• دوشنبه / ۲۶ اسفند ۱۳۹۸ / ۰۸:۰۲
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 98122619553
  • خبرنگار : 50115

از قرنطینه خانگی تا گشت‌وگذار در فروشگاه‌های اینترنتی

از قرنطینه خانگی تا گشت‌وگذار در فروشگاه‌های اینترنتی

ایسنا/اصفهان اگرچه لذت خرید حضوری بر کسی پوشیده نیست، اما لذت خرید آنلاین یا اینترنتی، اگر بیشتر از خرید حضوری نباشد، کمتر از آن هم نخواهد بود. برخورداری از ویژگی هایی مانند مقایسه کالاها و برندهای مختلف در کنار شفافیت قیمت و خدمات می تواند به خریدار، قدرت انتخاب آسان و سریع را دهد و این سبک خرید از میزان تردد در شهر و ترافیک کاسته و به نوعی فروشگاه‌های آنلاین مانعی برای گسترش و انتقال ویروس کرونا می‌شوند.

هفته گذشته محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات در توئیت خود نوشت: «با دریافت بخشی از اطلاعات مبتلایان به ⁧‫ویروس کرونا‬⁩ در ایران و تحلیل اطلاعات حمل ونقل، پرداخت حضوری و ... آنها توسط متخصصان داده‌کاوی و استخراج مدل شیوع، به این جمع‌بندی رسیدیم که سه مرکز مهم پخش ویروس کرونا در ایران به ترتیب بیمارستان‌ها، پمپ بنزین‌ها و سوپرمارکتها هستند». به گفته پزشکان و افراد فعال در حوزه درمان، کرونا ویروس در اماکنی که تجمع مردم بیشتر است، قدرت انتقال بیشتری نیز خواهد داشت.

البته باید درنظر داشت که افراد برای گذران زندگی خود ناچار در برخی اماکن همانند فروشگاه ها هستند تا مایحتاج مورد نیاز خود را تامین کنند در این فضا میزان تردد در شهرها افزایش می یابد. اما به نظر می رسد افراد برای قطع انتقال ویروس کرونا، ناچار به تغییری سبک زندگی خود در برخی امور هستند و می توانند با سفارش و خرید اینترنتی، روزهای سخت قرنطینه را کوتاه تر کنند.

ناچار به تغییر سبک خرید هستم

نرگس که به گفته خودش تجربه خرید اینترنتی ندارد به ایسنا، می گوید: نه تنها اکنون که ویروس کرونا در کشور شایع شده، حتی پیش از این نیز خرید اینترنتی نداشتم، چراکه در زمان خرید گزینه های زیادی مد نظر دارم که باید از بین آنها انتخاب کنم و نمی توانم از طریق سایت تصمیم به خرید بگیرم، البته سختگیر نیستم و تنها تجربه خرید حضوری برایم لذتبخش است.

او البته می گوید: شاید اکنون که به دلیل شیوع ویروس کرونا ناچار به ماندن در منزل هستم، مجبور شوم برخی خریدهای خود را به صورت اینترنتی انجام دهم.

سمیرا نیز می گوید: طی دو هفته قرنطینه خانگی خود به غیر از کتاب، خرید اینترنتی دیگری نداشته ام، البته اگر ناچار شویم اینگونه خرید خواهیم کرد.

اما سحر می گوید به دلیل اینکه شاغل هستم، همیشه خریدهای منزل را به صورت اینترنتی و یا تلفنی از سوپرمارکت محله انجام می دادم.

به گفته او، سوپرمارکت محله شان علاوه بر سفارش تلفنی، به صورت اینترنتی نیز سفارش قبول می کند و رضایت از خریدهای خود دارد، «بنابراین اکنون که کشور در شرایط ویژه ای قرار دارد و باید از انتقال ویروس کرونا جلوگیری کنیم، بیشتر خریدهای خود را اینترنتی سفارش می دهم. به طور معمول خریدهای اینترنتی خود را معمولا از سایت دی جی کالا، روبان سفارش می دهم و رضایت نسبی دارم، همچنین از سایت های سفارش غذا نیز به صورت اینترنتی خرید کرده ام.»

اولین تجربه خرید اینترنتی

بهار نیز می گوید: برخی خریدها همچون میوه، سبزی و گوشت و مرغ را همسرم به صورت هفتگی انجام می دهد، اما برخی خریدها مثل شامپو، دستمال کاغذی، انواع شوینده ها، ماکارونی و ... را بعضا اینترنتی و یا تلفنی سفارش می دهیم، همچنین به توصیه یکی از دوستانم اپلیکیشن عموسبزی فروش را نصب کرده ایم و از این طریق می توانیم تمام نیازهای منزل مثل میوه، سبزی، مرغ، گوشت و ... را تهیه کنیم.

مریم که حدود ۲۴ روز در خانه قرنطینه هست، می گوید: خریدهای منزل همیشه بر عهده همسرم هست، اما تاکنون خرید اینترنتی نداشته ایم و با تهیه لیستی به صورت هفتگی، میوه، سبزی مرغ و ... مورد نیاز منزل را خرید می کنیم.

آیدا نیز از تجربه جدید خرید اینترنتی اش می گوید که به دلیل شیوع کرونا و قرنطینه خانگی، به همراهش برادرش از یک فروشگاه اینترنتی کفش سفارش داده و بعد از تحویل، از سفارش خود رضایت کامل داشته و بسته خود را به طور کامل ضدعفونی کرده است.

لذت خرید آنلاین کمتر یا بیشتر از حضوری

مرتضی نیز می گوید: به چند دلیل هیچ وقت خرید اینترنتی ندارم، چراکه از خرید حضوری لذت می برم و دیگر اینکه تمایل ندارم خریدهایم چند روز بعد از سفارش به دستم برسد و از سوی دیگر اعتمادی به خرید اینترنتی ندارم، البته طی دو هفته گذشته به دلیل شیوع کرونا چند قلم کالای مورد نیاز منزل را اینترنتی سفارش دادم.

او ادامه می دهد: البته در شرایطی که ویروس کرونا به راحتی منتقل می شود، نگران این هستم که بسته های سفارش اینترنتی ام، آلوده به این ویروس باشد، به این دلیل ترجیح به خرید حضوری دارم.

هدا نیز می گوید: پیش از کرونا، تجریه خرید اینترنتی داشتم، اما اکنون خریدهایم را از سوپرمارکت محله انجام می دهم و همسرم نیز به صورت هفتگی مایحتاح منزل را خرید می کند.

اما رضا از تجربه خریدهای اینترنتی خود بعد از شیوع کرونا اینگونه می گوید: به غیر از خرید میوه و سبزی، بقیه مایحتاج منزل همچون ماکارونی، روغن، وسایل شوینده، برنج و ... را از سایت ها و اپلیکیشین های مختلفی خرید می کنم چون ترجیح خانواده ماندن در خانه برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا است.

کرونا خریدهای اینترنتی مان را بیشتر کرد

جواد نیز از تجربه خریدهای اینترنتی خود طی سه هفته گذشته شیوع کرونا در کشور می گوید که قبلا از سایت های مختلف و معروف به همراه همسرم خرید اینترنتی داشتیم، اما بعد از شیوع کرونا میزان خریدهای مجازی ما بیشتر شده و تا حد امکان مایحتاج منزل را به صورت اینترنتی سفارش می دهیم.

او ادامه می دهد: خوشبختانه خریدهای اینترنتی به صورت بسته بندی و کارتن شده تحویل داده می شود و پیش از ورود به منزل با جدا کردن کارتن و ... سفارش خود را ضدعفونی و سپس وارد منزل می کنیم. همسرم نیز خرید سیسمونی و سرویس خواب نوزاد، برخی مواد شوینده، ماسک، دستکش، و حتی هدیه روز مرد را به صورت اینترنتی سفارش داده که احساس می کنیم با ماندن در خانه، می توانیم موجب قطع انتقال ویروس کرونا شویم.

خرید مجازی تجربه ای مفرح 

روناک نیز از علاقه خود و همسرش از خرید اینترنتی بعد از شیوع ویروس کرونا می گوید که تجربه جالب و حتی مفرح در دوران قرنطینه خانگی است و به صورت مجازی در فروشگاه ها گشت و گذار می کنند، مایحتاج منزل را سفارش و خرید می کنند، حتی هدیه تولد یکی از اقوام را به صورت اینترنتی سفارش و برایش پست کرده اند و اکنون نیز منتظر رسیدن برخی سفارشات اینترنتی شان هستند.

علی نیز می گوید: بعد از شیوع کرونا در کشور و اعلام وزارت بهداشت که از منزل خارج نشویم، به همراه همسرم چند اپلیکیشن را نصب و در این مدت خریدهای خود را به صورت اینترنتی سفارش می دهیم، اوایل شاید سخت و خریدها صد در صد انتخاب اصلی ما نبود، اما امروز به نوع سفارش و کیفیت فروشگاه های مختلف پی برده ایم.

به گفته او، تا جایی که ممکن باشد از منزل خارج نمی شویم، اما آنچه امکان خرید اینترنتی نداشته باشد، را به صورت لیست تهیه کرده و یک بار در هفته اقدام به خرید می کنم، البته خوشبختانه برخی اپلیکشین ها مثل عموسبزی فروش پکیج کاملی از مایحتاج منزل را دارد، همچنین نان را به صورت بسته بندی کارخانه ای تهیه می کنیم.

او اضافه می کند: با وجودی که تصمیم به رفت و آمد در ایام نوروز نداریم، اما برای دخترم به صورت اینترنتی سفارش لباس داده ایم و بسیار راضی هستیم.

دورکاری کسب و کارها برای شکستن چرخه کرونا ویروس

سرپرست مرکز نوآوری و کسب و کارهای نوپا اتاق بازرگانی اصفهان در خصوص ضرورت تغییر سبک خریدهای مردم در شرایط کنونی به ایسنا، می گوید: با توجه به شیوع ویروس کرونا تقریبا تمام کسب و کارها و به نوعی زندگی روزمره مردم دچار اختلال و زیان شده است.

به گفته نوید ادریس، در شرایط کنونی برخی کسب و کارها برای شکستن چرخه این ویروس، اقدام به دورکاری کرده اند، از سوی دیگر استارتاپ ها موجب بهبود شرایط زندگی مردم در زمان شیوع ویروس کرونا در کشور هستند.

او با بررسی دو مدل کسب و کارهای آنلاین، می گوید: برخی های کسب و کارهای آنلاین مانند تهیه بلیت برای تئاتر و یا رویدادهایی که افراد دور هم جمع می شوند همچون حمل و نقل، گردشگری و ... اجتماع محور هستند که در پی شیوع کرونا دچار آسیب و خسارت سنگین شده اند، همچنین میزان سفارش مردم از اپلیکشین های سفارش غذا از رستوران به شدت کاهش یافته است، اما کسب و کارهای کالا محور مانند سوپرمارکت های آنلاین و ... نه تنها شیوع کرونا بر آنها تاثیر منفی نداشته بلکه آمار گزارش شهرهای مختلف حاکی از افزایش سه تا چهار برابری سفارشات مردم دارد، چراکه مردم برای خرید بسیاری از مایحتاج خود و پیگیری امور دیگر، دیگر ناچار به خارج شدن از منزل نیستند.

سرپرست مرکز نوآوری و کسب و کارهای نوپا اتاق بازرگانی اصفهان اضافه می کند: در شرایط فعلی تنها خرید مردم موجب شیوع کرونا نمی شود بلکه تردد بالای آنها در سطح شهر و حضور در اماکن عمومی همچون پمپ بنزین ها، فروشگاه ها، بانک ها و ... موجب شیوع بیشتر این ویروس می شود بنابراین، استارتاپ های می توانند مانع جلوگیری انتقال کرونا شوند.

استارتاپ ها مقابل کرونا ایستادند

او می گوید: برخی استارتاپ ها به صورت استانی و ملی تلاش ویژه ای برای کنترل این ویروس دارند و با رعایت مسائل بهداشتی، سفارش های مردم را ضدعفونی می کنند، از سوی دیگر همان محل آماده شدن سفارشات شاید بیشتر از پنج بار در طول روز ضدعفونی می شود، تا خرید اینترنتی مشتریان عاملی در انتقال کرونا به خانه هایشان نشود.

به گفته دبیر انجمن مدیران صنایع استان اصفهان، بسیاری از مجموعه های پیک رسان نیز برای جلوگیری از شیوع کرونا، با رعایت موارد بهداشتی، بسته ها و سفارش های مردم را پیش از تحویل چندین نوبت ضدعفونی می کنند.

او تصریح می کند: امروز استارتاپ ها با پیگیری سفارشات آنلاین مردم در تلاش هستند اعتماد و امنیت ویژه ای را در جلوگیری از شیوع کرونا ایجاد کنند، از سوی دیگر کارکنان این مجموعه ها به تکرار از لحاظ سلامت کنترل می شوند تا عاملی در انتقال ویروس کرونا به افراد جامعه نشوند به این دلیل کارکنانی که علائم مشکوک به کرونا داشته باشند از فعالیت در شرایط کنونی حذف می شوند و تاکنون نیز شاهد کاهش ۴۰ درصدی نیروهای این استارتاپ ها هستیم.

استارتاپ ها واسطه ای بین تولیدکننئه و مصرف کننده

ادریس اما در خصوص گلایه مردم از کیفیت پایین برخی خریدهای اینترنتی، می گوید: باید توجه داشت بسیاری از استارتاپ ها تنها به عنوان یک پلتفرم، تولیدکننده نیستند و تنها واسطه ای بین تولیدکننده و مصرف کننده هستند.

به گفته او، کیفیت بد برخی سفارش ها به احتمال بالا به کیفیت تولید آنها برمی‌گردد و به نوعی استارتاپ در این شرایط دخالتی ندارند.

به نظر می رسد در کنار معایب خریدهای اینترنتی، امروز در حالیکه ویروس کرونا در کشور شیوع بیشتری پیدا کرده افراد می توانند با تغییر سبک خرید خود مانعی برای انتقال کرونا شوند، البته به نظر می رسد امروز بیش از روزهای نخست اعلام رسمی شیوع کرونا در کشور، مردم خریدهای حضوری خود را محدودتر کرده و روی به سمت فروشگاه های مجازی آورده اند، از سوی دیگر در شرایط کنونی باید سیاست تبلیغ و فرهنگ سازی این گونه خریدها در بین مردم نهادینه شود و با حمایت از استارتاپ های یادشده، زیرساخت های آن هر چه سریعتر با رعایت موارد بهداشتی تقویت شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha