• جمعه / ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۹ / ۱۳:۱۸
  • دسته‌بندی: فارس
  • کد خبر: 99021208488

نایب رئیس شورای عالی استان‌ها:

ریشه کارآمدی پائین نظام اداری و اقتصادی کم‌توجهی به تعلیم و تربیت است

ریشه کارآمدی پائین نظام اداری و اقتصادی کم‌توجهی به تعلیم و تربیت است
عکس آرشیوی است.

ایسنا/فارس نایب رئیس شورای عالی استان‌ها و عضو شورای مرکزی انجمن اسلامی معلمان کشور با انتقاد نسبت به آنچه بی توجهی کلیشه‌ای به وضعیت فرهنگیان عنوان می‌کرد، ریشه کارآمدی پائین نظام اداری و اقتصادی را در بی توجهی به نظام تعلیم و تربیت دانست.

سید عبدالرزاق موسوی با تبریک روزهای یازده و دوازده اردیبهشت به عنوان روزهای کارگر و معلم، افزود: هم کارگران زحمت‌کش که در چرخه‌ی تولید و خدمت و توسعه اقتصادی و هم معلمان مجاهد که در بسط ارزش‌های اخلاقی، انسانی و دینی و تربیت اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و اندیشه و در نتیجه توسعه همه‌جانبه کشور نقش‌آفرینی می‌کنند، دارای اهمیت ویژه‌ای در کشور هستند.

وی با بیان اینکه همه ما مدیون هر دو گروه کارگران و معلمان هستیم، تصریح کرد: بدون حضور و وجود کارگران ماهر و متخصص چرخ تولید و اقتصاد کشور نخواهد چرخید و عملاً فعالیت‌های اقتصادی و تولیدی غیرممکن خواهد بود؛ در نبود معلمان نیز هیچ جامعه‌ای رنگ سعادت و خوشبختی به خود نخواهد دید؛ بنابراین سرنوشت این دو گروه به هم و با دیگر اصناف و اقشار جامعه در هم آمیخته است.

رئیس شورای اسلامی شهر شیراز تاکید کرد: متأسفانه مسئولان عادت کرده‌اند که هر چند وقت یک بار و در پی ابراز نارضایتی‌ها با سیاست‌های قطره‌چکانی با معلمان روبرو شوند.

به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی شورای شهر شیراز، موسوی با یادآوری اینکه معلمان در اغلب صحنه‌های سیاسی و اجتماعی کشور حضوری پررنگ داشته‌اند، بیان داشت: واقعیت این است که در حال حاضر و به دلیل شرایط موجود، معلمان علی‌رغم انجام مأموریت و وظیفه‌های اصلی خود، هر روز شکننده‌تر و نگران‌کننده‌تر از گذشته به سرنوشت خود و جامعه می‌اندیشند.

او به مشکلات فراوان جامعه فرهنگیان کشور پرداخت و خاطرنشان کرد: سئوال اساسی در این زمینه همچنان پابرجاست که چرا ما نمی‌توانیم مسائل آموزش و پرورش را حل کنیم و  چرا مدیران و مسؤولان ما عادت کرده‌اند به نحوی عمل کنند که هر از چندگاهی و در پی ابراز نارضایتی معلمان به صورت قطره‌چکانی و آب نباتی با جامعه فرهنگیان روبرو شوند؟

رئیس شورای شهر شیراز با تأکید این مطلب که باید با مقایسه وضعیت معیشتی معلمان کشورمان با دیگر گروه‌های اجتماعی و صنفی در کشور و یا کشورهای همسایه جایگاه واقعی خود را ارزیابی کنیم، اضافه کرد: واقعیت این است که روش برخورد با نگرانی‌های معلمان نشان می‌دهد که ما برای اداره آموزش و پرورش مشکل جدی داریم.

موسوی با بیان اینکه نگرانی معلمان به مشکلات و دغدغه‌های معیشی و شأن و منزلت آنان محدود نیست، گفت: تجربه سال‌های پس از پیروزی انقلاب و حضور ایثارگرانه آنان در عرصه‌های اجتماعی و هشت سال دفاع مقدس به خوبی این را نشان می‌دهد که دغدغه جدی معلمان بی‌توجهی به عدالت اجتماعی، وجود تبعیض و فساد، ناکارآمدی نظام اداری و اقتصادی کشور و عدم استفاده از ظرفیت‌های کشور در جهت برخورداری مردم از زندگی شایسته بوده است. 

او، مشکل اصلی آموزش و پرورش و معلمان را عدم باور نقش و جایگاه آنان در توسعه همه‌جانبه کشور قلمداد و خاطرنشان کرد: شاید لازم بوده و هست که ما با انجام پژوهش و تحقیق‌های علمی و عینی آثار سنگین و زیان‌بار بی‌توجهی به آموزش و پرورش و معلمان را به جامعه و مسؤولین و همه مدیران نظام نشان می‌دادیم.

نایب رئیس شورای عالی استان‌ها، با اشاره به ضعف جدی در نظام اداری و اقتصادی کشور، اذعان کرد: به عنوان نمونه در سه سال اخیر که در شورای شهر، شهرستان، استان و شورای عالی استان‌ها حضور داشته‌ام، به خوبی مشاهده می‌کنم که کارآمدی نظام اداری و اقتصادی کشورمان تا چه حد پایین است که معتقدم ریشه‌ی این نقصان را باید در تربیت اجتماعی و فرهنگ عمومی و بی توجهی به  نظام تعلیم و تربیت جست وجو کرد.

عضو شورای مرکزی انجمن اسلامی معلمان کشور همچنین با اشاره به تشکیل انجمن اسلامی معلمان در واپسین روزهای نظام پیشین؛ دو حوزه‌ی حقوق معلمان و مسائل آموزش و پرورش و همچنین مسائل سیاسی و اجتماعی به ویژه عدالت اجتماعی را دو مأموریت اصلی این انجمن خواند و اذعان کرد: امروز و پس از گذشت سال‌ها از حضورم در این تشکل سیاسی و صنفی به این نتیجه رسیده‌ام که این انجمن، علی‌رغم تلاش‌هایی که داشته نتوانسته -آنچنان که شایسته است- از ظرفیت خود در جهت پیشبرد آموزش و پرورش و جایگاه معلمان، توفیق محسوسی به دست آورد.

دبیرکل سابق انجمن اسلامی معلمان اضافه کرد: البته نباید فراموش کنیم که سازمان‌ها و دستگاه‌های متولی مسؤول کشور در ادوار مختلف نیز در این امر حیاتی ناکام بوده‌اند.

موسوی مهمترین مأموریت تشکل‌های صنفی و سیاسی معلمان و همچنین دلسوختگان حوزه تعلیم و تربیت را ایجاد اجماع و اراده ملی در مسئولان نظام دانست و افزود: همه باید بدانیم که بهره‌وری، تولید بیشتر، کاهش هزینه‌های اداره کشور، کارآمدی نظام، افزایش اعتماد عمومی، رشد و شکوفایی کشور و امید به برخورداری از زندگی بهتر مردم؛ همگی در گرو توجه جدی به آموزش و پرورش و اصلاح ساختاری نظام اداری و آموزشی آن هم با رویکرد ارتقای جایگاه معلمان به عنوان عنصر اصلی است و این امر در سایه انسجام، هماهنگی و همراهی همه مسؤولین قوای کشور و حمایت مقام معظم رهبری امکان‌پذیراست.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha