• دوشنبه / ۱۲ اسفند ۱۳۹۸ / ۱۷:۴۵
  • دسته‌بندی: یزد
  • کد خبر: 98121209822

استاندار یزد خبر داد:

موفقیت یزد در مبارزه با کرونا / مردم در خانه بمانند

موفقیت یزد در مبارزه با کرونا / مردم در خانه بمانند

ایسنا/یزد استاندار یزد از موفقیت این استان در مبارزه با بیماری کرونا نسبت به وضعیتی که می‌توانست اتفاق بیفتد، خبر داد و ابراز امیدواری کرد که مردم حضور در سطح خیابان و شهر را کمتر کنند و تا حد امکان در خانه بمانند و به سفر نروند و توصیه‌ای برای سفر دیگر مسافران به یزد نداشته باشند.

«محمدعلی طالبی» در نشست ستاد استانی پیشگیری و مبارزه با کرونا که امروز دوشنبه دوازدهم اسفندماه در استانداری یزد برگزار شد، ضمن تشکر و قدردانی از همه دستگاه‌های استان به خصوص کادر پزشکی و درمان و حوزه دادستانی به علت حضور و پیگیری جدی مسائل مربوط به کرونا ویروس، به ضرورت پایبندی به مصوبات ملی اشاره کرد.

وی با یادآور شدن موفقیت این استان در مبارزه با بیماری کرونا براساس مراودات با مراکز درگیر و نسبت به وضعیتی که می‌توانست اتفاق بیفتد، گفت: اگر مردم رعایت کنند، وضعیت بهتر خواهد بود البته امیدوار هستیم که مردم حضور در سطح خیابان و شهر را کمتر کنند و تا حد امکان در خانه بمانند و به سفر نروند و توصیه‌ای برای سفر دیگر مسافران به یزد نداشته باشند.

وی با تاکید بر اجرای دستورالعمل‌ها و مصوبات استانی به صورت جدی، بر پیگیری ترخیص زندانیان واجدالشرایط حتی بدون علائم بیماری با نظارت دانشگاه علوم پزشکی تاکید کرد و گفت: در راستای تامین اقلام و مواد ضد عفونی و مورد نیاز زندان‌ها اقدام و با این حوزه همکاری‌های لازم با این بخش انجام شود.

وی در رابطه با موارد مربوط به کلینک‌های ترک اعتیاد نیز تصریح کرد: کلینیک‌های ترک اعتیاد، ساز و کار حضور معتادان را با تدابیر لازم بکاهند تا در این صورت کادر پزشکی این حوزه در زمینه کرونا به خدمت گرفته شوند.

استاندار از تداوم کاهش ساعت کاری ادارات یزد هم راستا با سایر استان‌های کشور خبر داد و گفت: با وجود تبادل نظرها و جلسات متعدد مقرر و تاکید شد تا براساس مصوبات ملی، کارمندان با سنین بالا و دارای مشکلات زمینه‌ای، بتوانند از شرایط مرخصی استحقاقی و مرخصی بیکاری استفاده کنند.

وی با اشاره به تشکیل کمیته‌ای به منظور بازرسی و محاسبات و خریدهای ضروری به خصوص خریدهای دانشگاه علوم پزشکی خارج از روال، تصریح کرد: با توجه به مسئولیت ما در توجیه کارخانجات و واحدهای تولیدی، اقدامات مطلوبی در راستای افزایش تولیدات استان انجام شود به طوری که شاهد تولید مایع ضدعفونی در حال افزایش براساس نیاز استان و کاهش تدریجی مشکلات استان هستیم.

طالبی با تاکید بر این که دستگاه‌های تعزیرات حکومتی، نیروی انتظامی، بازرسی و سازمان صمت استان دقت و مراقبت بر احتکار وبرخورد قاطعانه را در دستور کار داشته باشند، گفت: باید اقلام مورد نیاز مردم توزیع شود و این توزیع به گونه‌ای باشد که مردم احساس کنند که نیازش مرتفع می‌شود.

وی از رفع مشکلات تامین تجهیزات تب سنجی و دستگاه های مختلف دچار کمبود خبر داد و با اشاره به این که نیروی انتظامی مسئولیت کنترل ورودی‌های استان و قرنطینه موارد مشکوک به مدت 14 روز را بر عهده دارد، گفت: باید این نکات را به مسافران گوشزد و آنها با در نظر گرفتن این موارد به یزد سفر کنند و در برنامه ریزی ها این موارد مورد نظر قرار گیرد.

این مقام مسئول افزود: ایستگاه‌های بازرسی، گردشگران و مسافران را به قرنطینه هدایت کنند و اماکن متبرکه و زیارتگاه‌ها نیز بنا به تشخیص دانشگاه علوم پزشکی استان اعمال محدودیت‌های لازم را داشته باشند به طوری که افراد برای زیارت بدون توقف و با ضدعفونی دست‌ها وارد و با ضدعفونی از این اماکن خارج شوند.

وی از اقدامات شهرداری در زمینه ضد عفونی کردن سرویس های حمل و نقل عمومی یاد کرد و با تاکید بر تعطیلی و احتمال تمدید تعطیلی تمام مراکز فرهنگی براساس مصوبه ستاد ملی تا ۱۶ اسفندماه، گفت: هر مورد کشف اقلام احتکار شده در اختیار دانشگاه علوم پزشکی قرار خواهد گرفت.

این مسئول با بیان این که فرمانداران و بخشداران با جدیت اقدامات پیشگیرانه را در سطح استان انجام دهند، گفت: در آموزش شهروندان و فعالیت‌های لازم در شهرستان‌ها، با تلاش ادارات و دستگاه‌ها آموزش پرسنل نیز مورد توجه جدی قرار دهند.

وی به ضرورت لغو رزروها و ممانعت از پذیرش مهمان در مهمانسراها و اماکن اقامتی متعلق به ادارات و سازمان‌ها و پیگیری اداره کل میراث فرهنگی در این راستا اشاره کرد و گفت: هتل‌ها و اقامتگاه‌ها از پذیرش مهمانان مشکوک خودداری کنند، مخصوصا افرادی که درگیر کرونا هستند.

طالبی از بکارگیری نیروهای امدادی هلال احمر و بسیج استان در مبارزه و مقابله با شیوع کرونا ویرس خبر داد و گفت: هر نوع کمبود اعتبار و مشکلی در بودجه‌های مربوطه گزارش و پیگیری ها از جانب استانداری انجام خواهد شد.

استاندار یزد از لزوم مدیریت و برنامه ریزی مرخصی های مدیران مجوعه وزارت کشور و معاونت‌های آنها یاد کرد و گفت: جلسات اداری و کارگروه ها جز در صورت ضرورت برگزار نشوند و مسئولان نیز نسبت به برگزاری آنها اصراری نداشته باشند.

ضرورت حفظ امنیت روانی جامعه با اطلاع رسانی درست

طالبی با تاکید بر اطلاع رسانی درست به منظور جلوگیری از شایعات و اخبار نادرست، تصریح کرد: دکتر «محمدرضا دهقانی» معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی به عنوان سخنگو باید فعال باشد و تولید محتواهایی از پزشکان برای جامعه انجام شود.

وی مشاوره روانی را بسیار مهم برای جامعه خواند و گفت: سامانه ۱۴۸۰ برای مشاوره روانی اطلاع رسانی و با جدیت پیگیری شود.

استاندار افزود: با همکاری سازمان‌های مردم نهاد و کانون‌های سلامت محله و فضای مجازی و همچنین تشکل‌های مردمی در حوزه اگاهی بخشی به جامعه در مناطق کمتر برخوردار اقدامات خوبی انجام شود.

طالبی اطلاع رسانی‌های عمومی با نصب بنرها و ارسال پیام‌های امیدبخش به مردم را لازم خواند و آن را موثر در تامین و حفظ امنیت روانی جامعه دانست.

وی از اطلاع رسانی بیمه تامین اجتماعی بابت تمدید اعتبار دفترچه‌ها و اطلاع رسانی به موقع برای کنترل جو روانی جامعه خبر داد.

استاندار بر تعطیلی مراکز بازی کودکان نیز تاکید کرد و گفت: در رابطه با مواد بهداشتی مورد نیاز کنار کارتخوان‌ها نیز مورد پیگیری قرار گرفته و محدودیت های تردد در میادین میوه و تره بار هم اعمال شود، از طرفی محدودیت ها و رعایت نکات بهداشتی بر صنوف نانوایی‌ها و لبنیاتی ها که نیاز به مراقبت بیشتری دارند، مورد توجه جدی قرار گیرد و از امروز  همه نمایشگاه‌های حیوانات و خزندگان در استان نیز فعلا تعطیل شود.

آمادگی بخش خصوصی برای مقابله با کرونا

طالبی از ورود بخش خصوصی با توجه به تنوع اقدامات به منظور مدیریت و هماهنگی در زمینه مقابله با شیوع کرونا خبر داد و گفت: بخش خصوصی در یزد آمادگی کمک رسانی را دارد اما باید احصائی از نیازهای فوری دانشگاه انجام و از ظرفیت موسسات خیریه‌ای که به کمک آمدند، استفاده شود.

این مسئول از اقدامات خوب خانه فرهنگ صدوقی نیز یاد کرد و گفت: امروز بخش خصوصی و جامعه خیری اعلام امادگی کرده‌اند و با این استقبال خوب خیرین همکاری لازم انجام و با نظارت دانشگاه علوم پزشکی اقلام مورد نیاز تهیه و در حاشیه شهر به دست مردم برسد.

وی از حمایت بخش خصوصی به منظور تسهیل کمک در راستای کنترل شیوع کرونا در استان و همچنین حمایت لازم از مردم خبر داد و گفت: در پرداخت قبوض به مردم فشار نیاورید و دستگاه های دولتی اقدامات قضایی و اجرایی را متوقف کنند، از طرفی از ظرفیت خوب دهیاری ها نیز در راستای ضدعفونی و تامین مواد مورد نیاز بخش های روستایی و نظارت بر گلخانه ها نیز استفاده شود و  دامپزشکی استان نیز نظارت بیشتری را بر کشتارگاه ها و مواد گوشتی اعمال کند.

وی از پیگیری کمک های مجامع بین المللی توسط دفتر امور اتباع با همراهی سایر دستگاه های مربوطه نیز یاد کرد و گفت: ضدعفونی مهمانشهرهای استان و مناطق حاشیه‌ای به ویژه برای اتباع انجام و آموزش‌ها و بسته‌هایی به انها اعطا شود.

طالبی از پیگیری مشکلات بعضی از شهرستانها یاد کرد و گفت: با وجود پیش بینی های علوم پزشکی و اقدامات پیگشیرانه و جلوگیری از چالش های احتمالی، از هم اکنون تامین و پیگیری داروها و موارد مورد نیاز انجام شود.

سلامت مردم، خط قرمز مسئولان استان

«احمد ترحمی» معاون سیاسی امنیتی استاندار یزد سلامت را خط قرمز و اولویت استان اعلام کرد و گفت: هیچ دستگاهی به هیچ بهانه‌ای حق عدم اجرایی کردن دستورالعمل ها و مصوبات استانی را ندارد.

وی تاکید کرد: عدم اجرا و تاخیر در به علت طی شدن مراحل قانونی و دستور مقام مافوق پذیرفتنی نیست و به شدت برخورد خواهد شد.

نگرانی کاهش خدمات درمانی مطب ها

«محمدرضا حدادزاده» دادستان استان یزد از الزام شفافیت با مردم خبر داد و گفت: برخورد با متخلفان حوزه درمان و سلامت حتی در صورت محدودیت‌ها و کمبودها انجام خواهد شد.

وی از پیگیری اعتبارات و اقدامات دستگاه‌ها در تامین اعتبار دستگاه‌های سازمانی و لزوم رایزنی با وزارت‌خانه یاد کرد و با اشاره به تعطیلی تمام مراکز سرپوشیده بازی کودکان، گیم‌نت‌ها و مراکز بازی اظهار کرد: برخی از موارد اشاره شده مانند افراد توزیع کننده آگهی چهارراه های شهر به علت ارتباط با معیشت مردم مقابله نخواهد شد اما باید با اگاهی و همراهی مردم از انجام چنین اقداماتی جلوگیری شود.

دادستان افزود: اگر کاهش خدمات درمانی مطب‌ها وجود داشته باشد نگرانی ایجاد میکند لذا باید در این شرایط حداکثر اهتمام به کار گرفته شود.

ارتبطا ویدئو کنفرانس قضات و زندانیان

«رضا ذوالفعلی نژاد» رییس زندان‌های استان یزد نیز در این نشست با اشاره به تلاش برای برقراری آرامش روانی در زندان‌ها و کاهش استرس و ایجاد فضایی آرام به دنبال شیوع کرونا ویروس، اظهار کرد: آرامش فعلی زندان‌های استان به دلیل نبود مشکل در آنها نیست و اقدامات زیادی برای جلوگیری از ورود این بیماری به زندان ها انجام شده است.

وی از انجام اقدامات اموزشی و  بهداشتی در زندان ها یاد کرد و گفت: علاوه بر توجیه زندانیان، ویزیت روزانه پرسنل و زندانیان و حضور دایم پزشک در زندان، تلاش برای اعطای مرخصی به زندانیان واجد الشرایط و کنترل ویژه و غربالگری زندانیان ورودی و مراکز تابع نیز در حال انجام است.

این مسئول به افزایش سهمیه مواد شست‌وشو و ضدعفونی اشاره و تصریح کرد: در راستای جلوگیری از ارتباط‌های چهره به چهره واحتمال شیوع کرونا ارتباط ویدئو کنفرانس بین قاضی و زندانی و متهمان نیز برقرار خواهد شد.

پایان فاز اول بحران کرونا حداکثر تا اخر هفته

دکتر «محمدرضا میرجلیلی» رییس دانشگاه علوم پزشکی یزد با اشاره به اقدامات قابل توجهی شامل ایجاد فضاهای مناسبی برای درمان و بستری در محیط خانه به مشکلات غربال این بیماری اشاره و اظهار کرد: هر چند بستری و درمان انجام شده است اما از آنجایی که تست غربالگری کاملی نداشتیم و فقط افراد بستری‌ غربال می‌شدند، افراد غربال نشده جزو این آمار حساب نشدند.

وی افزود: آمار حساب شده این بیماری در حال حاضر شامل افراد با بیماری خفیف و متوسط نیست در حالی که این افراد ناقل این بیماری هستند در آمار مبتلایان به کرونا ویروس حساب نمی‌شوند.

وی با اشاره به تشخیص دیرهنگام پیک اول این بیماری، تصریح کرد: با این وجود شاهد مسافرت‌های افراد و برنامه ریزی برای سفر برخی از افراد به یزد هستیم که می‌توانند ناقلان این بیماری باشند و این مهمترین نگرانی ماست.

میرجلیلی افزود: فاز اول بحران حداکثر تا اخر هفته کنونی به پایان می‌رسد اما این فاز نیز ممکن است با ورود گردشگران طولانی‌تر شود، از طرفی مهمترین الزام‌های نیازمند به تدبیر استاندار یزد، مشکل تامین وسایل مورد نیاز به ویژه تامین شوینده‌ها و مواد ضدعفونی، ماسک و دستکش است که به زودی نیز تامین و نگرانی مردم در این راستا برطرف خواهد شد.

وی خواستار کنترل پیک دوم بیماری این بیماری در استان با جدیت بیشتری شد و گفت: خوشبختانه یزد از ابتدای اطلاع یافتن از این بیماری و حتی قبل از ورود به کشور، ذخایر سه ماه دیگر خود را نیز دریافت کرد اما با این وجود، بودجه فعلی به صفر رسیده و این در حالی است که درمان کرونا باید کاملاً برای مردم رایگان باشد.

لزوم توجه جدی به نانوایان

دکتر «محمدحسین مصدق» معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی استان یزد در این نشست تصریح کرد: تامین مواد مورد نیاز استان، استقرار ایستگاه‌های ثابت در ورودی بازارها و پارک‌ها، راه اندازی و فعالیت قابل توجه سامانه ۱۱۱برای جوابگویی به سوالات مردم و  حضور کارشناسان سلامت و سلامت روان و پاسخگویی تاکنون ۲۳۰۶ مورد تماس شهروندان، اضافه شدن سامانه ۱۰۹۰ و فعالیت در زمینه پاسخگویی به مردم، اختصاص زیرساخت‌های بیشتر به حوزه درمان کرونا، توجه جدی به نانوایی‌ها و برخی از امکان مربوط به کودکان و نوجوانان مانند گیم‌نت‌ها و پیگیری اختصاص بودجه به این حوزه را از اقدامات انجام شده و بعضا در دستور کار است.

وی با اشاره به وجود ۱۷۰ مرکز ترک اعتیاو اهمیت توجه به معتادان به عنوان یکی از اقشار در معرض آسیب تصریج کرد: مقرر شده است تا داروهای این قشر را در ظروفی خاص قرار داده و بیلسترهای این بیماران که ظروف مخصوص آنهاست را از انها باز پس نگیرند تا در شرایط پیک فعلی، بیماری از این قشر آسیب پذیر نداشته باشیم.

این مسئول از توزیع روزنامه ها و اگاهی های میادین و چهارراه ها نیز به عنوان یک منبع ناقل بیماری به مردم گلایه کرد.

سوق مسافران به سمت اقامتگاه‌های غیررسمی

«سیدمصطفی فاطمی» مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد با ارائه گزارشی از آموزش‌ها و اقدامات نجام شده مدیران واحدهای گردشگری و اقامتی و پرسنل انها اظهار کرد: با وجود کمبود امکانات کافی برای ضدعفونی کردن واحدهاو مشکلات این چنینی، مشکلات ناشی از برگزار نکردن تور به استان‌های درگیر، جلوگیری از برگزاری برنامه‌های عمومی و برنامه هایی در اماکن گردشگری، ممانعت از بازدیدهای گروهی و دسته جمعی به ویژه در موزه‌ها و تعطیلی واحدهای شهرستان‌ها به رغم نبود دستورالعمل از مهمترین اقدامات انجام شده در راستای پیشگیری با شیوع کروناست.

وی از تضرر قابل توجه هتلها و واحدهای اقامتی و آژانس های مسافرتی به علت لغو رزروها اشاره کرد و گفت: برای اولین بار در کشور هتل‌ها و واحدهای اقامتی یزد به طور خودخواسته تعطیل کردند.

این مسئول وضعیت گردشگری را دارای سه سیاست در شرایط فعلی اعلام کرد و گفت: شرایط را سه گونه در نظر گرفتیم وضعیت اول برای هتلها و واحدهای اقامتی شرایط حساس بوده که پذیرش با رعایت نکات بهداشتی و توجه به دستورالعمل های ستادهای مربوطه انجام شود، وضعیت دوم شرایط حاد استان است که این بخش ها مسافر را صرفا در صورت اسقرار تیم سلامت پذیرش و فعالیت های اقامتگاه‌های غیررسمی و نیمه رسمی متوقف و در ساعات پیک مسافر تعطیل و ضدعفونی شوند.

فاطمی در رابطه با وضعیت سوم استان و رابطه ان با گردشگری تصریح کرد: در این وضعیت شرایط قرنطینه کامل را در نظر گرفته و حتی واحدهای اقامتی و هتلها در اختیار مجموعه‌های بهداشتی قرار بگیرند که با توجه به نگرانی استان برای پشگیری از شیوع کرونا وضعیت دوم اجرایی خواهد شد.

این مسئول از رصد فضای مجازی توسط کمیته الکترونیک میراث یاد کرد و گفت: بسیاری از موادر مانند مقدار سرچ یزد، رزرو هتل‌ها و سایر موارد مربوط به استان بررسی و احساس میشود که مسافران به سمت اقامتگاه‌های غیررسمی سوق داده شده و ضرورت ورود به فاز دوم را نشان میدهد.

لزوم همکاری صدا و سیمای استان در اموزش دانش اموزان

«عباسعلی دانافر» مدیر کل آموزش و پرورش استان یزد در این نشست از دغدغه خانواده ها نسبت به سلامت فرزندان و از طرفی عقب ماندگی از دروس و تدریس یاد کرد و گفت: باید دسترالعملی برای جبران عقب ماندگی های درسی دانش اموزان ابلاغ شود البته اقداماتی درا ین مزنیه انجام شده است.

وی با اشاره به استفاده از فضای مجازی و صدا و سیما در تهیه و تولید محتوا برای دانش آموزان گفت: از آنجایی که رسانه ملی نسبت به این مهم اقدام کرده است یزد نیز میتواند در رسانه استانی از ظرفیت معلمان داوطلب برای تدرس استفاده کند.

این مسئول از ضرورت مرمت و اقدام به بهبود شرایط در حدود ۷۵ مدرسه استان یاد کرد و گفت: در صورت رفع تعطیلات باید این مدارس مورد توجه قرار گیفته و به صورت فوری مرمت شوند از طرفی ۲۵ درصد مدارس نیروی خدماتی ندارند و اکثر انها سالمند هستند، لذا در صورت ادامه تعطیلات نیز باید رهنمودهایی را داشته باشیم.

«سیدمحمد رستگاری» فرماندار یزد نیز از رعایت نکردن برخی از اماکن مانند باشگاه های ورزشی و برخی نسبت به تعطیلی مصوبه گلایه کرد و گفت: یکی از مهمترین بخش های مورد توجه استان، مناطق حاشیه نشین و افراد غیربومی انجاست که باید توجه ویژه ای به آنها شود.

«محمدحسین ریاحی» رییس اداره کار و تعاون استان یزد نیز از اقدامات انجام شده برای واحدهای تولیدی و کارگری و خدماتی استان یزد خبر داد و از وضعیت کمبود وسایل ضروری شامل دستکش، ماسک و مواد شوینده و ضد عفونی گلایه و خواستار توجه جدی به این قشر گسترده شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha