• شنبه / ۲۴ اسفند ۱۳۹۸ / ۱۶:۴۷
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 98122418489
  • خبرنگار : 50107

در شورای شهر تصویب شد؛

مترو و اتوبوس مشهد تعطیل می‌شود

مترو و اتوبوس مشهد تعطیل می‌شود

ایسنا/خراسان رضوی طرح دو فوریتی محدودیت فعالیت ناوگان حمل و نقل عمومی در مشهد به دلیل پیشگیری از شیوع کرونا امروز در شورای شهر مشهد تصویب شد.

امروز، ۲۴ اسفندماه، در هشتاد و هفتمین جلسه علنی پنجمین دوره شورای اسلامی شهر مشهد که در تالار شهر برگزار شد، طرح دو فوریتی محدودیت فعالیت ناوگان حمل و نقل عمومی به تصویب رسید. 

بر اساس این مصوبه خطوط مترو مشهد از تاریخ یکشنبه ۹۸/۱۲/۲۶ تا ۹۹/۱/۵ تعطیل خواهد بود. همچنین خطوط اتوبوس نیز از ۹۸/۱۲/۲۶ لغایت ۹۸/۱۲/۲۸ از ساعت 6:30 الی 8:30 صبح و 16:30 الی 18:30 بعد از ظهر خدمت‌رسانی می‌کنند  و از ۹۸/۱۲/۲۹ تا ۹۹/۱/۵ تعطیل خواهند بود.

متن کامل این مصوبه به شرح زیر است:

«ماده واحده: شهرداری مشهد مقدس مکلف است، به منظور جلوگیری حداکثری از شیوع کرونا و پرهیز از ایجاد فضاهای عمومی در معرض آسیب‌پذیری عمومی، همچنین اهمیت حضور شهروندان در منازل، نسبت به تعطیل نمودن خطوط مترو از تاریخ یکشنبه ۹۸/۱۲/۲۵ لغایت ۹۹/۱/۵ اقدام نماید و در خصوص خطوط اتوبوس از ۹۸۱۲/۲۶لغایت ۹۸/۱۲/۲۸ ساعت 6:30 الی 8:30 صبح و 16:30 الی 18:30 بعد از ظهر خدمت‌رسانی نموده و نسبت به تعطیلی کامل خطوط اتوبوس از تاریخ ۹۸/۱۲/۲۹ لغایت ۹۹/۱/۵ اقدام نماید. 

تبصره1- تصمیم‌گیری در خصوص تعطیلی تمامی خطوط مترو و اتوبوس از 99/1/6 لغایت 99/1/17 به شهردار مشهد مقدس تفویض می‌گردد.

تبصره2- شهرداری مشهد مقدس موظف است، آثار مالی ناشی از اجرای این مصوبه را در تفریغ بودجه سال 1398 و اصلاح بودجه سال 1399 پیش‌بینی نماید.

تبصره3- شهرداری مشهد مقدس موظف است نسبت به اطلاع‌رسانی عمومی این مصوبه از تاریخ لازم‌الاجرا شدن آن، به نحو مقتضی اقدام نماید.

تبصره4- شهرداری مشهد مقدس مکلف است نسبت به انجام تمهیدات لازم با هماهنگی سازمان راهداری و حمل نقل جاده‌ای و مراجع قانونی ذیربط نسبت به انجام موارد زیر اقدام نماید:

محدود نمودن تردد سفرهای برون‌شهری از مبداء مشهد به سایر شهرها به عنوان مثال ساعت حرکت و حداقل ظرفیت (5درصد) 

هماهنگی باسازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای در خصوص محدود نمودن حرکت اتوبوس‌ها به مقصد مشهد

قطع فروش بلیت حضوری در پایانه‌ها و ارائه خدمات صرفا به صورت اینترنتی و کیوسک‌های خرید

برخی شهرها تقاضای محدود کردن سفرها از مشهد را دارند

مجتبی بهاروند، رئیس کمیسیون عمران، حمل‌ونقل ترافیک شورای اسلامی شهر مشهد، در جریان تصویب این لایحه اظهار کرد: بسیاری از مشکلات ما مربوط به مسافرانی است که به مشهد می‌آیند. برخی شهرها تقاضا کردند که سفرها از مشهد محدود شود و از مشهد نیز به دیگر نقاط کشور اتوبوس اعزام نشود. آمار مسافر نسبت به سال گذشته حدود 90 درصد کاهش پیدا کرده است.

جابه‎جایی مسافر از طریق اتوبوس در مشهد 60 درصد کاهش داشته است

در ادامه حمیدرضا موحدی‌زاده، نایب رییس شورای اسلامی شهر مشهد، عنوان کرد: در سال گذشته از 18 تا 22 اسفند اتوبوس‌ها حدود 4 میلیون و 200 هزار مسافر را جابه‌جا کردند، یعنی به صورت میانگین روزانه 800 هزار نفر از طریق اتوبوسرانی مشهد جابه‌جا شدند. در پرتو این شرایط و اطلاع‌رسانی و آگاهی انجام شده، تعداد مسافران تقلیل پیدا کرده، البته آمار کاهش 90 درصدی را تایید نمی‌کند، بلکه حدود 60 درصد تقلیل پیدا کرده و در حال حاضر روزانه 350 هزار نفر با اتوبوس جابه‌جا می‌شوند که 40 درصد جامعه هستند.

ظرفیت اتوبوس‌ها 30 درصد کم شده است

همچنین  مسعود ریاضی، عضو شورای شهر مشهد، عنوان کرد: عمده زمانی که این طرح در برمی‌گیرد، زمان تعطیلات است، یعنی زمانی که اگر مردم به سر کار نروند، ممکن است سراغ دید و بازدید و فعالیت‌های غیر ضروری بروند که خطر انتشار را بیشتر می‌کند. اکنون زمان پذیرش مسئولیت است. این یک هفته تا 10 روز بسیار مهم بوده و ضمن اینکه ظرفیت محل‌های درمانی پر است، باید نرخ رشد را پایین بیاوریم تا به نرخ درمان کمک کنیم. ظرفیت اتوبوس‌ها در این مدت 30 درصد کم شده است.

قطع رفت و آمد به بهبود شرایط کمک می‌کند

در ادامه بتول گندمی، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر مشهد، اظهار کرد: ما در شرایط بحرانی هستیم، قصدم بزرگ‌نمایی نیست، بلکه قصدم این است که بگویم حتی اگر یک خانواده در جمع خانواده بزرگ 3 میلیون و 500 هزار نفری شهر مشهد داغدار شود، انگار همه شهروندان داغدار شده‌اند.

وی بیان کرد: حرف بسیاری از شهروندان این است که اگر مساله جدی است، چرا تصمیمات جدی نمی‌گیرید؟ چرا شهر را کاملا متوقف نمی‌کنید؟ چرا قرنطینه انجام نمی‌شود؟ چرا ورودی‌ها را نمی‌بندید؟ اکثریت مسئولان می‌دانند مساله بسیار جدی است و اگر نتوانند این زنجیره را قطع کنند چه بسا بیمارستان‌های صحرایی و ورزشگاه‌ها با مدل‌هایی که عکس آن منتشر شده، نیاز است که می‎‌تواند رعب و وحشت ایجاد کند. ما داریم تصمیمی سخت می‌گیریم که لازمه‌اش این است که به بسیاری مسائل تن دهیم.

گندمی خاطرنشان کرد: در مشهد آمار داده شده که ۱۷۰۰ نفر با مشکلات تنفسی حاد وجود دارد که هنوز جواب تست‌های آنها نیامده و معلوم نیست مبتلا هستند، اما احتمال قوی دارد که جزء مبتلایان باشند، در این شرایط قطع کردن رفت و آمد در درون شهر می‌تواند به بهبود شرایط کمک کند و فضا را سریع‌تر به حالت عادی برگرداند.

روزها، ساعت‌ها و لحظات در شرایط فعلی تعیین‌کننده است

در بخش دیگر احسان اصولی، رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر مشهد، بیان کرد: ما باید خودمان این موضوع را جدی تلقی کنیم و تصمیمات جدی بگیریم، نمی‌توان دوگانه عمل کرد. از ابتدای شیوع ویروس کرونا بعضا سیگنال‌های متفاوتی را شاهد بودیم. در تلویزیون از یک طرف می‎گویند موضوع جدی است و از طرف دیگر یک دکتر به گونه‌ای از کرونا تعریف می‎کند که مجری تلویزیون هم می‌گوید خوب است اگر کرونا بگیریم.

وی ادامه داد: از یک طرف هر روز آمار فزاینده شیوع این بیماری و تلفات ناشی از آن اعلام می‌شود و از طرف دیگر برخی مدیران به گونه‌ای اقدام می‌کنند که متناقض و در تعارض است. روزها، ساعت‌ها و لحظات در این شرایط تعیین‌کننده است.

تعطیلی پایانه مسافربری باعث تخلیه مسافر در حاشیه و میادین شهر می‌شود

در ادامه محمدرضا حیدری، رئیس شورای اسلامی شهر مشهد، در خصوص تعطیل کردن پایانه مسافربری مشهد، اظهار کرد: ما در این خصوص جلسه‌ای با حضور شهردار، فرماندار و فرمانده نیروی انتظامی داشتیم و مذاکره کردیم. نگرانی این بود که اگر بخواهیم پایانه‌ها را تعطیل کنیم، اتوبوس‌ها در حاشیه و میادین شهر تخلیه مسافر می‌کنند و نمونه هم داشتند که در یکی دو مورد در خصوص برخی اتباع خارجی همجوار در مرزهای شرقی همین اتفاق افتاده که در میادین شهر تخلیه کردند و این مسافران در سطح شهر پراکنده شدند.

وی اضافه کرد: مخالفت وجود داشت که پایانه را تعطیل کنیم، زیرا از کنترل خارج می‌شود، بازار سیاه و سوار کردن‌های تلفنی صورت گرفته و شبکه غیر رسمی شکل می‌گیرد که کار را سخت می‌کند، همین که در سیستم ما باشند بهتر است تا خودمان بتوانیم از مبدا کنترل کنیم. من پنجشنبه آمار گرفتم که 100 دستگاه اتوبوس با 20 هزار نفر جمعیت وارد مشهد شده‌اند، مشکل ما با این 20 هزار نفر است که باید فکری برای این وضعیت بکنیم.

گفتنی است هیأت تطبیق فرمانداری مشهد با این مصوبه موافق بوده و آن را تایید کرده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۸-۱۲-۲۵ ۱۱:۱۹

تکلیف ماها ک میریم سرکار ۸شب به بعد کارمون تموم میشه ظهر میریم سرکار چیه شماها که ماشین دارین اوضاع کارگر جماعت رو درک نمی‌کنید