• یکشنبه / ۷ اردیبهشت ۱۳۹۹ / ۱۰:۲۳
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 99020704547
  • خبرنگار : 71496

نیروهای حفتر ورود سلاح در لیبی را رصد می‌کنند/ هشدار سازمان ملل و درخواست اروپایی برای آتش‌بس

نیروهای حفتر ورود سلاح در لیبی را رصد می‌کنند/ هشدار سازمان ملل و درخواست اروپایی برای آتش‌بس

پایگاه خبری العربیه گزارش داد، نیروهای تحت فرماندهی خلیفه حفتر، موسوم به ارتش "ملی" لیبی اجرای نظارت بین‌المللی بر ورود اسلحه به طرابلس را به دست گرفتند.

به گزارش ایسنا، این پایگاه خبری به نقل از برخی منابع اعلام کرد، نیروهای وابسته به حفتر نظارت بین‌المللی بر ورود سلاح به طرابلس را انجام می‌دهند.

این منابع اظهار کردند: در حال حاضر برخی افسران ترکیه فرماندهی درگیری‌ها علیه نیروهای ارتش "ملی" لیبی را در دست دارند.

منابع یاد شده افزودند: ارتش ترکیه گروه‌ها و نیروهای ارتباطی مسؤول ماموریت‌های میدانی را به لیبی اعزام کرد.

منابع مذکور گفتند: ارتش "ملی" لیبی ضمن تاکید بر لزوم خروج نیروهای ترکیه‌ای و انحلال شبه‌نظامیان مسلح، از برخی کشورهای اروپایی خواست ناظر بر صادرات سلاح به دولت وفاق ملی باشند.

برخی منابع در گفت‌وگو با شبکه‌های العربیه و الحدث با اشاره به نظارت ارتش "ملی" لیبی بر ممنوعیت ورود سلاح به طرابلس و درخواست از کشورهای اروپایی برای نظارت بر روند ارسال سلاح از ترکیه برای دولت وفاق ملی اظهار کردند: ارتش "ملی" لیبی کاملا خواستار توقف دستیابی دولت وفاق به هرگونه سلاحی، انحلال گروه‌های شبه‌نظامی و خروج نیروهای ارتش ترکیه است.

این منابع افزودند: ارتش "ملی" لیبی خواستار نظارتی بین‌المللی برای ممانعت از انتقال گروه‌های مسلح جدید از ترکیه به لیبی است.

سه کشور اروپایی یعنی آلمان، ایتالیا و فرانسه روز شنبه آتش‌بس در لیبی و برقراری آتش‌بسی انسانی را خواستار شدند.

وزرای خارجه آلمان، فرانسه و ایتالیا به همراه دیپلمات‌های برجسته اتحادیه اروپا به صورت مشترک خواستار برقراری آتش بسی انسانی در لیبی و ازسرگیری مذاکرات مغرب عربی شدند.

آنها در بیانیه مشترکی تاکید کردند: ترکیه گروه‌هایی از ارتش خود از جمله مهندسان، نیروهای یگان دریایی، نیروهای ارتباطی و گروه‌های برنامه‌ریزی ماموریت‌ها را برای انجام ماموریت‌های مختلفی به لیبی اعزام می‌کند و در حال حاضر نیروها و افسران ارتش ترکیه درگیری‌ها علیه نیروهای ارتش "ملی" لیبی را هدایت می‌کنند.

به گفته برخی منابع، در مقابل دولت وفاق ملی نیز مصونیت در برابر هرگونه پیگرد حقوقی یا بین‌المللی پیش از آغاز مذاکرات درباره هر سناریویی در آینده را خواستار شد.

طبق اظهارات آنها، دولت وفاق ملی مانع از تشکیل کمیته‌ای بین‌المللی برای تدوین قانون اساسی جدیدی در لیبی و برگزاری انتخابات پارلمانی و ریاست جمهوری در این کشور می‌شود.

همچنین منابع یاد شده فاش کردند، در حال حاضر رایزنی‌هایی برای اعزام یک تیم بین‌المللی به لیبی جهت ارزیابی کامل شرایط این کشور در دست انجام است و این تیم برای بررسی پرونده حجم زیادی از سلاح‌ها و شبه‌نظامیانی که به دست دولت وفاق ملی رسیده، به لیبی خواهد رفت.

در حالی که دولت فائز سراج بار دیگر مخالفت خود را با نظارت نظامی اروپا برای واردات سلاح به لیبی اعلام کرد، هیئت سازمان ملل در لیبی نسبت به تبدیل این کشور به میدانی برای آزمایش تمامی انواع سلاح‌های جدید هشدار داد.

استفانی ولیامز، کاردار فرستاده سازمان ملل به لیبی در کنفرانس مطبوعاتی که به صورت اینترنتی برگزار شد، اظهار کرد: سلاح‌هایی که از خارج وارد لیبی شده‌اند، بر شدت درگیری‌های جدید در کشور افزوده‌اند.

ولیامز گفت: پهپادهای جدیدی به لیبی منتقل شده‌اند که از جمله آنها پهپادهایی شبیه به پهپادهای انتحاری بودند که در صورت برخورد با اشیا سخت منفجر می‌شوند.

این مسؤول سازمان ملل افزود: این تنها یک نمونه از سیستم‌های بسیار سری است که در موقعیتی شهری منتشر شده و اصلا قابل قبول نیست.

از سوی دیگر، احمد المسماری، سخنگوی نیروهای وابسته به حفتر اظهار کرد: شهر ترهونه هدف حمله راکتی شدید شبه‌نظامیان و مزدوران دولت وفاق ملی وابسته به ترکیه قرار گرفت.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha