• دوشنبه / ۲۳ دی ۱۳۹۸ / ۰۸:۳۴
  • دسته‌بندی: عمران و اشتغال
  • کد خبر: 98102317397
  • خبرنگار : 71188

چرا سازمان هواپیمایی فرضیه برخورد موشک با هواپیما را "غیرعلمی" می‌دانست؟ + فیلم

چرا سازمان هواپیمایی فرضیه برخورد موشک با هواپیما را "غیرعلمی" می‌دانست؟ + فیلم

سانحه سقوط هواپیمای متعلق به خطوط هوایی اوکراین در نزدیکی تهران که باعث جان‌باختن ۱۷۶ سرنشین این هواپیما شد، علاوه بر داغ بزرگی که بر دل بازماندگان و سایر مردم گذاشت، در روزهای نخست با یک ابهام بزرگ نیز مواجه بود: علت اصلی سقوط این هواپیما تنها شش دقیقه پس از بلند شدن از زمین چه بوده است؟

به گزارش ایسنا، چند ساعت پس از انتشار خبر دردناک سقوط هواپیمایی در نزدیکی تهران، برخی رسانه‌های خارجی با استناد به برخی تصاویر منتشر شده از محل سقوط هواپیما، این شائبه را مطرح کردند که ممکن است هواپیما براثر اصابت موشک یا تیراندازی ساقط شده باشد. ادعایی که در نخستین ساعات انتشار، غیرقابل باور به‌نظر می‌رسید و البته این فرضیه با استدلال محکم سازمان هواپیمایی که آن را "غیر علمی" می‌خواند و سقوط هواپیما را ناشی از نقص فنی می‌دانست، از دید کسانی که تحولات مربوط به این اتفاق را دنبال می کردند بیش‌از پیش دور از منطق به نظر می‌رسید.

آیا هواپیما باید در صورت شلیک موشک منفجر می‌شد؟

وزیر راه و شهرسازی در شب بروز سانحه در گفت‌وگویی که با ایسنا داشت تصریح کرد که "شایعاتی مبنی بر تروریستی بودن، انفجار یا تیراندازی به هواپیما به عنوان علت بروز سانحه و سقوط هواپیمای ۷۳۷ اوکراینی درست نیست و نقص فنی دلیل این حادثه بوده است".

وی با بیان اینکه "اگر چنین اتفاقاتی که در فضای مجازی و برخی سایت‌های خارجی عنوان می‌شود رخ داده بود، هواپیما باید در آسمان منفجر می‌شد"، افزود: "این اتفاق نیفتاد؛ چرا که نقص فنی هواپیما موجب شد هواپیما دچار آتش سوزی شود و پس از قطع سیستم‌های مخابراتی و کنترلی سقوط کند. شاهدان عینی نیز این موضوع را دیده و تایید می‌کنند".

پنج‌شنبه شب نیز رئیس سازمان هواپیمایی در مواضعی جدید گفت: "برخورد موشک به هواپیمای اوکراینی از لحاظ علمی غیر ممکن است و چنین شایعاتی، هیچ گونه منطقی ندارد. "

ساعتی بعد مدیرکل دفتر بررسی سوانح سازمان هواپیمایی نیز درباره ادعاهای مطرح شده مبنی بر برخورد موشک به هواپیمای بویینگ ۷۳۷ که حوالی فرودگاه امام (ره) سقوط کرد، گفت: "هیچ مستندی در این زمینه تاکنون پیدا نکرده‌ایم و دلایل متقنی داریم که حاضریم آن را در حضور همه رسانه‌ها مطرح کرده و این شایعه را رد کنیم. "

استدلال سازمان هواپیمایی برای رد فرضیه شلیک موشک

اما نهایتا صبح شنبه ستادکل نیروهای مسلح در اطلاعیه‌ای رسما اعلام کرد که هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ هواپیماییِ اوکراین نه بر اثر نقص فنی که با شلیک مستقیم موشکِ پدافندی مورد اصابت قرار گرفته و سقوط کرده است. ستاد کل در اطلاعیه خود در عین حال سانحه را «خطای انسانی و غیرعمد» توصیف کرد و «پروازهای جنگی نیروهای تروریست آمریکایی در پیرامون کشور» و «برخی اخبار درباره مشاهده اهداف هوایی درحوالی مراکز راهبردی» را موجب «بالا رفتن حساسیت مجموعه‌های پدافند هوایی» کشور عنوان کرد.

مدیر کل بررسی سوانح سازمان هواپیمایی پس از تایید رسمی شلیک موشک به سمت هواپیما که انتقاداتی را به اصرار این سازمان مبنی بر مردود بودن فرضیه شلیک موشک در روزهای پس از سقوط برانگیخته بود، در واکنش به این‌که آیا اطلاعات غلط مطرح شده از سوی سازمان هواپیمایی باعث خدشه‌دار شدن اعتماد عمومی به این سازمان تخصصی نمی‌شود؟ ‌ گفت: "سازمان هواپیمایی باید از این موضوع خبر می‌داشت و با توجه به این‌که ما از این اقدام پدافندی خبردار نبودیم، ‌ولی از حمله به پایگاه‌های آمریکایی خبردار بودیم، لذا جمع‌بندی ما این‌چنین بود. پیشتر نیز  در سال‌های گذشته هواپیمای مالزی هم که در اوکراین مورد اصابت موشک قرار گرفت در آسمان منفجر شد، ولی می‌توانم ثابت کنم وقتی هواپیمای خطوط هوایی اوکراین آتش گرفت، حدود سه  دقیقه در آسمان پرواز کرده و منفجر نشده است و این‌که در موشک پدافندی شلیک شده چه سیستمی استفاده شده که این اتفاق افتاده در حیطه وظایف من نیست. "

سازمان هواپیمایی روز یکشنبه نیز در بیانیه‌ای ضمن عذرخواهی از بازماندگان سانحه و سایر مردم بابت تناقض در اطلاعات منتشر شده، بار دیگر تاکید کرد که "ما تحت هیچ فشار و توصیه‌ای برای کتمان واقعیت نبوده‌ایم و هیچ نیتی برای پنهان کردن واقعیت نداشته‌ایم. ما اطلاعاتی که در اختیار و به آن باور داشتیم را منتشر کردیم و از بابت اشتباه بودن آن متاسفیم. " هرچند که هنوز این انتقاد پابرجاست که بالاترین مسئولان صنعت حمل‌ونقل هوایی کشور باید برای پاسخگویی به بازماندگان فاجعه‌ای که توجه همه مردم ایران و حتی کشورهای خارجی را به خود جلب کرده، مواضع هوشمندانه‌تری اتخاذ می‌کردند و حتی اگر یک درصد این احتمال را می‌دادند که شائبه‌های مطرح شده صحت داشته باشد، وضعیت را به درستی برای افکار عمومی روشن کرده و ضمن تاکید بر این‌که چنین شایعاتی تاکنون تایید نشده است، حداقل احتمال بررسی این فرضیه را رد نمی کردند؛ نه اینکه بلافاصله فرضیه نقص فنی را عامل سقوط هواپیما مطرح کنند.

بررسی پرونده سقوط هواپیمای مالزی در اوکراین؛ ۶ سال قبل

اما حالا چند روز پس از بروز این سانحه، سئوالی که همچنان باقی است، اینجاست که اطلاعاتی که سازمان هواپیمایی "در اختیار و به آن باور" داشته چه بوده و برچه اساسی احتمال شلیک موشک به هواپیما را با جدیت رد می‌کرده است؟ شاید شبیه‌ترین سانحه به آن‌چه برای هواپیمای خطوط هوایی اوکراین در تهران اتفاق افتاد، سانحه‌ای بود که در سال ۲۰۱۴ برای پرواز شماره ۱۷ هواپیمایی مالزی (اختصارا MH۱۷) در آسمان اوکراین به وقوع پیوست و در اظهارات مدیر کل بررسی سوانح سازمان هواپیمایی نیز به آن اشاره شده است. در آن سال پرواز مستقیم شرکت هواپیمایی مالزی که از آمستردام در هلند به مقصد کوالالامپور در مالزی در حرکت بود در میان راه در مرز روسیه و اوکراین سرنگون شد. گزارش‌های اولیه از پرتاب موشک به سمت هواپیما به عنوان دلیل سقوط آن اشاره می‌کردند.

پس از انجام تحقیقات مفصل درباره این سانحه، شبکه تلویزیونی اسکای‌نیوز در گزارشی ویژه درباره سانحه هواپیمای متعلق به خطوط هوایی مالزی موسوم به MH۱۷ اعلام کرد: زمانی که دنیا خبر سقوط این هواپیما را شنید که باعث کشته شدن همه‌ی سرنشینان آن شد، دو سوال مهم برای مخاطبان، بدون پاسخ مانده بود. این حادثه چگونه اتفاق افتاد؟ و چرا؟

چطور موشک شلیک شد و هواپیما در آسمان منهدم نشد؟

پس از تحقیقاتی که هفت کشور در آن دخیل بودند و ۱۵ ماه به طول انجامید، در نهایت مشخص شد که چطور پرواز MH۱۷ از آسمان ساقط شد.

تیبه جوسترا، رییس هلندی هیات بررسی ایمنی این سانحه در این زمینه گفت: علت سقوط هواپیما انفجار کلاهک یک موشک، خارج از هواپیما در محدوده‌ی سمت چپ اتاقک خلبان بوده است. در نتیجه‌ی انفجار این کلاهک، هزاران تکه‌ی فلزی کوچک با شدت بسیار زیاد از آن خارج شده که صدها تکه‌ی آن به هواپیما برخورد کرد.
در نتیجه‌ی این اتفاق، سه نفر از گروه پروازی حاضر در اتاق خلبان (کاکپیت) جان خود را از دست دادند و خسارات اساسی به بخش جلویی هواپیما وارد شد. در نتیجه‌ی این اتفاق بخش جلویی هواپیما جدا شد که سقوط نهایی هواپیما و بروز این سانحه را در پی  داشت. احتمالا دم هواپیما قبل از سایر بخش‌های بدنه به زمین خورده است. بخش میانی هواپیما نیز که موتور در آن قرار داشت، به صورت برعکس با زمین برخورد کرده که باعث آتش‌سوزی شد.

تقریبا دو سوم از ۲۹۰ مسافر و گروه پروازی حاضر در این هواپیما هلندی بودند و به همین دلیلی هلندی‌ها هدایت عملیات تحقیقات بین‌المللی درباره‌ی این  سانحه را به عهده گرفتند. در یک آشیانه نیروی هوایی در هلند، کارشناسان صنعت هوایی سه ماه زمان  صرف کردند تا تکه‌های جدا شده‌ی هواپیما را که از محل سانحه به دست آمده بود بر روی یک چارچوب ویژه که برای این اتفاق ساخته شده بود کنار هم قرار دهند تا ساختار هواپیما را مجددا بازسازی کنند.

یکی دیگر از سوالات این بود که چرا هواپیما بر فراز محدوده‌ای که جنگ در آن جریان داشت پرواز کرده و چه کسی موشک را به سمت هواپیما شلیک کرده است؟

در بعدازظهر یک روز ماه جولای، پرواز خطوط هواپیمایی مالزی از آمستردام به سمت کوالالامپور حرکت کرد. این پرواز در ارتفاع ۳۳ هزار پایی وارد محدوده‌ی هوایی اوکراین شد و وارد خط هوایی L۹۸۰  شد. گروه پروازی برای خودداری از ورود به محدوده‌ی توفانی، کمی به سمت شمال منحرف می‌شود و در بخش شرقی اوکراین به خط پروازی خود بازمی‌گردد. در این منطقه درگیری نظامی بین اوکراینی‌ها و جدایی‌طلبان روسی در جریان بوده است. به همین دلیل پرواز در  ارتفاع پایین برای هواپیماهای غیرنظامی  ممنوع اعلام شده بود. هواپیما بالاتر از منطقه‌ی ممنوعه در حال حرکت به سمت خاک روسیه و بوده و تا آن  لحظه شرایط به صورت عادی پیش می‌رفته است.

گروه تحقیقاتی، حمله‌ی موشکی را نیز بازسازی کرد؛ موشک تاثیر تخریبی خود را پیش از آن‌که به جان مسافران و خدمات پروازی وارد کند به بدنه‌ی هواپیما وارد کرد. این موشک پس از رسیدن به ارتفاع پروازی هواپیما با نزدیک شدن به آن در محدوده‌ی سمت چپ و بالای کابین خلبان هواپیما منفجر می‌شود و حدود ۸۰۰ تکه‌ی فلزی کوچک به بدنه‌ی هواپیما وارد می‌شود. این  اتفاق به همراه موج ناشی از انفجار باعث می‌شود که کابین خلبان و بخش بیزینس کلاس هواپیما از سایر بخش‌ها جدا شود. بر اساس گزارش گروه تحقیقاتی، سه عضو گروه پروازی حاضر در کابین خلبان بلافاصله پس از انفجار موشک جان خود را از دست می‌دهند. ترکش‌های موشک شکل‌های مشخصی داشت و برخی از آنها تکه‌هایی از آلومینیوم و شیشه روی خود داشتند که ثابت می‌کرد از خارج از هواپیما وارد شده‌اند. دو شیشه‌ی سمت چپ کابین خلبان به طور مشخص نشان می‌داد که ترکش‌هایی از خارج از هواپیما وارد کابین شده است.

افرادی که از موج اول انفجار موشک در نزدیکی هواپیما جان سالم  به در بردند نیز احتمالا تحت تاثیر فاکتورهای متعدد و پیچیده‌ای پس از این اتفاق قرار گرفتند و این مساله، امکان این‌که افراد قبل از این‌که جان خود را از دست داده باشند آزار دیده باشند را رد می‌کند. شرایطی مانند کاهش شدید ارتفاع، افزایش شتاب حرکت به سمت پایین، کاهش شدید فشار، کاهش شدید سطح اکسیژن و سرمای شدید باعث می‌شود که سرنشینان به احتمال زیاد هوشیاری خود را از داده باشند و به نظر می‌رسد شرایط به گونه‌ای بوده که سرنشینان حتی توان درک وضعیتی که در آن  قرار گرفته‌اند را نداشته‌اند. مشخص نیست کدام‌یک از این عوامل باعث جان باختن هریک از این سرنشینان شده اما قطعابرخورد با زمین به علت شدت بالای آن به گونه‌ای بوده که امکان نجات جان هیچ‌کدام باقی نمانده است.

تصاویری که از دوربین‌های آماتور پس از سقوط هواپیما گرفته شده بود، نشان می‌دهد که گروه‌های جدایی‌طلب روس توقع نداشتند که به هواپیمای مسافربری شلیک کرده باشند و از حضور این هواپیما در آن محدوده‌ی هوایی تعجب کردند. رییس کمیته تحقیقات بین‌المللی در توضیحاتی درباره‌ی این سانحه پس از تحقیقات ۱۵ ماهه گفت: در ماه‌های پیش از بروز این سانحه حداقل ۱۶ هواپیمای نظامی و هلیکوپتر در منطقه‌ی شرقی اوکراین ساقط شده است. مقامات اوکراینی از این موضوع مطلع بودند. آنها گفته بودند که گاهی از تجهیزاتی استفاده می‌شد که می‌توانست به ارتفاع پروازی هواپیماهای غیرنظامی نیز دسترسی داشته باشند ولی با وجود همه‌ی این مسائل اوکراین آسمان خود را به روی هواپیماهای غیرنظامی نبسته بود.

در نتیحه تحقیقات مفصل تیم بین‌الملل، برای خانواده‌های قربانیان سانحه سقوط این هواپیما حداقل این آرامش قلبی ایجاد شد که حالا می‌دانند چه  بر سر عزیزانشان آمده و این‌که آنها در این سانحه قبل از مرگ رنج نکشیده‌اند. اتفاقی که امید می‌رود با روشن شدن همه ابعاد سقوط هواپیمای متعلق به خطوط هوایی اوکراین در نزدیکی تهران نیز رخ دهد و ابعاد مختلف این سانحه مشخص شود. برای رسیدن به چنین نقطه‌ای قطعا نیاز به زمان و بررسی‌های بیشتری است و کماکان باید منتظر بررسی نهادهای مسئول ماند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۸-۱۰-۲۳ ۰۹:۱۹

سردبیر محترم در خبرگزاری ایسنا به شما توصیه برادرانه دارم که یک گزارش بیطرف و مستقل از کلیه خبرها، بیانیه ها و مصاحبه ها در خصوص حادثه سقوط تهیه کنید و باعث تنویر افکار عمومی شوید. بدیهی است هرگونه پنهانکاری و خبر جعلی باعث تقویت رسانه های بیگانه و بی اعتباری بیشتر رسانه های داخلی خواهد شد.

avatar
۱۳۹۸-۱۰-۲۳ ۰۹:۴۰

 "سازمان هواپیمایی باید از این موضوع خبر می‌داشت و با توجه به این‌که ما از این اقدام پدافندی خبردار نبودیم، ‌ولی از حمله به پایگاه‌های آمریکایی خبردار بودیم، لذا جمع‌بندی ما این‌چنین بود.  اگر شما خبر می داشتی که دیگر نام گزارش تان گزارش کارشناسی نبود و نامش روایت واقعیت بود.

avatar
۱۳۹۸-۱۰-۲۳ ۰۹:۵۲

چون از علم‌کافی برخوردار نیست

avatar
۱۳۹۸-۱۰-۲۳ ۱۰:۰۰

ایران از اوکراین باید تقاضای غرامت کنه وهمچنین به شورای امنیت بدلیل سواستفاده از هواپیما غیرنظامی در امورجاسوسی استفاده شده که منجر به کشته شده 170 انسان بی گنه شده .........

avatar
۱۳۹۸-۱۰-۲۳ ۱۰:۵۵

نقش آمریکا در سقوط هواپیمای بوئینگ اوکراینی در سپیده دم روز چهارشنبه به تاریخ 18 دی ماه 1398 تعداد زیاد ی هواپیمایی جنگی در مرزهای ایران و هواپیمایی شناسایی در ارتفاع بالا از فضای آسمان ایران در حال پرواز بودند؛ این هواپیماها متعلق به پایگاه های آمریکا در کشورهای امارات، عراق و ترکیه بودند. یکی از هواپیمایی که در ارتفاع زیاد در آسمان تهران بوده، هواپیمایی فوق پیشرفته ای به نام RC-135 W Rivent Joint می باشد. این هواپیما با داشتن دو رادار بزرگ، قوی، فعال و متصل به بدنه برای انجام عملیات شناسایی، نفوذ و حمله سایبری استفاده می شود. هواپیما RC-135 W با انجام عملیات سایبری بروی رادار زمینی سپاه منفرد( خارج از شبکه) در نزدیکی تهران، اطلاعات این رادار را هک کرده و کنترل رادار زمینی سپاه را از طریق عملیات سایبری در اختیار می گیرد وبرای این رادار اطلاعات جعلی و کاذب یک موشک کروز شلیک شده به سمت تهران را تعریف می کند. در ضمن این هواپیما با ایجاد اختلا ل شدید همه راه های ارتباطی و مخابراتی پایگاه راداری سپاه را با شبکه های راداری مجاور به طور کامل قطع یا مختل می کند. وقتی موشک کروز مجازی( سوری) به پایگاه نزدیک و نزدیک تر می شود، رادار زمینی سپاه به وضعیت هشدار شدید می رسد که زمان داشتن عکس العمل توسط اوپراتور( برادران سپاه در این پایگاه) در این شرایط بحرانی فقط 10 ثانیه می باشد. از طرف دیگر هواپیما RC-135 W به صورت لحظه ای مختصات فضایی و جهت هواپیمایی اوکراینی را رصد می کند. از آنجا که ارتباط های رادیویی و مخابراتی رادار زمینی سپاه مختل شده و اوپراتورهای رادار نمی توانند با فرماندهی و رادارهای شبکه ای مجاور تماس برقرار کنند؛ و از طرفی رادار به وضعیت هشدار شدید رسیده و فقط 10 ثانیه برای عکس العمل به موشک کروز مجازی شلیک شده زمان دارند؛ چاره جزء شلیک به موشک کروز مجازی ندارند. مختصات فضایی هواپیمایی اوکراینی به جای مختصات فضایی موشک کروز جایگزین می شود و موشک شلیک شده از سوی پایگاه راداری سپاه به هواپیمایی اوکرینی تصادم می کند و باعث سقوط هواپیمایی اوکراینی می شود. اگر کمی انصاف داشته باشیم نباید به سرزنش اوپراتورهای پایگاه راداری سپاه بپردازیم، چرا که هر کسی به جای آنها بود چاره ای جزء شیلک موشک به سمت موشک کروز شلیک شده به سمت تهران نداشت.

avatar
۱۳۹۸-۱۰-۲۳ ۱۰:۵۷

از نظر نگارنده 100% عامل اصلی سقوط هواپیما اوکراینی و کشتن 196 انسان بی گناه سیاست های جنایت کارانه آمریکا است . چون آمریکایی ها عامل اصلی ایجاد این جنایت بزرگ بوده اند در اسرع وقت اطلاعات محرمانه این جنایت بزرگ را برای رسوا کردن و ایجاد خسارت به ایران در اختیار اوکراین، سوئد، کانادا، آلمان و انگلیس گذاشته اند. ما باید بیش از پیش قدر دان زحمات نیروهای مخلص و مقدر سپاه ایران باشیم و برای افتخار آفرینی آنها در هر لحظه از درگاه الله همیشه دست به دعا برداریم. ترامپ به علت فشار داخلی آمریکا از طریق استیضاح و اعتراض گسترده مردم آزادی خواه دنیا نسبت به جنایت ضد بشری ترور سردار بزرگ اسلام حاج قاسم سلیمانی و عکس العمل ایران با حمله موشکی قاطع به دو پایگاه در عراق دچار سرگردانی و حیرانی شده است. به نظر می رسد ترامپ برای فرار از فشارهای بیرونی و درونی در حال سرگرم کردن مردم معترض در ایران برای برای ایجاد بحران و ایجاد آشوب های وسیع در ایران و پس از آن اقدام های سخت نظامی یا ایجاد یک جنگ شدید برعلیه ایران است و باید سخت هوشیار باشیم... ترامپ یک بیمار روانی جنایت کار است و نیروهای مسلح ما باید با آمادگی 100% برنامه ها و اقدام های عملی نظامیان آمریکایی را رصد و دنبال کنند. چرا که هرلحظه انتظار یک اقدام یا حمله جنون آمیز را توسط نیروهای آمریکایی و به دستور ترامپ را باید داشت... ترامپ یک مار زخمی است و در حال درد کشیدن برای انتقام است.... نیروهای نظامی ما باید همیشه در اوج آمادگی کامل باشند و برای موشک باران آنی یک پایگاه نظامی یا ناو جنگی یا تاسیسات مربوط به ارتش آمریکا از حداقل 100 موشک قوی با شلیک همزمان استفاده کنند. ما باید پایگاه های نظامی و ناوهای جنگی آمریکا را در منطقه با رصد دقیق و لحظه ای در صورت کوچک ترین تحرک بیجا و اضافی در کسری از ثانیه به طور کامل نابود کنیم. به نیروهای آمریکایی در صورت حماقت، اجازه دم و بازدم دوباره تنفس ندهیم... راه مبارزه با دولت جنایت کار امریکا، راهی است که سردار آزادی خواه جهان و بزرگ اسلام شهید حاج قاسم سلیمانی به همه ما مردم ایران یاد داده است، این راه همانا تلاش و مجاهدات خالصانه بی منت و در نهایت تدبیر و شجاعت و قاطعیت است و همه ما باید در جایگاه خود به یک سردار بزرگ سلیمانی تبدیل شویم ...

avatar
۱۳۹۸-۱۰-۲۳ ۱۳:۱۸

بلاخره دستان جنایتکاررژیم صهیونیستی وامریکای تروریسم جنایتکار دراین حادیثه غم انگیزی نه تنها برای مردم ایران اسلامی بلکه برای مردم جهان کاملا" واضه ومشخص وآشکارشد. خدا جنایتکاران مستکبر جهان را همیشه رسوا ونابود می کند. ما ازسپاه دلاورمردایران اسلامی که همه شان شبیهه حاج قاسم سلیمانی شهید هستند بسیار بسیار تشکر وقدر دانی می کنیم وآنان را گرامی می داریم ومی دانیم که آنها خار چشم دشمنان انقلاب ونظام اسلامی هستند.خداوند انشاءالله پشتیبان ویاریگرسپاهیان اسلام ناب محمدی صلی الله علیه وآل وسلم هست وخواهدبود.انشاءالله آمین یارب العالمین. یاحق

avatar
۱۳۹۸-۱۰-۲۳ ۱۶:۱۸

قصه حسین کرد شبستری بود؟!!! چرایی مال هواپیمای اوکراین توی ایران بود که شما اومدین 2 ساعت داستان نوشتین که فلان شد و بهمان شد؟!! تعریف این "فاجعه" یه خط لازم داره که خود مردم با شعور روز اول حدس زدن ولی یه سری یا نتونستن یا نخواستن یا نخواستندشون تا بفهمن فرق یه موشک کروز با یه هواپیما مثل یه گوشتکوب با بشکه هست، حالا زاویه پرواز رو تغییر بده ، رادار 50 سال پیش هم تشخیص میده اون اپراتور کارش درست بوده, چون بدون دسترسی به تجویز از مقام بالاتر باید تصمیم سخت و سریع و محکمی میگرفته، شوخی یا مانور نبوده که حتی میشه انتظار داشت توی اون شرایط شاید نیروی متخاصم از سلاح و تکنولوژی تازه و ناشناخته‌ای استفاده کرده و اگه من هم بودم بدون معطلی موشک پدافند رو شلیک میکردم مشکل اصلی دو چیزه ، چرا پروازها لغو نشده و به شرکتها و خلبانها اطلاع داده نشده و چرا ارتباط بین پدافند قطع شده ، آیا عمدی بوده یا سهوی!! یا جنگال؟ ضمنا , سردار حاجی زاده خیلی متین و با شرافت و وضوح مراتب رو گفتن، ... سردار حاجی‌زاده توی منطقه عملیاتی بودن و مدیریت عملیات رو به عهده داشتن و نمیتونستن تمام کل کشور رو با جزء بررسی کنن و ایرادی به کارشون نیست بلکه قدردان ایشون و شجاعت و صداقتشون هم هستیم فراموش نکنیم که نیروی هوا فضای سپاه "اولین" ، "مؤثرترین" و "دقیق ترین" بازوی آفندی و پدافندی کشور هست و این موضوع اشتباه عملیاتی و محاسباتی این نیرو نیست و باز هم اگه مرور کنیم همین اتفاق بد رخ میداد باید دید کسی که با آبروی ملت و سپاه بازی کرد و میکنه و آب رو گل‌آلود دیده و دشمن شاد کنه کیه در تخصص و کارشناس بودن و دقیق بودن کارکنان هواپیمایی و فرودگاه و کمیته سوانح هوایی هم شکی نیست و میشه مدیریت و کار بلد بودنشون رو به راحتی تشخیص داد ...