به گزارش ایسنا و به نقل از نیواطلس، به نظر میرسد که بخش هواپیمای عمود پرواز برقی(eVTOL) تازه کار ژاپنی توسط شرکتی به نام "Cartivator" هدایت میشود که به عنوان یک پروژه جانبی توسط گروهی از کارمندان شرکت خودروسازی بزرگ "تویوتا" آغاز به کار کرده است و در واقع توسط شرکت "تویوتا" با هزینه ۴۰ میلیون ین یا ۳۵۴ هزار دلار آمریکا تأمین میشود.
این گروه سال گذشته مسئولیت طراحی مفهوم تاکسی پرنده "NEC" را بر عهده داشتند و اکنون هوابرد عمود پرواز "اسکای درایو"(SkyDrive) را که یک پهپاد چند ملخه با قابلیت حمل سرنشین است، منتشر و و ادعا کردهاند که اولین پرواز آزمایشی همراه با سرنشین آن با موفقیت در ژاپن انجام شده است.
"اسکای درایو" دارای طراحی تکامل یافته "NEC" است که یک کوادکوپتر بزرگ با یک کابین در زیر بود. اکنون نمونه اولیه "اسکای درایو" که به تازگی به پرواز درآمده است، یک هواپیمای هشت ملخه با یک کابین کوچک و جعبهای در بالا و چند محافظ پلاستیکی شفاف بین خلبان و ملخها است.
بودجه توسعه "اسکای درایو" هرچند کم است، اما مانع توسعه آن نشده است و این نمونه اولیه یک نقطه شروع خوب برای اثبات توانایی این طرح است.
در حالی که هوابردهای چند ملخه عمودی ممکن است دامنه یا راندمان پروازی زیادی ارائه ندهند، فراموش نکنیم که ژاپن فشار زیادی روی اقتصاد هیدروژنی گذاشته است و هوابردهای چند ملخه هیدروژنی ممکن است نیازی به نگرانی در مورد دامنه پیمایش نداشته باشند، زیرا تراکم بالای انرژی هیدروژن مایع باعث میشود چند ملخههای دارای سلولهای سوختی هیدروژنی به سرعت به شکل تجاری در دسترس قرار بگیرند.
البته هنوز صحبتی از هیدروژن در "اسکای درایو" به میان نیامده است، اما توانایی انجام پروازهای طولانی و سوخت گیری سریع مزیت کمی نیست و ژاپن هم مکانی ایده آل برای شروع کار با هیدروژن خواهد بود.
آزمایشهای پرواز سرنشین دار "اسکای درایو" از دسامبر سال گذشته آغاز شد و تا ماه مارس ادامه یافت. در این مرحله تیم "اسکای درایو" با خوشحالی اعلام کرد که مرحله "تأیید فنی" را با انجام پرواز کنترلی و پایداری پرواز در آزمایشها کاملا با موفقیت پشت سر گذاشته است.
گروه توسعه "اسکای درایو" تحت هدایت فنی "نوبو کیشی" که مهندس هوافضا است و دارای سمتهای برتر در شرکت هوابرد میتسوبیشی بوده است، قصد دارد محصول کامل خود را تا سال ۲۰۲۳ وارد بازار ژاپن کند.
این گروه در راه توسعه "اسکای درایو" با چالشهای ایمنی هوابردهای چند موتوره و چند ملخه روبرو هستند.
یکی از راه حلهای ایمنی که این گروه روی آن کار کرده است، یک صندلی خلبان است که بر روی یک ستون فلزی جاذب شوک قرار گرفته که در طراحی آن از کفش محبوب ژاپنی الهام گرفته شده است.
این کفش با سیستم موسوم به "موج میزونو" میتواند شوک مستقیم وارده به ستون فقرات را محدود کند و بسیار مفید باشد.
انتهای پیام
نظرات