مصطفی آذرکیش در گفتوگو با ایسنا، با بیان اینکه در حال حاضر بیشتر قوانین ما ناظر بر کاهش نرخ بیکاری در میان دانشآموختگان دانشگاهی است اظهار کرد: باید با کمک دستگاههای متولی مهارت، عزم ملی و تصویب و اجرای قوانین و مصوبات در مجلس شورای اسلامی و هیئت وزیران به اشتغال بیشتر فارغالتحصیلان هنرستانها کمک شود.
وی افزود: باید منابعی که استفاده میشود بهینهتر باشد. هنرجویان چه وارد دانشگاه بشوند، چه دوره سربازی و چه بازار کار باید توانایی امرار معاش حلال را داشته باشند که مستلزم ایجاد زیرساختهای قانونی و فنی و به عبارتی امکانات نرمافزاری و سخت افزاری است.
مدیرکل دفتر آموزشهای فنی و حرفهای و کاردانش وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه اکنون بیش از ۱۲۰ هزار هنرجوی ما خارج از آموزش و پرورش آموزش مهارت میبینند گفت: بیشترین تعداد مربوط به مراکز دولتی سازمان آموزش فنیوحرفهای است و برونسپاری در آموزشگاههای آزاد فنی و حرفهای و سایر مراکز که با ما همکاری دارند شامل شهرکهای صنعتی، موسسات تولیدی، خدماتی، مراکز آموزشی جهادکشاورزی و واحدهای آموزشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هستند.
وی ادامه داد: اهمیت همکاری ما با سایر دستگاهها و به ویژه وزارت رفاه و سازمان آموزش فنی و حرفهای از این حیث قابل توجه است.
آذرکیش با اشاره به اینکه بعد از تصویب قانون نظام جامع فنی و حرفهای در مجلس در سال ۹۶ شورای عالی تربیت فنی و حرفهای و مهارتی تشکیل شد و اکنون در قالب سه کارگروه فعالیت میکند گفت: در شورای عالی با توجه به سیاستهای کلان و اسناد بالادستی به منظور گسترش شایستگیهای حرفهای، ارتقای آموزشهای فنی و مهارتی، کاهش فاصله سطح شایستگی نیروی کار کشور، هماهنگی در سیاست گذاریهای کلان مدیریت در برنامهریزی آموزشی و تربیت نیروی کار شایسته، فعالیتهایی انجام و پیگیری میشود.
مدیرکل دفتر آموزشهای فنی و حرفهای و کاردانش وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه این قانون با این کلیات تصویب شده و قطعا تفاهم و تعامل بین دستگاهی با توجه به ماهیت آموزشهای مهارتی ضرورتی اجتناب ناپذیر است گفت: در وزارت رفاه ظرفیتهایی در حوزه تعاونیها، بستههای حمایتی برای مدارس شبانه روزی و سازمان آموزش فنی و حرفهای با توجه به ماموریتها و شرح وظایفش وجود دارد. این سازمان که دارای مراکز آموزشی و مربیان است تدوین استانداردهای مهارتی را نیز انجام میدهد.
وی افزود: دبیرخانه شورای عالی کار نیز در آنجا مستقر است و این کمک میکند که آموزش و پرورش به عنوان بزرگترین نهاد تربیت نیروی انسانی و مولدهای سرمایه اجتماعی بتواند با بهره مندی حداکثری از این ظرفیتها برای کمک به تولید ثروت و کاهش فقر در جامعه قدم برداشته و این مهم را از طریق توانمندسازی نیروی کار، کمک به افزایش اشتغال، خود اشتغالی و کاهش بیکاری محقق کند.
آذرکیش اضافه کرد: یکی از اهداف تعریف شده برای هنرستانها تربیت و آموزش نیروی انسانی متخصص، ماهر و کارآمد متناسب با نیازهای بازار کار فعلی و آتی و ارتقای توان کارآفرینی آنهاست. از سوی دیگر ترویج و تقویت فرهنگ کار و تولید و کارآفرینی، اخلاق حرفهای مبتنی بر ارزشهای اسلامی و ملی نیز در اهداف آموزشهای فنی و حرفه ای آمده است.
وی با تاکید بر اینکه اگر میخواهیم رونق تولید و کاهش نرخ بیکاری داشته باشیم گام اول توسعه آموزشهای مهارتی است اظهار کرد: آموزشهای مهارتی را در آموزش و پرورش جزو اولویتها قرار دادهایم و در راستای افزایش سهم سرمایه انسانی از طریق آموزش مهارت، خلاقیت و کارآفرینی تلاش میکنیم. بر اساس سند تحول بنیادین و سیاستهای کلی ایجاد تحول در نظام آموزش و پروش، مهترین تولیدکننده نیروی انسانی و مولد سرمایه اجتماعی هستیم و اجرای کامل سیاستهای مصوب در گروی توسعه همکاری دستگاههاست.
انتهای پیام
نظرات