• یکشنبه / ۲۰ بهمن ۱۳۹۸ / ۰۹:۵۵
  • دسته‌بندی: محور مقاومت
  • کد خبر: 98112014302
  • خبرنگار : 71496

حذف بند محکومیت "معامله قرن" از پیش‌نویس قطعنامه فلسطین در شورای امنیت

حذف بند محکومیت "معامله قرن" از پیش‌نویس قطعنامه فلسطین در شورای امنیت

پس از انجام برخی اصلاحات در پیش‌نویس اولیه محکومیت طرح صلح آمریکا از متن پیش‌نویس قطعنامه فلسطینی که قرار است سه‌شنبه در شورای امنیت به رای گذاشته شود، حذف شد.

به گزارش ایسنا، به نوشته روزنامه فرامنطقه‌ای رای الیوم، در پیش‌نویس قطعنامه جدیدی که روز جمعه به اعضای شورای امنیت ارائه شد، طرحی که آمریکا ۲۸ ژانویه سال جاری میلادی برای به اصطلاح صلح خاورمیانه ارائه کرد (معامله قرن)، به منزله انحراف از استانداردهای توافق شده بین‌المللی برای توقف پایدار درگیری‌های دو طرف فلسطینی-اسرائیلی است که در قطعنامه‌های مربوطه سازمان ملل نیز به آنها تصریح شده است.

ساختار اولیه پیش‌نویس قطعنامه‌ای که فلسطینی‌ها به واسطه تونس و اندونزی، دو عضو غیردائم شورای امنیت به این شورا ارائه کردند، حاوی ابراز تاسف شدید شورای یاد شده بود زیرا طرح صلح آمریکا ناقض قوانین بین‌المللی است.

اما کاهش شدت قطعنامه‌ای که همچنان شامل محکومیت شهرک‌سازی‌های اسرائیل در اراضی اشغالی فلسطین از جمله قدس شرقی و حمایت از راه‌حل تشکیل دو کشور بر اساس مرزهای ۱۹۶۷ است، باعث نمی‌شود آمریکا از حق وتوی خود علیه آن استفاده نکند.

در نسخه اصلاح شده این پیش‌نویس بند "محکومیت تمامی اقدامات خشونت‌آمیز علیه غیرنظامیان از جمله اقدامات تروریستی و تحریک‌آمیز و تحریک به خشونت و ویرانی" افزوده شد.

در این نسخه جدید درخواست برگزاری یک کنفرانس بین‌المللی در اسرع وقت درباره خاورمیانه حذف شده و در آن تنها به یادآوری این نکته بسنده شده که چنین درخواستی در متن قطعنامه سال ۲۰۰۸ سازمان ملل آورده شده است.

طبق بیانیه هیئت فلسطین در سازمان ملل، قرار است پیش‌نویس یاد شده پس فردا (سه‌شنبه) در شورای امنیت به رای گذاشته شود و محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین نیز در این جلسه شورا سخنرانی خواهد کرد و پس از آن نیز در نیویورک کنفرانس مطبوعاتی مشترکی با ایهود المرت، نخست وزیر پیشین رژیم صهیونیستی خواهد داشت.

فلسطینی‌ها، اتحادیه عرب و سازمان همکاری اسلامی با طرح صلح آمریکا برای خاورمیانه موسوم به "معامله قرن" که در آن قدس به عنوان "پایتخت اسرائیل" به رسمیت شناخته شده و کشور مستقل فلسطین به پایتختی شهرک ابودیس واقع در شرق قدس تشکیل می‌شود، مخالفت کردند.

طبق این طرح، رژیم صهیونیستی غور اردن و بیش از ۱۳۰ شهرک واقع در کرانه باختری اشغالی را به اراضی تحت اشغال خود اضافه می‌کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha