• چهارشنبه / ۱۶ بهمن ۱۳۹۸ / ۰۹:۲۹
  • دسته‌بندی: محور مقاومت
  • کد خبر: 98111611453
  • خبرنگار : 71496

پیش‌نویس قطعنامه عربی ضد "معامله قرن" روی میز شورای امنیت

پیش‌نویس قطعنامه عربی ضد "معامله قرن" روی میز شورای امنیت

در پیش‌نویس قطعنامه‌ای‌که از سوی فلسطین، تونس و اندونزی به شورای امنیت ارائه شده، ضمن انتقاد از طرح موسوم به معامله قرن، اقدام رژیم صهیونیستی در الحاق شهرک‌های کرانه باختری به اراضی اشغالی محکوم شده است.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، با وجود اینکه آمریکا قطعا از حق وتوی خود برای ممانعت از تصویب پیش‌نویس مذکور استفاده خواهد کرد اما ارائه آن نشان دهنده رویکرد منفی برخی از اعضای این شورا نسبت به طرح صلحی است که ترامپ هفته گذشته اعلام کرد.

برخی دیپلمات‌ها اظهار کردند: مذاکرات درباره متن این پیش‌نویس احتمالا در روزهای آتی آغاز خواهد شد و پیش‌بینی می‌شود محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین هفته آتی هنگام رای‌گیری برای تصویب پیش‌نویس قطعنامه مذکور در شورای امنیت، درباره طرح صلح صحبت کند.

در این پیش‌نویس ضمن تاکید بر اینکه الحاق هیچ بخشی از اراضی اشغالی فلسطین قانونی نیست، بیانیه‌هایی که به تازگی صادر و در آنها از رژیم صهیونیستی خواسته شده این اراضی را به مناطق تحت اشغال خود الحاق کند، محکوم شدند.

در این پیش‌نویس با توجه به اینکه طرح صلح آمریکا برای خاورمیانه ناقض قوانین بین‌المللی است به شدت نسبت به آن ابراز تاسف شده است.

همچنین دراین پیش‌نویس آمده است، طرح "صلحی" که ترامپ در ۲۸ ژانویه ارائه کرد، با قطعنامه‌هایی که سازمان ملل تا این لحظه در پیش گرفته‌ تعارض داشته و حقوق فلسطینی‌ها و خواسته‌های ملی آنها از جمله حق تعیین سرنوشت و حق استقلال را نادیده می‌گیرد.

در ادامه پیش‌نویس یاد شده تاکید شده است، با الحاق اراضی جدید راه‌حل دو کشوری نابود شده و به منزله نقض قوانین بین‌المللی و تضعیف فرصت‌های برقراری صلحی عادلانه، پایدار و جامع است.

همچنین در این پیش‌نویس بار دیگر بر حفظ استانداردهای صلحی که تاکنون جامعه جهانی به رسمیت شناخته (مرزهای ۱۹۶۷ و پایتختی مشترک قدس برای دو کشور) و نیز نیاز به افزایش و تسریع اقدامات منطقه‌ای و بین‌المللی برای آغاز مذاکرات صلح از جمله برگزاری کنفرانسی بین‌المللی در اسرع وقت تاکید شد.

پیش‌بینی می‌شود این پیش‌نویس پس از انجام مذاکرات در تاریخ ۱۱ فوریه جاری در شورای امنیت به رای‌ گذاشته شود.

همچنین برخی منابع دیپلمات اظهار کردند، احتمالا فلسطینی‌ها پس از آنکه تصویب این پیش‌نویس در شورای امنیت توسط آمریکا وتو شد، تلاش می‌کنند این پیش‌نویس را در مجمع عمومی سازمان ملل (که امکان استفاده از حق وتو در آن وجود ندارد) به تصویب برسانند، همانند کاری که اواخر سال ۲۰۱۷ انجام دادند و طرحی در محکومیت اسرائیل بابت به رسمیت شناختن یک جانبه قدس به عنوان "پایتخت اسرائیل" را تصویب کردند.

در طرح پیشنهادی ترامپ که حاصل تلاش‌های جارد کوشنر، مشاور و داماد او است، "حاکمیت" رژیم صهیونیستی بر شهرک‌های کرانه باختری "به رسمیت شناخته" و از فلسطینی‌ها خواسته شده سلسله شروطی را رعایت کنند تا کشوری با پایتختی روستایی در کرانه باختری واقع در شرق قدس برای آنها تشکیل شود.

قرار است کوشنر فردا (پنج‌شنبه) نمایندگان کشورهای عضو شورای امنیت را در جریان جزئیات طرح پیشنهادی ترامپ قرار دهد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha