• چهارشنبه / ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۹ / ۰۹:۰۵
  • دسته‌بندی: قم
  • کد خبر: 99021007039
  • خبرنگار : 50156

رییس سازمان مدیریت و برنامه‎ریزی قم تاکید کرد

لزوم توجه نهادها به ارائه خروجی منحصربه فرد

لزوم توجه نهادها به ارائه خروجی منحصربه فرد

ایسنا/قم رییس سازمان مدیریت و برنامه‎ریزی قم گفت: در شرایط رقابت، این بازار است که قیمت را تعیین می‌کند، اما مجموعه‌ای که محصولی منحصربه فرد ارائه می‌کند، در تعیین قیمت و میزان سود مدنظر خود بیشترین آزادی عمل را دارد.

دکتر محمود نوربخش در دیدار با دکتر محمد حیدری مدیر جهاددانشگاهی واحد استان قم که به میزبانی جهاددانشگاهی برگزار شد برگزار شد، عنوان کرد:  تشکیلات جهاد دانشگاهی امروزه جایگاه خود را پیدا کرده است و در جهت تحقق رسالت‌های خود تمام توان خویش را به کار می‌گیرد.

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی قم بیان کرد: اگر بخواهیم نگاهی به مساله دانش پروری، مهارت پروری و اشتغالزایی مبتنی بر مهارت ها داشته باشیم باید بگوییم که باید نظام آموزشی داشته باشیم که بتواند در زمینه رفع خلاهای آموزشی به شکل عمیق و دقیق گام بردارد.

وی با اشاره به روند آموزش‌های آکادمیک در کشور و اهمیت توجه به مسایل مرتبط به آموزش ادامه داد: خروجی این روش که امروزه در مراکز دانشگاهی به کار گرفته می شود که کار و مهارت برای حضور در مشاغلی که جامعه به آن نیاز ندارد و دانشی که در جامعه به کار مولد مبدل نمی شود، درآینده برای جامعه آسیب‌زا خواهد بود، در این حالت متقاضی کار متناسب  با نیاز بازار کار تربیت نمی‌شود و در بازار عرضه و تقاضای نیروی کار خلأ ایجاد می‌شود، باید گام‌های ما در جهت کاهش این شکاف‌ها باشد.

نوربخش بیان کرد: یکی از راه‌های کاهش این شکاف در بازار عرضه و تقاضای نیروی کار، فعالیت تخصصی است، یکی از دلایل موفقیت فعالیت‌های موسسه رویان، فعالیت تخصصی بر موضوع مد نظر خود است و فعالیت جهاد دانشگاهی در قالب موسسه رویان، از نمونه‌های موفق در کاهش شکاف بازار نیروی کار است، چرا که بدون موازی‌کاری با سایر نهادها، به صورت تخصصی در یکی از حوزه‌های مورد نیاز جامعه به فعالیت پرداخت.

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان قم بیان کرد: مجموعه‌ای مانند جهاد دانشگاهی بهتر است به حلقه‌های مفقوده‌ نهادهای اجرایی بپردازد، این یک شیوه‌ مرسوم است که در کنار مجموعه‌های بزرگ، بخش تحقیق و توسعه قرار دارد که به فعالیت‌های نوآورانه و تخصصی‌تر می‌پردازد، بخش تحقیق و توسعه حرف جدیدی را در مقابل مجموعه‎ خود قرار می‌دهد.

وی ادامه داد: جهاد دانشگاهی که پویایی و به‌روز بودن از نقاط قوت آن است، می‌تواند بین بازار سنتی و مدرن ارتباط برقرار کند، یکی از مسائل مورد تحقیق در این زمینه این است که چگونه می‌توان مشاغل مبتنی بر علم امروز را به مناطق روستایی منتقل کرد، اگر نهادی مانند جهاد دانشگاهی به این نکات که کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد، بپردازد، به یک نهاد بی‌بدیل  و منحصربه فرد تبدیل خواهد شد.

نوربخش عنوان کرد: در شرایط رقابت، این بازار است که قیمت را تعیین می‌کند، اما مجموعه‌ای که محصولی منحصربه فرد ارائه می‌کند، در تعیین قیمت و میزان سود مدنظر خود بیشترین آزادی عمل را دارد، برای موفقیت باید خود اتکا بود، این از طریق تولید کالای منحصربه فرد مورد نیازبازار، یا از طریق کاهش حداکثری هزینه‌های تولید ممکن می‌شود.

وی ادامه داد: از رسالت های جهاد دانشگاهی، محرک و پیش‌برنده بودن است و ظرفیت خوبی در این زمینه دارد و باید بیشتر به این رسالت خود توجه کند، نکته دیگر اینکه اگر اقداماتی که یک نهاد یا مجموعه مانند جهاد دانشگاهی انجام می‌دهد، به گونه‌ای باشد که قابلیت ارزیابی نداشته باشد و نتوان تاثیر آن در جامعه بررسی کرد، مورد توجه واقع نخواهد شد، باید فعالیت‌ها به‌گونه‌ای باشد که مشتری یک نهاد، مبلغ آن باشد.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی قم گفت: سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، واحدهای مختلفی دارد که هرکدام وظیفه و ماموریت خاص خود را دارند، ما به عنوان سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خود را راهبر توسعه‌ کشور می‌دانیم که در فلسفه‌ی وجودی ما قرار دارد، ما علاوه بر تامین منابع برای بخش‌های دارای اولویت ، وظیفه پشتیبانی از بسیاری از بخش‌ها در استان را به عهده داریم، البته این پشتیبانی به توزیع و تخصیص بودجه خلاصه نمی‌شود.

وی ادامه داد: سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و جهاددانشگاهی با توجه به حوزه وظایف خود می‌توانند همکاری‌های سازنده‌ای در حوزه‌هایی مانند پژوهش داشته باشند، این همکاری باید در شرایطی انجام شود که طرفین از رسالت‌ها و وظایف یکدیگر آگاه باشند که یکی از راه‌های آن برگزاری نشست‌های این چنینی است. 

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha