احمد یزدانپناه در جلسه ستاد بازآفرینی استان با اشاره به راهاندازی و فعالیت 28 دفتر توسعه محله (تسهیلگری) توسط سازمان بازآفرینی فضاهای شهری شهرداری مشهد در یک سال اخیر در محلات هدف بازآفرینی، اظهار کرد: هدف از راهاندازی این دفاتر نوسازی و بهسازی این محلات از منظر کالبدی و از مسیر جلب مشارکت مردمی است.
وی افزود: این 28 دفتر توسعه محله (تسهیلگری)، 54 درصد از جمعیت و 69 درصد از مساحت محلات هدف بازآفرینی را پوشش میدهند. دفاتر توسعه محله (تسهیلگری) در فازهای اولیه احتیاج به جریانسازی اجتماعی و توانمندسازی این محلات دارند و مطابق گزارش ارائه شده جهت توانمندسازی اقتصادی و اجتماعی این محلات نیز فعالیتهای قابل توجهی انجام شده است.
یزدانپناه ضمن اعلام آمادگی شهرداری برای ارائه 3 سند توسعه محله در ستاد بازآفرینی شهرستان و استان، گفت: استانداری برای هرگونه مساعدت به منظور تسهیل در فرآیندهای اداری و یا تغییر کاربری اراضی در کمیسیون ماده 5 استان با رعایت ضوابط و قوانین شهری برای اراضی قابل بارگذاری در امر مسکن و خدمات آمادگی دارد. باید پیگیری جدی، زمانبندی و رصد تصمیمات قبلی از جمله تفاهمنامههای منعقده برای ساخت 10 هزار واحد مسکونی توسط ارگانهای ذیربط انجام شود.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان رضوی با اشاره به راهاندازی شبکه کسبوکارهای خرد و خانگی در این محلات، تصریح کرد: طبق گزارش ارائه شده از سوی مدیریت شهری و شورای اسلامی شهر مشهد، 10 میلیارد ریال اعتبار برای مدیریت و شبکهسازی کسب و کار خانگی اختصاص یافته است. تاکنون 880 نفر از ساکنان این محلات متقاضی آموزش و راهاندازی کسب و کار بودهاند که توسط دفاتر توسعه محله شناسایی شدهاند و با همکاری جهاد دانشگاهی مشهد 50 جلسه مشاوره کسب و کار و 19 کارگاه آموزشی برای آنها برگزار شده است.
وی اضافه کرد: پراکندگی این 880 نفر در 17 محله شهری است که محلات خلج و عباسآباد بیشترین تعداد متقاضیان را داشتهاند. 200 نفر از این متقاضیان با اتصال به پیشرانهای اقتصادی و بازار، محصولات خود را به جهت پایداری در عرضه و فروش از این مسیر ارائه میدهند. طبق گزارشات ارائه شده، با برنامهریزیهای صورت گرفته توسط دفاتر تاکنون پنج نمایشگاه عرضه محصولات خانگی و نمایش ظرفیتهای محلات نیز برگزار شده که با استقبال ساکنان نیز همراه بوده است.
یزدانپناه گفت: از این 200 کسب و کار خانگی راه.اندازی شده، 80 کسب و کار در حوزه پوشاک فعالیت میکنند، 20 مورد آنها در حوزه دستبافتههای داری و دستگاهی و 100 کسب و کار دیگر نیز در رسته تولیدات محصولات چرمی قرار دارند. باید اقدامات صورت گرفته از سوی دفاتر توسعه محله در حوزه خلاقیتها و ایدههای کسب و کار نسل جوان و نوجوان در این محلات شناسایی شود.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان رضوی بیان کرد: اقداماتی که در خصوص خوداشتغالی در محلات هدف بازآفرینی صورت پذیرفته، موجب توانمندسازی اقتصادی و اجتماعی این محلات خواهد شد؛ خصوصا با تمرکزی که بر آموزش نسل جوان و نوجوان این محلات وجود دارد. در این حوزه نیز دفاتر نسبت به برگزاری دورههای ایدهپردازی کسب و کار و استارتآپ ویکند با مشارکت ساکنان محلات اقدام کردهاند که این مهم در کنار شناسایی ظرفیتها و توانمندیهای نسل جوان و نوجوان در این محلات، موجب افزایش خودباوری آنها نیز میشود.
بر اساس گزارش روابط عمومی استانداری خراسان رضوی، وی خاطرنشان کرد: رویدادهای اجتماعی برگزار شده در محلات توسط دفاتر توسعه محله که با هدف افزایش سرمایه اجتماعی و تقویت هویت محلی در بین ساکنان اجرا میشود، حائز اهمیت است. انجام و استمرار اقدامات اجتماعی، زمینهسازی لازم جهت افزایش مشارکت اجتماعی محلات در ساماندهی اینگونه بافتها را در پی خواهد داشت.
انتهای پیام
نظرات