• دوشنبه / ۳۰ دی ۱۳۹۸ / ۱۵:۲۲
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 98103023531
  • منبع : نمایندگی همدان

تعطیلی مدارس در شرایط آلودگی هوا چگونه اعلام می شود؟

تعطیلی مدارس در شرایط آلودگی هوا چگونه اعلام می شود؟

ایسنا/همدان مدیرکل حفاظت محیط زیست استان همدان گفت: هیچ تعطیلی در استان نمی تواند بدون هماهنگی آموزش و پرورش به ویژه در موضوع تعطیلی مدارس و دانشگاه علوم پزشکی به علت اثرات بهداشتی به دلیل اشراف و تخصص دستگاه و نیز اعلام پایداری آلودگی و پایداری هوا توسط هواشناسی اعلام عمومی شود.

محسن جعفری‌نژادبسطامی‌ ظهر دوشنبه ۳۰ دی در جمع خبرنگاران، با اشاره به هفته هوای پاک خاطرنشان کرد: هوای استان در سال ۹۸ در شرایط سالم بوده و تنها ۲۹ روز سهم آلودگی هوا در همدان بوده است.

وی ادامه داد: امروز با مبحث آلودگی هوا و حضور ریزگردها در کلانشهرها مواجه هستیم که در حال حاضر ۲۰ استان درگیر تشدید آلودگی به وسیله ریزگردها هستند.

جعفری‌نژادبسطامی‌ تصریح کرد: هزینه ناشی از خسارت های آلودگی هوا بار اقتصادی بالایی دارد ضمن اینکه علت بسیاری از مرگ و میر و همچنین مشکلات روحی مربوط به آلودگی بیش از اندازه هوا است.

وی تردد بالای خودروها در کلانشهرها را از عوامل اصلی آلودگی هوا دانست و اظهار کرد: با توجه به بررسی های صورت گرفته مشخص شد خودروها و موتورسیکلت ها مهمترین دلایل آلودگی هوا هستند که تعداد بسیاری از وسایل نقلیه موتوری شهر همدان فرسوده هستند اما در این میان آنچه مشخص شده اینکه موتورسیکلت های فرسوده تا هشت برابر یک خودرو آلودگی ایجاد می کند و از رده خارج کردن خودروها و موتورهای فرسوده و استفاده از سوخت یورو ۴ و یورو ۵ در ناوگان حمل و نقل عمومی یکی از دستورکارهای مهم شهرهای آلوده است.

جعفری‌نژادبسطامی‌ اعلام کرد: آلودگی هوای همدان معلول مسائل متعدد از جمله افزایش نامتوازن جمعیت شهری، کاهش سرانه فضای سبز، افزایش تعداد خودروها و وسایل نقلیه موتوری و تردد وسایل نقلیه موتوری فرسوده، سوخت وسایل گرمایشی، الگوی ساخت ساختمان ها و ... است که از مدیریت شهری انتظار می رود به طور جدی تر به این مسائل ورود کند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان همدان از رده خارج کردن خودروهای فرسوده را راهکار مناسبی در کاهش آلودگی خواند و یادآور شد: امروزه کنترل افزایش متوازن جمعیت در برخی شهرها و همچنین مدیریت شهری به تناسب گسترش و توسعه شهرها با درنظر گرفتن زیرساخت‌های شهری می‌تواند اقدام مؤثری در این حوزه باشد.

وی ادامه داد: مدیریت شهری ما به تناسب افزایش جمعیت و توسعه شهری باید فضای سبز و زیرساخت های شهری را افزایش دهد با این حال آنچه مشاهده می کنیم این است که استاندارد ملی فضای سبز در کشور ۱۵ مترمربع و میزان فضای سبز شهر همدان از استاندارد کشوری پایین تر و طبق آخرین اعلام ۱۱ مترمربع است این در حالیست که فضای سبز در کاهش آلودگی هوای شهر نقش تعیین کننده ای دارد.

جعفری‌نژادبسطامی با تأکید بر اهمیت طرح جامع ترافیک شهری در کنترل آلایندگی بیان کرد: نوع تردد و ایستایی خودروها و ناوگان حمل و نقل شهری می تواند کمترین آلایندگی را داشته باشد همچنین الگوی ساخت ساختمان ها نباید جریان هوای شهر را مختل کند.

وی با بیان اینکه ۲۰ دستگاه اجرایی در طرح جامع ترافیک شهری سهیم هستند، اعلام کرد: باید همه افراد جامعه در کنترل و کاهش آلاینده ها احساس مسئولیت کرده و خود را برای کاهش بحران به وجود آمده موظف کنند.

جعفری‌نژادبسطامی‌ با بیان اینکه هر فرد جامعه در کاهش آلودگی هوا سهم دارد، تشریح این نقش و ایفای آن را با فرهنگسازی و آموزش ممکن دانست و از صدا و سیما، دستگاه ها و رسانه ها خواست در این مسیر از هیچ کمکی دریغ نکنند.

وی در ادامه گفت: در روزهای اخیر، اولین باری بود که به صورت جدی استان با آلودگی مواجه می شد و در تجربه اول همیشه ناهماهنگی در اطلاع رسانی وجود دارد وبیشترین بار روی دوش محیط زیست بود که استان را نتوانست متقاعد کند چه کسی چه مسئولیتی را به دوش بگیرد و این امر باعث به وجود آمدن نگاه تازه ای به شرایط جوی استان شد.

وی اعلام کرد: هواشناسی باید سه یا چهار روز قبل شرایط پایداری هوا را به دبیرخانه اعلام کند که در گذشته این اعلام نمی شد و دانشگاه علوم پزشکی هم باید درخواست تشکیل کارگروه اضطرار آلودگی هوا را به دبیرخانه ارسال می کرد که نشده بود. 

وی با بیان اینکه محیط زیست به شفاف سازی اعتقاد دارد و اقدامات خود را انجام داد و در سایت و اپلیکشن اعداد مربوط به آلودگی هوا را به صورت شفاف قرار داده است، افزود: ناهماهنگی هایی در این زمینه وجود داشت اما بعد از این قضیه به علت تازگی موضوع در استان این هماهنگی شکل گرفت و تمامی دستگاه ها اکنون به وظیفه خود اشراف دارند و عمل می کنند.

وی گفت: هیچ تعطیلی در استان نمی تواند بدون هماهنگی آموزش و پرورش به ویژه در موضوع تعطیلی مدارس و دانشگاه علوم پزشکی به علت اثرات بهداشتی به دلیل اشراف و تخصص دستگاه و نیز اعلام پایداری آلودگی و پایداری هوا توسط هواشناسی اعلام عمومی شود بنابراین کارگروه اضطرار برای این موضوع باید تصمیم نهایی بگیرد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان همدان با اشاره به اینکه ارگان متولی در این زمینه مشخص شده و اداره کل حفاظت محیط زیست استان به عنوان دبیرخانه اضطرار آلودگی هوا نه متولی شرایط آلودگی وظایف دبیرخانه ای را بر عهده دارد، خاطرنشان کرد: بعد از اعلام به دبیرخانه کارگروه شرایط اضطراری آلودگی هوا تشکیل شد و امیدواریم شرایط به سمتی برود که از همه ظرفیت ها درست استفاده کنیم.

وی تصریح کرد: بیش از ۳۰۰۰ دیتا برای سنجش هواشناسی در این اداره کل وجود دارد اما نیاز به برنامه ریزی بیشتر برای کنترل آلودگی داریم.

وی در پایان با اشاره به نیاز استان در زمینه تجهیز به سیمفا اعلام کرد: سامانه سیمفا به منظور مشخص شدن خودروهای فاقد معاینه فنی توسط دوربین های پلیس راهور بوده و امروز نیاز است در استان همدان نیز موجود باشند.

معاون نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست استان همدان نیز با اشاره به عوامل آلودگی هوا در استان همدان اظهار کرد: وضعیت آلودگی هوای استان همدان نسبت به مدت مشابه در سه سال گذشته کاهش معناداری داشته به گونه ای که امسال تعداد کل روزهایی که هوای استان ناسالم بوده، ۲۹ روز است.

سیدعادل عربی دلایل افزایش آلودگی هوای شهر همدان در فصل زمستان را برشمرد و بیان کرد: سرمای زود هنگام سالجاری و افزایش مصرف وسایل گرمازا به ویژه موتورخانه ها در ساختمان های اداری، آموزشی، درمانی و مجتمع های مسکونی، ترجیح بیشتر عموم مردم به استفاده از خودروهای شخصی به علت برودت هوا و احتراق سوخت‌های فسیلی، پایداری هوا به علت پدیده وارونگی دما و انباشت آلاینده ها در این شرایط، افزایش تعداد خودروهای شخصی نسبت به سال های گذشته، افزایش ساعت روشن ماندن اتوبوس های شهری برای گرم شدن موتور و بخاری این وسیله نقلیه و گردوغبار ناشی از نمک پاشی و ماسه در خیابان سطح شهر از عمده دلایل افزایش آلودگی در شهر همدان در سالجاری بود.

وی با بیان اینکه آنچه باعث حساسیت آلودگی هوا در استان بود عدم تعطیلی مدارس بوده که با تدابیر انجام شده و همراهی طبیعت هوای استان در شرایط سالم قرار گرفت، خاطرنشان کرد: ۱۱ مرکز معاینه فنی سبک و شش مرکز معاینه فنی سنگین در استان همدان مستقر شده که ۹۰ مورد پایش این مراکز توسط حفاظت محیط زیست استان همدان طی ۱۰ ماه نخست سالجاری صورت گرفته است.

وی ادامه داد: ۲۹۳ مورد پایش خروجی دودکش منابع ثابت آلاینده هوا در ۱۰ ماهه امسال صورت گرفت و تعداد صنایع آلاینده در بخش هوا در سالجاری ۲۲ مورد بود که این تعداد در سال گذشته ۲۷ مورد شناسایی و اعلام شد که کاهش صنایع آلاینده در استان را داشتیم.

عربی در بخش دیگری از سخنانش با تبیین وظایف دستگاه ها در مواقع اضطراری آلودگی هوا بیان کرد: معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان وظیفه اعلام هشدارهای بهداشتی و سلامت به عموم مردم و بررسی و اعلام شرایط اضطرار آلودگی هوا به دبیرخانه را دارد.

وی ادامه داد: پلیس راهور در مواقع اضطرار وظایف گوناگونی از جمله اعمال سختگیرانه تر قانون و برخورد قاطع با خودروها و موتورسیکلت های دودزا، برخورد موردی با رانندگان متخلف ناوگان حمل و نقل اتوبوسرانی شهرداری و اعمال قانون برای رانندگان اتوبوس های بخش خصوصی در صورت دودزا بودن اتوبوس یا محرز بودن تخلف، اعلام پیشنهاد به دبیرخانه برای امکان سنجی زوج یا فرد کردن تردد خودروها در شهر همدان و  کنترل مراکز معاینه فنی از طریق سامانه سیمفا با همکاری شهرداری همدان را داراست.

معاون نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست استان همدان با برشمردن وظایف شهرداری همدان در مواقع آلودگی هوا گفت: جلوگیری از روشن ماندن اتوبوس ها در حین انتظار مسافر، هماهنگی با شرکت نفت برای استفاده از سوخت نفت گاز یورو ۴ برای ناوگان اتوبوسرانی، معرفی رانندگان ناوگان اتوبوسرانی به پلیس راهور برای آموزش و استفاده از تابلوهای شهری برای اطلاع رسانی به شهروندان در زمینه شرایط هوای شهر همدان از جمله وظایف شهرداری در این مواقع است.

وی بیان کرد: شرکت پخش فرآورده های نفتی استان موظف است سوخت نفت و گاز یورو ۴ برای اتوبوس های ناوگان حمل و نقل شهری را تهیه کند که شامل ۲۰۰ دستگاه اتوبوس شهری می شود و هواشناسی نیز موظف است پایداری هوا طبق شرایط آئین نامه ماده ۳ قانون هوای پاک را اعلام کند.

عربی وظیفه اطلاع رسانی، تنویر افکار عمومی و تهیه خبر را براساس مصوبات کارگروه شرایط اضطراری آلودگی هوای استان به عهده صدا و سیما دانست و اظهار کرد: سازمان مدیریت و برنامه ریزی نیز موظف شده است اعتبار لازم به منظور افزایش تعداد ایستگاه های پایش کیفیت هوا را تأمین کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha