• دوشنبه / ۲۵ فروردین ۱۳۹۹ / ۱۴:۲۹
  • دسته‌بندی: سایر ورزش‌ها
  • کد خبر: 99012514497
  • خبرنگار : 71638

وقتی کاسپاروف در ۲۲ سالگی قهرمان شطرنج جهان شد + فیلم

وقتی کاسپاروف در ۲۲ سالگی قهرمان شطرنج جهان شد + فیلم

گری کاسپاروف اسطوره شطرنج جهان که موفق شده بود در سن ۲۲ سالگی به عنوان جوانترین قهرمان شطرنج جهان به شهرت برسد، امروز ۵۷ ساله شد.

به گزارش ایسنا، گری کاسپاروف قهرمان اسطوره ای شطرنج جهان امروز (دوشنبه) ۵۷ ساله شد. به اعتقاد بسیاری از شطرنج بازان، کاسپاروف روسی بهترین شطرنج باز تاریخ جهان است. او ۱۳ آوریل ۱۹۶۳ در شوروی سابق و در شهر باکو متولد شد. این اسطوره شطرنج جهان در سال ۱۹۸۰ به عنوان استاد بزرگی دست یافت. او ۵ سال بعد با غلبه بر آناتولی کارپف قهرمان شطرنج جهان شد و تا سال ۱۹۹۳ هنگامی که به دلیل اختلاف با فدراسیون جهانی شطرنج (فیده) مسابقه فینال قهرمانی جهان را با نایجل شورت استاد بزرگ انگلیسی خارج از حمایت فیده برگزار کرد و این عنوان را در اختیار داشت.  کاسپاروف ۱۰ مارس ۲۰۰۵ ( ۲۰ اسفند سال  ۱۳۸۳) کناره‌گیری خود را از شطرنج حرفه‌ای اعلام کرد تا شطرنج جهان یکی از نوابغ خود را از دست بدهد.
یکی از بازی های تاریخی بین کاسپاروف و کارپف در سال ۱۹۸۵ انجام شد. این مسابقات در اکتبر سال ۱۹۸۵در مسکو بود. قواعد این بازی نسبت به بازی های گذشته اش جدید شده بود و به گونه ای بود که هر بُرد یک امتیاز و هر مساوی نیم امتیاز داشت. کارپف به عنوان قهرمان جهان فقط به ۱۲ امتیاز برای قهرمانی جهان نیاز داشت اما کاسپاروف باید حداقل به ۵ / ۱۲ امتیاز دست می‌یافت تا قهرمان جهان شود. این مسابقات سرانجام در میان هیجان عمومی شطرنج‌دوستان جهان، با نتیجه ۱۳ بر ۱۱ به سود کاسپاروف پایان یافت و او با ۲۲ سال سن به عنوان جوان‌ترین شطرنج‌باز تاریخ، قهرمان شد. کاسپاروف پس از این موفقیت سه بار به ترتیب در سال‌های ۱۹۸۶(در لندن و لنینگراد)، ۱۹۸۷ (در سویا) و ۱۹۹۰ (در نیویورک و لیون) از مقام قهرمانی خود برابر کارپف دفاع کرد.
دو فیلم از اولین قهرمانی کاسپاروف در جهان را در ادامه مشاهده می‌کنید:

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۹-۰۱-۲۵ ۱۴:۴۵

گری کاسپاروف یکی از اسطوره های شطرنج جهان‌ است. فیروزجا و کارلسن باید این مرد را اسطوره خود بگیرند. شطرنج جهان‌ مدیون این مرد است و اگر بازی های قدیمی را تحلیل کنید می بینید که فیروزجا و کارلسن هیچ چیز نیستند... هیچ چیز

avatar
۱۳۹۹-۰۱-۲۵ ۱۷:۵۷

واقعا حیف که در کار سیاست رفت... حیف