• شنبه / ۱۲ بهمن ۱۳۹۸ / ۱۲:۰۷
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 98111207872
  • خبرنگار : 71592

توافق‌ نهایی سد النهضه اواخر فوریه امضا می‌شود

توافق‌ نهایی سد النهضه اواخر فوریه امضا می‌شود

کشورهای مصر، اتیوپی و سودان در جریان آخرین مذاکرات خود در واشنگتن تصمیم گرفتند امضای توافق‌نامه نهایی پیرامون سد النهضه را حداکثر تا آخر ماه فوریه به تعویق اندازند.

به گزارش ایسنا، به نوشته روزنامه رای‌الیوم، چهارمین دور از مذاکرات پیرامون سد النهضه که وزارت خزانه‌داری آمریکا آن را از روز سه شنبه تا جمعه در واشنگتن با حضور وزرای خارجه و وزیر آب سه کشور مذکور، تیم‌های فنی و رئیس بانک جهانی برگزار کرد، پایان یافت.

در پایان این مذاکرات مصر، سودان و اتیوپی با صدور بیانیه مشترکی، درباره‌ مسائلی از جمله جدول زمانی آبگیری مرحله‌ای سد، مکانیزم کاهش آبگیری سد و استفاده سالانه و طولانی مدت از آن در دوره‌ خشکسالی و خشکسالی طولانی مدت توافق کردند.

در این بیانیه مشترک آمده است که طرف‌های ذی‌ربط درباره تهیه‌ مکانیزم استفاده سالانه و طولانی مدت از سد النهضه در شرایط عادی،  مکانیزم هماهنگی با مفاد توافقنامه برای حل اختلافات و تبادل اطلاعات،‌بررسی بهره‌برداری ایمن و تکمیل بررسی‌های باقیمانده پیرامون تاثیرات زیست محیطی و اجتماعی این سد به توافق رسیدند.

در ادامه این بیانیه آمده است: وزرای سه کشور مذکور از تیم‌های فنی و حقوقی خواستند پیش‌نویس توافقنامه نهایی را که شامل توافق نامه‌های اولیه نیز است، تهیه کنند تا اواخر ماه فوریه به امضا برسد.

همچنین مقرر شد، طرف‌های ذی‌ربط روزهای ۱۲ و ۱۳ فوریه در واشنگتن مجددا مذاکره داشته باشد.

در همین راستا، دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در تماس تلفنی با آبی احمد، نخست وزیر اتیوپی اظهار اطمینان کرد که توافق بر سر  سد النهضه به زودی حاصل می‌شود و این توافق به نفع همه طرف‌های ذی‌ربط خواهد بود.

قرار است تولید انرژی برق در سد النهضه اواخر ۲۰۲۰ آغاز و اوایل ۲۰۲۲ به اوج خود برسد و در این زمان این سد بزرگترین نیروگاه تولید برق در آفریقا با ۶ هزار مگاوات انرژی خواهد شد.

نخستین مرحله از آب‌گیری مخازن سد النهضه امکان تولید برق را فراهم خواهد کرد اما برای کاهش آثار منفی آن بر مصر و سودان در صورت بروز خشکسالی شدید تدابیری اتخاذ خواهد شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha