رضا پیشقدم در گفتوگو با ایسنا، در خصوص شرایط برگزاری کلاسهای مجازی نیمسال دوم سال 98-99 دانشگاه فردوسی مشهد اظهار کرد: در حال حاضر در یک بزنگاه تاریخی قرار داریم. باید این واقعیت را بپذیریم که زیرساختهای آموزش مجازی به طور کامل در دانشگاهها وجود ندارد. باید این تهدید را به فرصت تبدیل کنیم. تمام امکانات دانشگاه پای کار آمدهاند تا آموزش از طریق فضای مجازی در دانشگاه انجام شود.
وی افزود: در ابتدا بحران به وجود آمده را باید مدیریت کنیم و سپس مقدمات زیرساخت آموزش مجازی را در کنار کلاسهای حضوری فراهم کنیم. مسلماً کمیها و کاستیهایی وجود دارد. در حال حاضر دانشگاه فردوسی به خوبی به اوضاع مسلط شده و کلاسهای دانشگاه از 16 فروردین به شکل رسمی آغاز شده است. بروز برخی مشکلات طبیعی است، اما مطمئن هستیم ظرف دو تا سه هفته آینده قطعاً شرایط پایداری به وجود خواهد آمد.
وی در خصوص نحوه برگزاری دروس تئوری و عملی خاطرنشان کرد: تمام دروس نظری در دانشگاه فردوسی تا پایان نیمسال جاری به صورت مجازی برگزار خواهد شد. دروس عملی، کارگاهی و آزمایشگاهی نیز پس از بازگشایی دانشگاه و بهبود شرایط کرونا به صورت فشرده برگزار خواهد شد. اگر شرایط کرونا در زمان دیرتری حتی در فصل تابستان بهبود یابد، دروس عملی در همان زمان برگزار و نمرات آن برای نیمسال دوم سال تحصیلی 98-99 محاسبه خواهد شد. همچنین در صورت بهبود شرایط موجود و بازگشایی احتمالی دانشگاهها در هفتههای آتی، کلاسهای تئوری و نظری به هیچ وجه به صورت حضوری برگزار نخواهد شد. دانشگاه فردوسی مشهد تصمیم گرفته است تمام دروس تئوری خود را در این ترم به صورت مجازی برگزار کند.
معاون آموزشی دانشگاه فردوسی در پاسخ به این سوال که «آیا تقویم آموزشی دانشگاه فردوسی دچار تغییر خواهد شد یا خیر»، گفت: تقویم آموزشی دانشگاه فردوسی هیچ تغییری نخواهد کرد. دروس مجازی مطابق تقویم آموزشی به پایان خواهد رسید. زمان برگزاری دروس عملی در صورت نیاز به تعویق خواهد افتاد.
پیشقدم در رابطه با چگونگی و شیوه نظارت دانشگاه بر عملکرد تدریس اساتید و اعضاء هیئت علمی در زمان آموزش مجازی تصریح کرد: در این دوره بنا را بر اعتماد کامل دانشگاه بر اساتید خود گذاشتهایم. اساتید برجسته، متعهد و با وجدانی داریم که می دانند باید سرفصل دروس خود را در این نیمسال به پایان برسانند، اما در نظر داریم با ارسال کاربرگی به تمامی دانشکدهها و گروهها فعالیتهای آموزشی اعضاء هیئت علمی و غیر علمی را به صورت هفتهای از طریق گروههای مربوطه رصد کنیم. شیوه نظارتی دیگری نیز وجود دارد که به دلیل به وجود آمدن حواشی از رسانهای کردن آن معذوریم.
وی در خصوص نحوه شکایات دانشجویان از عملکرد تدریس اساتید گفت: کانالهاییدر فضای مجازی ایجاد شده که به صورت 24 ساعته پاسخگوی مشکلات اساتید و دانشجویان هستند. کلاسهای توانمندسازی و دانشافزایی درحوزه آموزش مجازی نیز برای اعضاء هیئت علمی تدارک دیده شده است. کارشناسان بخش کامپیوتر در تمام دانشکدهها موظف به حل مشکلات دانشجویان در این زمینه هستند. دانشجویان نیز می توانند شکایات خود را از عملکرد تدریس اساتید به دفتر نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت آموزشی دانشگاه فردوسی منتقل کنند.
معاون آموزشی دانشگاه فردوسی در مورد نحوه بازگشت شهریه دانشجویان تصریح کرد: حذف درس و حذف کل نیمسال بدون احتساب در سنوات و بدون پرداخت شهریه انجام خواهد شد، همچنین دانشجویان تا خرداد ماه فرصت دارند در کلاسهای مجازی شرکت کرده و در صورت نارضایتی دروس خود را حذف کنند که شهریه ثابت و شهریه متغیر به دانشجویان باز خواهدگشت.
پیشقدم در خصوص نحوه برگزاری آزمونهای میانترم عنوان کرد: زیرساختهای آموزش مجازی در دانشگاه فردوسی تقویت شده و شرایط برگزاری امتحان میانترم نیز وجود دارد، اما در دستورالعملهایی که صادر شده در برگزاری امتحانات میانترم ورود نکرده و آن را به اساتید واگذار کردهایم. آنچه که اهمیت دارد آزمونهای پایان ترم است که در این خصوص اظهار نظری صورت نگرفته و تا 20 خرداد ماه فرصت داریم.
سیستمها را غیرفعال کردهایم تا دانشجویان پس از سه جلسه غیبت از درس مربوطه حذف نشوند
وی در رابطه با نحوه حضور و غیاب دانشجویان در سیستم آموزش مجازی یادآور شد: تمامی این موارد به اساتید واگذار شده است. اساتید و دانشجویان به هر توافقی که با یکدیگر در این خصوص برسند هیچ مشکلی از سوی دانشگاه وجود ندارد. قواعد آموزشی و حذف درس به دلیل غیبت بیش از سه شانزدهم را نمیتوانیم تغییر دهیم اما آن را به اساتید معطوف کردهایم. در حال حاضر شرایط بحرانی است و برخی دانشجویان و خانوادههای آنان ممکن است نگرانی هایی داشته باشند. توصیههای لازم صورت گرفته تا با دانشجویان با نهایت رأفت، بردباری و شکیبایی برخورد شود تا مشکلات آنان حل شود. سیستمها را نیز غیرفعال کردهایم تا دانشجویان پس از سه جلسه غیبت از درس مربوطه حذف نشوند.
معاون آموزشی دانشگاه فردوسی در خصوص نحوه استفاده از سیستم آموزش مجازی برای دانشجویانی که از تجهیزات و امکانات لازم برخوردار نیستند، ادامه داد: یکی از مشکلات موجود در آموزش مجازی حضور برخی از دانشجویان در روستاها و مناطق محروم است. به طبع برقراری عدالت آموزشی برای تمام دانشجویان سخت خواهد بود. سیستم آنلاین و آفلاین مجازی دانشگاه قابلیت ضبط دارد تا در اختیار تمام دانشجویان قرار گیرد. دانشجویانی که درمناطق محروم و به دور از تجهیزات و امکانات لازم به سر میبرند، با مراجعه به کافی نت می توانند فایل کلاسهای برگزار شده از طریق سیستم مجازی را دانلود کرده و استفاده نمایند.
انتهای پیام
نظرات