمه جنگ اقتصادی از نام آشناترین کلمات در سال های اخیر به ویژه برای ایرانیان است چرا که دشمنان این مرز و بوم با علم به اینکه از طریق جنگ نظامی نمی توانند به آرزوی دیرینه خود که از بین بردن نظام مقدس جمهوری اسلامی است، برسند بنابراین با همکاری یکدیگر جنگ اقتصادی نابرابری با محوریت معیشت را علیه جمهوری اسلامی طراحی کردند اما نگاه ویژه مقام معظم رهبری به اقتصاد و حمایت از تولید داخلی در سال های اخیر موجب شد دولتمردان نیز به این موضوع اهمیت دهند و برای حل مشکلات بر سر راه فعالیت واحدهای تولیدی داخلی گام بردارند.

خراسان شمالی، نگین سرسبز شمال شرق کشور که در ۱۹ مهر سال ۱۳۹۸ وارد عمر ۱۵ ساله خود شد، در تمامی این سال ها سعی در اجرای سیاست های نظام مقدس جمهوری اسلامی در حوزه اقتصاد و تولید داخلی داشت و با روی کار آمدن دکتر محمدعلی شجاعی به عنوان دهمین استاندار این خطه حمایت از تولید کنندگان و بخش خصوصی افزایش یافت و ۴۴ نشست با عنوان شنبه های تولید با تولیدکنندگان در سال ۹۸ برگزار و مشکلات آنان بررسی و دستورات و ضرب الاجل های لازم صادر شد.

در جلسات مختلف بارها خطاب به مدیران دستگاه های اجرایی وجود بخش خصوصی را لازمه حال خوب استان اعلام شده و از پایین بودن میزان سرمایه گذاری این بخش و گردش مالی در استان گلایه شده است و مدیران به حمایت بیشتر از بخش خصوی دعوت شده و گاها این صحبت ها به تذکر و گوشزد نیز کشانده شده است.

در سال گذشته نشست هایی جداگانه برای بررسی مشکلات واحدهای تولیدی با محوریتی خاص مانند تامین اجتماعی، امور بانکی، مالیاتی و گمرکی برگزا شد و در یکی از این جلسات در پاییز ۱۳۹۸ صراحتا اعلام شد: مسئولی که از اختیارات خود نمی تواند و یا نمی خواهد استفاده کند بهتر است کنار برود تا مردم از دست چنین افراد بی مسئولیت راحت شوند.

علاوه بر آن در نشست شنبه های تولید با تاکید بر درک مدیران از شرایط اقتصادی موجود همچنین گفته شده است: در شرایط موجود حاکم بر کشور تولید کنندگان از توان کامل برای تحمل این شرایط برخوردار نیستند و نیازمند نگاه ویژه تمامی حوزه ها هستند.

تهیه سند توسعه خارجی با همکاری تجار استان، سند توسعه صادرات استان تنها گوشه ای از اقدامات عملیاتی استان برای حمایت از بخش خصوصی و تولید داخلی استان است چرا که مسئولان ارشد استانی به این باور هستند که حرکت در جاده توسعه اقتصادی بدون داشتن تابلو و چراغ راه که همین اسناد هستند امکان پذیر نیست و برای حمایت بیشتر از سرمایه گذاران بر بحث صدور مجوز بی نام نیز بارها تاکید شده است.

استاندار خراسان شمالی جلسات مختلف هدف از توسعه واحدهای تولیدی را تنها تامین نیازهای داخلی استان نمی داند و بلکه بر صادرات محصولات این واحدها نیز تاکید دارد و همچنین خواستار توسعه تجارت خارجی استان است و در این راستا به دنبال ایجاد دفاتر تجارت خارجی خراسان شمالی در کشورهای مختلف شده است که با پیگیری های انجام شده دفتر تجارت خارجی خراسان شمالی در شهر استانبول کشور ترکیه راه اندازی شده است.

تمامی این اقدامات و سیاست ها با هدف حمایت از تولید داخلی با محوریت توسعه اقتصادی می باشد و امید است با اتخاذ قوانین روان و آسان و همکاری دو جانبه بخش های دولتی و خصوصی هر چه زودتر شاهد تحقق این اهداف باشیم.

جهش تولید تنها با گفتن نیست و باید با جدیت بیشتر وارد میدان عمل شد و با از بین بردن بروکراسی های اداری، قوانین مزاحم و تفسیر و برداشت های قانونی به نفع بخش خصوصی بتوانیم در سالجاری شاهد جهش تولید باشیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha