به گزارش ایسنا، علی امام در جلسه بررسی فرصت های سرمایه گذاری بخش خصوصی برای خط ۱۰ مترو تهران با اشاره به اینکه ۴ دهه فعالیت شرکت مترو منجر به ساخت ۲۲۰ کیلومتر خط با ۱۲۵ ایستگاه شده است؛ به آخرین بازنگری صورت گرفته در طرح جامع حمل و نقل ریلی در سالهای ۹۵ تا ۹۷ اشاره و خاطرنشان کرد: در این بازنگری مقرر شد ۴ خط جدید شامل خطوط ۸ تا ۱۱ در شهر تهران طراحی و ساخته شود به گونهای که شهروندان تهرانی بتوانند با طی مسافت ۸۰۰ متر از منزل خود به یکی از مودهای حمل و نقل عمومی به ویژه مترو دست پیدا کنند.
مدیر عامل شرکت مترو با اشاره به اینکه الگوی تامین مالی برای شرکت مترو در۴ دهه گذشته به گونه ای بوده است که مترو جهت تامین منابع مالی به دولت متکی نباشد، تاکید کرد: حتی در سال ۱۳۶۵ با قید این شرط مترو راه اندازی شد.
امام عنوان کرد: از سال ۸۵ تاکنون مصوبه های بالادستی خوبی به عنوان پشتوانه قانونی تامین منابع مالی برای توسعه مترو به تصویب رسیده است.در صورتی که دولت ها به این مجموعه قوانین پایبند میبودند امروز مترو کلانشهرها در وضعیت بسیار بهتری قرار داشت. متاسفانه از سال های گذشته تاکنون فشار تامین منابع مالی برای توسعه مترو بیشتر بر دوش شهرداری بوده و دولت هادر این میان نقش کمتری داشته اند.
وی با تاکید بر این که شرایط فعلی کشور و نیز شهرداری، الزامی مبنی بر تغییر دیدگاه در تامین منابع مالی را ایجاب می کند، عنوان کرد: حتی دولت نیز برای توسعه پروژه های عمرانی خود به این نتیجه رسیده است. در این میان مترو با هزینه های بسیار بالایی که برای ساخت و توسعه دارد و همچنین دیر بازده بودن موضوع نیازمند این تغییر دیدگاه است.
مدیرعامل شرکت مترو با اشاره به اینکه اولین قدم اجرایی به سمت عملی کردن الگوی مناسب تامین منابع مالی از سوی شرکت مترو در خط ۱۰ به ویژه بخش غربی آن آغاز میشود، خاطرنشان کرد: در بخش غربی خط ۱۰ مجموعه های تجاری بسیار مناسبی قرار دارند که میتوانند به عنوان سرمایهگذار حضور داشته باشند. با توجه به این که بخشی از خط ۱۰ از نزدیکی نمایشگاه بین المللی عبور می کند، تفاهم نامه ای با نمایشگاه بین المللی به امضا رسیده است تا با سرمایه گذاری بخش خصوصی برای نمایشگاه بین المللی ایستگاه مترو ساخته شود.
فرصت های گسترده سرمایه گذاری در بخش غربی خط ۱۰
امام با بیان اینکه در نظر داریم بخش غربی خط ۱۰ را تحت عنوان فاز یک این خط تعریف کنیم، خاطر نشان کرد: در صورت وجود منابع مالی این امکان را داریم که از اسفند ماه مقدمات توسعه خط ۱۰ را کلید بزنیم زیرا به لحاظ توان فنی و نیروی انسانی در آمادگی کامل به سر می بریم.
وی در ارتباط با منابع مالی مورد نیاز برای ساخت خط ۱۰ متروی تهران عنوان کرد: بخش تجهیزات ثابت و متحرک این خط در مجموع ۲۸ میلیون یورو و بخش ساختمانی که بیشتر به منابع داخلی متکی است ۲۲۸ میلیارد تومان برای یک کیلومتر تونل و ایستگاه با تجهیزات هزینه در بر دارد. این در حالی است هر واگن به طور متوسط یک میلیون یورو هزینه در بر دارد؛ بدین معنی که باید برای یک قطار با ۸ واگن ۸ میلیون یور هزینه کرد.
مدیر عامل شرکت مترو با اشاره به اینکه این برآورد هزینه ها بدون در نظر گرفتن هزینه های تملک برای قسمت هایی همانند هواکش ها و پله های خروج اضطراری که به فضای باز نیاز دارند است، گفت: در صورتی که سرمایه گذاران اقدام به سرمایه گذاری برای ساخت و توسعه خط ۱۰ کنند، می توانند از زمین هایی که در اختیار خودشان است به عنوان آورده بدین منظور استفاده کنند تاهزینه های تملک به این صورت حذف شود.
بنا براعلام روابط عمومی مترو، در ادامه سعید نایب مدیر سرمایه گذاری شرکت مترو به تشریح فرصت های سرمایه گذاری بخش خصوصی با محوریت خط ۱۰ پرداخت و یکی از مهم ترین این روشها را روش مشارکت بخش خصوصی و عمومی با در نظر گرفتن طیف وسیعی از سرمایهگذاران خرد و کلان عنوان کرد.
انتهای پیام
نظرات