• دوشنبه / ۱۱ فروردین ۱۳۹۹ / ۱۱:۰۹
  • دسته‌بندی: گیلان
  • کد خبر: 99011105313
  • خبرنگار : 50040

یک دکترای اقتصاد مطرح کرد

«جهش تولید» نیازمند کارآفرینی و سرمایه گذاری

«جهش تولید» نیازمند کارآفرینی و سرمایه گذاری

ایسنا/گیلان یک دکترای اقتصاد، «جهش تولید» را نیازمند یک بخش کارآفرین و سرمایه گذار در کنار دولت دانست و یادآور شد: در کنار منابع معمول و منابع خارجی قابل حصول، مردم نیز می توانند نقش برجسته ای ایفا کنند.

دکتر اسماعیل رمضانپور در گفت وگو با ایسنا، با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب مصلحت کشور را در اقتصاد دیدند، اظهار کرد: یک اقتصاد قدرتمند می تواند کمک موثری برای بخش های دیگر باشد و رفاه جامعه را به طور محسوس افزایش دهد.

وی افزود: برای یک کشور در حال توسعه بخش اقتصاد و به طور اخص تولید باید برای یک دوره نسبتا طولانی مورد توجه خاص و مستمر قرار گیرد و این مهم برای کشور ایران که در حدود تقریبا یک دهه درگیر جنگ بوده و سالیان متمادی در معرض تحریم ها و بعضا تحریم های شدید قرار داشته و دارد، باید خیلی بیشتر مد نظر باشد.

عضو هیئت علمی گروه اقتصاد دانشگاه گیلان، با اشاره به توجه ویژه رهبر انقلاب به تولید داخلی، افزود: ایشان با نامگذاری سال های متوالی تحت عناوین مرتبط با اقتصاد می خواهند با توجه به اهمیت بنیادی اقتصاد، افزایش مستمر و شتابان تولید در کانون توجه جامعه و دولت باشد.

رمضانپور، با بیان اینکه عدم تاکید و پافشاری بر اقتصاد ممکن است به رضایت از وضعیت موجود و بسنده کردن به رشد معمول بیانجامد، گفت: ما برای پیشبرد سیاست ها و اهداف در حوزه های سیاسی و اجتماعی و فرهنگی و افزایش محسوس رفاه جامعه متناسب با روند جهانی به یک اقتصاد با رشد بالا نیاز داریم و باید تا آنجا که می توان در این زمینه برنامه ریزی و سیاستگزاری کنیم لذا تعیین شعار سال یک گام بلند در این راستاست.

وی درخصوص موانع و راهکارهای تحقق شعار «جهش تولید»، اضافه کرد: علی الظاهر موانع و محدودیت های زیادی وجود دارد؛ به طوری که در نگاه اول شاید دستیابی به این مهم ناممکن به نظر برسد، اما این شعار انگیزه و امید ایجاد می کند. هم تجربه ایران در برخی سال ها و هم سابقه تاریخی نشان می دهد که می توان در بستر محدودیت ها رشد قابل توجهی داشت.

این دکترای اقتصاد، با اشاره به ارائه راهکارهای تحقق شعار سال از سوی رئیس جمهور و وزیر اقتصاد و رئیس بانک مرکزی و... طی روزهای گذشته، ادامه داد: می توان این راهکارها را جستجو کرد، اما در کنار این راهکارها با توجه به شرایط خاص کشور که در معرض حوادث طبیعی زیادی است به نظر می رسد تعریف پروژه های بسیار بزرگ در این حوزه ها برای کاهش زیان ها و آسیب پذیری ها و اجرای پروژه های عظیم در بخش راه و حمل و نقل و همچنین تعریف پروژه های بزرگ در زمینه گردشگری و موارد مشابه بتواند کمک موثری به جهش تولید داشته باشد.

رمضانپور، جهش تولید را نیازمند یک بخش کارآفرین و سرمایه گذار در کنار دولت دانست و یادآور شد: یک بدنه نیروی انسانی در سطوح مختلف، مجموعه قوانین و مقررات پشتیبان و از همه مهم تر منابع مالی کافی در دسترس است، اما در کنار منابع معمول و منابع خارجی قابل حصول، مردم نیز می توانند نقش برجسته ای ایفا کنند. همچنان که در جریان حوادث کمک می کنند می توانند در این زمینه هم ورود داشته باشند؛ البته در این حالت هم اصل سرمایه برگشت می کند و هم سودی عاید خواهد شد، اگرچه ترجیحا بهتر است در مورد سود به کم بسنده شود.

وی با اشاره به نقش نظام مالیاتی در اقتصاد، خاطرنشان کرد: در راستای شناسایی بخش هایی که درآمد سرشاری دارند، اما مالیات نمی دهند یا مالیات لازم را نمی دهند، گام هایی برداشته شده که می توان سهولت بیشتری برای بخش تولید و پروژه های جدید در نظر گرفت.

عضو هیئت علمی دانشگاه گیلان با بیان اینکه شبکه بانکی برای اینکه در خدمت «جهش تولید» باشد باید بتواند با به کارگیری روش های بهتر و کارآمدتر منابع بیشتری را جذب کند، گفت: بانک ها باید در جهت کاهش هزینه ها اقدامات اساسی انجام دهند تا هزینه پول برای بانک کاهش محسوسی داشته باشد. البته ثبات اقتصادی و کاهش معنی دار تورم عامل مهمی در حوزه اقتصاد کلان است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha