• یکشنبه / ۱۰ فروردین ۱۳۹۹ / ۱۰:۴۹
  • دسته‌بندی: زنجان
  • کد خبر: 99011004705
  • خبرنگار : 50167

رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی استان زنجان:

هیچ‌گونه پنهان‌کاری در خصوص آمار مبتلایان به کرونا نداریم

هیچ‌گونه پنهان‌کاری در خصوص آمار مبتلایان به کرونا نداریم

ایسنا/زنجان رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی استان زنجان گفت: هیچ‌گونه پنهان‌کاری در خصوص آمار مبتلایان به کرونا نداریم.

پرویز قزلباش دیروز (۹ فروردین) در نشست خبری که به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، در رابطه با آمار مربوط به ویروس کرونا در استان، اظهار کرد: مجموع مبتلایان به ویروس کرونا در استان از ابتدای شیوع این ویروس تاکنون از لحاظ آزمایشگاهی به ۵۱۸ مورد رسیده است. طی بیست و چهار ساعت گذشته ۲۴ مورد مثبت جدید ابتلا به ویروس کرونا در استان به ثبت رسیده و متاسفانه تاکنون ۴۴ نفر نیز از لحاظ آزمایشگاهی بر اثر بیماری کرونا فوت کرده‌اند. همچنین مجموع بیماران بستری شده مشکوک به کرونا در بیمارستان‌های زنجان ۱۴۶۶ نفر بوده و بر اساس آخرین آمارها ۳۴۵ نفر در سطح استان بستری هستند و تا این لحظه ۳۴۲ نفر از بیمارستان‌ ترخیص شدند.

وی با بیان اینکه ۸۰ درصد مردم استان در طرح غربالگری ویروس کرونا مشارکت کرده‌اند، افزود: ۸۶۱ هزار و ۶۰۳ نفر در طرح غربالگری ویروس کرونا مشارکت کردند؛ به‌ طوری که در سطح استان وضعیت بیش از ۹۰ درصد افرادی که غربالگری شدند پیگیری شده است. تعدادی از آنان به مراکز ۱۶ ساعته مراجعه و برای برخی داروی سرپایی تجویز شده و تعداد دیگری نیز بستری شده‌اند.

این مسئول در پاسخ به این سئوال که آیا در استان زنجان از بهمن‌ماه بیمار مبتلا به کرونا وجود داشت، تصریح کرد: چیزی برای پنهان کردن در رابطه با ویروس کرونا و آمار مبتلایان وجود ندارد. البته همان‌طور که می‌دانید ۸۰ درصد بیماران مبتلا به کرونا علائم خفیف داشته یا علائم پنهانی دارند که امکان دارد افرادی در آن زمان بوده باشند که به دلیل پنهان بودن علائم بیماری از آن بی‌خبر بوده‌ایم ولی اولین مورد دارای علائم ابتلا به ویروس کرونا در استان از اواسط اسفندماه پارسال شناسایی شده است.

رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی استان زنجان همچنین در پاسخ به این سئوال که آیا در کشور و استان نیز کیت‌های چینی وجود دارد، ادامه داد: در حدی که بنده اطلاع دارم اولین کیت‌هایی که وارد کشور شد، کیت‌هایی بود که از طرف سازمان جهانی بهداشت در اختیار ایران قرار گرفته شده است، در نتیجه از ابتدا تاکنون کیت‌های آزمایش کرونا که در اختیار ایران قرار داده شده نیز از طریق این سازمان بوده است. البته در  رابطه با ناقص بودن کیت‌های تشخیص باید انستیتو پاستور پاسخ دهد که پیگیری‌های لازم را انجام خواهیم کرد.

قزلباش با بیان اینکه نمونه‌گیری از بیماران مشکوک به کرونا از پشت حلق انجام می‌شود و درست بودن این آزمایش به همکاری بیمار برای انجام این کار بستگی دارد، اظهار کرد: یک درصدی از همه آزمایش‌ها خطا دارد و اگر از بیماری آزمایش کرونا گرفته شد و تست آن منفی بود ولی علائم بالینی فرد نشان‌دهنده مبتلا بودن وی به این بیماری باشد، باز هم از او آزمایش گرفته خواهد شد، این قضیه از لحاظ پزشکی چیز عجیبی نیست و دلیل آن خراب یا غیراستاندارد بودن کیت تشخیص کرونا نیست.

وی با اشاره به اینکه ستاد مبارزه با کرونای استان تا تیرماه امسال‌ برای بیماری کرونا برنامه‌ریزی کرده است، افزود: رفتار مردم و چگونگی اجرای طرح‌های پیشگیری در روند امور بسیار تاثیرگذار است که اگر درست اجرایی شود، این بیماری زود جمع‌ خواهد شد، در غیر این صورت اعلام هر زمانی برای خلاص شدن از این بیماری فقط حدس و گمان بوده و دلیل مشخص نبودن زمان کنترل بیماری کرونا در کشور به دلیل ناشناخته بودن این بیماری و نبود دارو و درمانی برای آن است. اکنون ۱۵۰ نوع داروی مختلف در کشورها برای درمان این بیماری استفاده می‌شود.

این مسئول با اشاره به اینکه روند ابتلا به بیماری کرونا در استان روند فزاینده‌ با شیب ملایم است، تصریح کرد: مهم‌ترین دغدغه بخش درمان استان، افزایش یک‌باره بیماران و در نتیجه عدم توان پاسخ‌گویی به نیازها در بخش بیمارستانی است که پیش‌بینی می‌شود پیک بیماری کرونا در استان در هفته دوم و سوم فروردین باشد.

رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی استان زنجان در رابطه با آمار بیماران مبتلا به ویروس کرونا برای هر ۱۰۰ هزار نفر در بین شهرستان‌های زنجان، ادامه داد: شهرستان خرم‌دره با ۶۸ درصد، بیشترین درگیری را در بین شهرستان‌های استان دارد. بعد از آن شهرستان زنجان با ۵۲ درصد، شهرستان طارم با ۴۷ درصد، شهرستان‌های ابهر و ماه‌نشان با ۳۳ درصد، شهرستان خدابنده با ۲۳ درصد، شهرستان سلطانیه با ۱۷ و شهرستان ایجرود نیز با ۶ درصد در رده‌های بعدی قرار دارد.

قزلباش در پاسخ به این سئوال که آیا کادر درمانی استان به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند یا خیر، اظهار کرد: تعدادی از پزشکان، پرستاران و نیروهای اداری به ویروس کرونا آلوده شدند که برخی از آنان در منازل خود استراحت کرده و برخی نیز در بیمارستان بستری شدند و تعدادی از آنان نیز پس از سپری کردن دوران قرنطینه بازگشته و اکنون مشغول کار هستند. خوشبختانه تاکنون مورد فوتی ناشی از بیماری کرونا از کادر درمانی استان نداشتیم ولی یک الی دو مورد بدحال داشتیم که در حال حاضر حال‌شان مساعد است.

وی با بیان اینکه جوانان نیز دچار بیماری کرونا می‌شوند ولی چون بستری نمی‌شوند در آمارها نمایان نشده‌ است، گفت: از ابتدای شیوع ویروس کرونا در زنجان فقط یک مورد ابتلای کودک زیر ۱۰ سال در زنجان ثبت شده است. شیوع ویروس کرونا در رنج سنی ۱۰ تا ۱۹ سال دو مورد، ۲۰ تا ۲۹ سال ۱۲ مورد، ۳۰ تا ۳۹ سال ۳۱ مورد، ۴۰ تا ۴۹ سال ۵۴ مورد، ۵۰ تا ۵۹ سال ۱۰۸ مورد ۶۰ تا ۶۹ سال ۱۲۹ مورد، ۷۰ تا ۷۹ سال ۲۲۲ مورد و ۸۰ سال به بالا ۲۶۴ مورد گزارش شده است.

این مسئول، علائم کرونا خیلی فرق نکرده و شیوع علائم آن جابه‌جا می‌شود، به طوری که در گذشته داشتن تب یکی از علائم اولیه بیماری کرونا بود ولی اکنون علائم اولیه این بیماری سرفه خشک است، خاطرنشان کرد: تب، سرفه خشک، ضعف بدن و بدن درد، خشکی گلو، تنگی نفس و از دست دادن حس بویایی، از جمله علائم بیماری کرونا است که این علائم جدید نبوده ولی شیوع آن فرق کرده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha