• پنجشنبه / ۲۶ دی ۱۳۹۸ / ۲۰:۰۵
  • دسته‌بندی: کرمانشاه
  • کد خبر: 98102620580
  • خبرنگار : 50182

معاون فرهنگی قوه قضاییه:

آیت‌الله "نجومی" یک انقلابی بی‌ادعا بود

آیت‌الله "نجومی" یک انقلابی بی‌ادعا بود

ایسنا/کرمانشاه معاون فرهنگی قوه قضایی از آیت الله نجومی به عنوان یک انقلابی بی ادعا یاد کرد وافزود: این عالم فرزانه علی رغم مجاهدت های بسیار در راه امام (ره) و انقلاب، هیچ گان نان انقلابی گری نخورد و همواره در طول حیات با برکت خود در راه اهداف انقلاب تلاش کرد.

 حجت الاسلام و المسلمین هادی صادقی در آیین بزرگداشت عالم فرزانه آیت الله سید مرتضی نجومی که امروز (26 دی) با حضور جمعی از مسئولان و هنرمندان و ادیبان استان کرمانشاه برگزار شد، با اشاره به ابعاد مختلف شخصیت هنری، علمی و ادبی آیت الله نجومی، گفت: این شخصیت والامقام را همه به هنر خوشنویسی و تهذیب و علم والا می شناسند، اما ایشان هنرهایی فراتر از این داشتند که ناشناخته مانده است.

به گزارش ایسنا، صادقی از تواضع ایشان به عنوان هنر برجسته این عالم کرمانشاهی یاد کرد وافزود: آیت الله نجومی مجتهدی مسلم بود و آیات عظامی همچون آیت الله محمد باقر زنجانی مرجعیت ایشان را تایید کردند و ایشان اگر در نجف می ماند، جایگاهی همانند آیت الله سیستانی می یافت و یا اگر به قم مهاجرت می کرد قطعا به جایگاه یکی از مراجع عظام می رسید، اما ایشان با توجه به نیاز منطقه و زادگاه خود و لزوم هدایت مردم این خطه تواضع کرده و ترجیح دادند درکرمانشاه بمانند و در این همین جا به تدریس علوم دینی همت گمارند.

صادقی به هنر انسان سازی این عالم وارسته هم اشاره کرد وافزود: ایشان افراد بسیاری را در راه اسلام و انقلاب تربیت کرد و اولین شهید مکتب ایشان هم داماد این عالم فرزانه بود که به فیض شهادت نایل آمد.

این مسئول خاطرنشان کرد: آیت الله نجومی هنر برجسته دیگری هم داشت و آن هنر انقلابی بی ادعا بودن است، ایشان هیچ گانه نان انقلابی گری خود را نخورد و برای به ثمر نشاندن این انقلاب مجاهدت های بسیاری داشتند و در زمانی که کمتر کسی جرات نام بردن از امام (ره) و اعلامیه های ایشان را داشت، این عالم فرزانه با دستخط خود اعلامیه های امام را نوشته و منتشر می کرد.

وی افزود: بعدها و با آمدن دستگاه تکثیر، منزل ایشان به محل چاپ اعلامیه های امام (ره) تبدیل شد و کمتر کسی از مبارزان انقلابی از این جریان خبر داشتند.

صادقی با اشاره به توانایی جذب بالای این عالم ربانی در ارتباط با مردم کوچه و بازار، گفت: هنر جذب دلها، کار بسیار دشواری است که آیت الله نجومی به خوبی از عهده آن بر می آمد و کوچک و بزرگ و عوام و خواص همه ارتباط خوبی با ایشان داشتند.

معاون فرهنگی قوه قضاییه در ادامه به نظریه پردازی های آیت الله نجومی در زمینه هنر اشاره کرد وافزود: ایشان کتابی تحت عنوان "عرفان هنری" در این زمینه به نگارش درآورده که در این کتاب به صراحت از دو نوع هنر رحمانی و شیطانی و راه های شناخت آن صحبت می‌شود.

وی افزود: ایشان در این کتاب عنوان می‌کند که هنر رحمانی هنری است که از عالم هوا و هوس فاصله گرفته و به عالم عقل نزدیک میشود و هنری است که در خدمت عقل است، در این کتاب آمده هنری متعالی است که در خدمت عقل و تقوا گرفته شده و از هوا و هوس دور بماند و همین تفاوت است که امروزه موجب متفاوت شدن هنرمندان جامعه شده است.

وی افزود: امروزه کسانی که به اسم هنرمند می بینیم و می شناسیم بسیار با یکدیگر متفاوت هستند و برخی فقط اصل هنر را بر خط و خال و صورت ظاهر می بینند و فقط نگاه حسی به هنر دارند، اما در مقابل هنرمندانی هستند که حقایق را جای دیگر یافته و هنر را در اختیار عقل و تقوا می‌گیرند.

صادقی تصریح کرد: اگر می خواهیم از هنرمندان، هنری متعالی ببینیم باید خیال هنرمندن را درست کنیم و باید معنویت را وارد دنیای آنها کنیم و باید هنر آنها را به سمت عقل معطوف کرده و از هوا و هوس و شهوات دنیایی دور کنیم که این امر جز با تربیت معنوی هنرمندان امکان پذیر نیست، کاری که آیت الله نجومی به خوبی به آن واقف بوده و چهار دهه به این امر همت گمارد.

وی افزود: ما امروز به شدت به این امر نیاز داریم که فضای هنر با تربیت معنوی آمیخته شود و تا زمانی که هنرمندان ما با معنویت مانوس نشوند نمی‌توان از آنها انتظار هنر رحمانی داشت.

معاون فرهنگی قوه قضاییه در بخش دیگر سخنانش به حوادث اخیر کشور اشاره و با تسلیت شهادت شهید سپهبد قاسم سلیمانی و همرزمان شهیدش، گفت: به برکت خون این شهیدان بود که مجلس عراق جرات کرد خروج آمریکا از عراق را به تصویب رساند و دولت این کشور برای خروج آمریکا برنامه زمانبندی تعیین کرده است.

وی افزود: در ایران هم مسئولان اقدامات خوبی انجام دادند و نیروهای مسلح توانستند سیلی بزرگی به آمریکا بزنند و با انهدام پایگاه نظامی "عین الاسد" کاری کردند که تا امروز هیچ ملتی جرات انجام آن را نداشت و این به برکت خون این شهیدان بزرگوار است.

صادقی به حادثه سقوط هواپیمانی اکراینی هم اشاره کرد وگفت: متاسفانه حادثه دردناکی برای جمعی از هموطنان عزیزمان رخ داد و باعث به شهادت رسیدن آنها شد که امیدواریم به حق خون این شهدا ریشه ظلم آمریکا و صهیونیست و اروپا از سر تمام مظلومان عالم کم شده و سایه منحوسشان برای همیشه برچیده شود.

این مراسم به همت سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری کرمانشاه برگزار شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha