• دوشنبه / ۲۶ اسفند ۱۳۹۸ / ۱۴:۴۲
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 98122620078
  • خبرنگار : 71475

کمیته هفت‌نفره شیعه از انجام ماموریت بازماند

اشاره ائتلاف صدر و حکیم به شکست در تعیین نامزد نخست‌وزیری عراق

اشاره ائتلاف صدر و حکیم به شکست در تعیین نامزد نخست‌وزیری عراق

در حالی که محافل سیاسی و مردمی در انتظار توافق فراکسیون‌ها بر سر نامزدی جهت تشکیل دولت موقت هستند ائتلاف سائرون به رهبری مقتدی صدر از فروپاشی مذاکرات کمیته هفت‌نفره خبر داد.

به گزارش ایسنا، به نقل از پایگاه خبری" ناس نیوز" ، نبیل الطرفی، رئیس ائتلاف سائرون، گفت، کمیته هفت‌نفره  بر سر انتخاب نامزدی جهت مأموریت برای تشکیل دولت موقت جایگزین دولت مستعفی کنونی به توافقی دست نیافتند.

ائتلاف سائرون با ارسال پیامی به برهم صالح، رئیس جمهوری عراق گفت، در پی عدم دستیابی فراکسیون‌های بزرگ به نامزد توافقی، رئیس جمهوری باید اختیارات قانونی خود را برای معرفی نخست وزیر جدید را انجام دهد.

همچنین رئیس جریان حکمت ملی عراق از تصمیمش برای عدم مداخله در ماموریت انتخاب اسامی کاندیداهای نخست‌وزیری برای دوره موقت خبر داد.

به نقل از سومریه نیوز، عمار حکیم، رئیس جریان حکمت ملی عراق امروز، دوشنبه گفت: ما بر آن شدیم تا از این پس در ماموریت انتخاب اسامی نامزدها برای تصدی پست نخست وزیری در دوره انتقالی مداخله نکنیم. علت این تصمیم‌گیری، مخالفتمان با تعلل در پیشبرد این روند و محاسبات سیاسی است که منافع والای عراقی‌ها را در نظر نگرفته و مراعات شرایط کنونی کشور را نمی‌کند.

حکیم با اشاره به اینکه ورود جریان حکمت ملی با هدف برون‌رفت از اوضاع بسته سیاسی و پاسخگویی به منافع مردم بوده است، مجددا خواستار این شد که ماموریت نامزد آتی به بازگرداندن جایگاه دولت و آمادگی برای برگزاری انتخابات زودهنگام در سال جاری محدود شود.

طبق ماده تعیین شده در قانون اساسی عراق رئیس‌جمهوری مکلف بود تا امروز،‌ دوشنبه فردی را برای تشکیل دولت موقت نامزد کند.

رهبران اصلی شیعی اخیرا کمیته هفت‌نفره‌ای با حضور تمام فراکسیون‌های شیعی پارلمانی را برای بررسی بیش از ۳۱ نامزد برای احراز این پست تشکیل دادند تا روی یک نامزد برای تشکیل دولت موقت توافق کنند.

یک منبع در کمیته هفت‌نفره روز یکشنبه گفت، توافقی در داخل کمیته بر سر نامزدی نعیم السهیل فرد نزدیک به نوری مالکی رهبر ائتلاف دولت قانون برای نخست‌وزیری صورت گرفت.

همزمان ائتلاف دولت قانون تاکید کرد: به رغم عدم دستیابی به نامزد مستقلی که مورد حمایت گروه‌های سیاسی باشد، ما از مسئولیت خود برای ادامه گفتگو با برادرانمان در فراکسیون‌ها به منظور نزدیک کردن دیدگاه‌ها عقب نخواهیم نشست تا به نامزدی برسیم که معتقدیم توانمندی پیشبرد این ماموریت را داراست. ما در رویارویی با چالش‌ها همراه وی خواهیم بود.

این ائتلاف افزود: ما مخالفت خود را با مکلف کردن هر نامزدی پیش از حصول توافق درباره وی اعلام کردیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha