• یکشنبه / ۲۲ دی ۱۳۹۸ / ۰۹:۳۹
  • دسته‌بندی: آذربایجان غربی
  • کد خبر: 98102216546
  • منبع : نمایندگی آذربایجان غربی

مدیر کل دامپزشکی استان اعلام کرد

مایه کوبی 600 هزار دام در آذربایجان غربی علیه برسلوز گاوی و لمپی اسکین

مایه کوبی 600 هزار دام در آذربایجان غربی علیه برسلوز گاوی و لمپی اسکین

ایسنا/آذربایجان غربی مدیر کل دامپزشکی آذربایجان غربی از پیش بینی مایه کوبی 600 هزار دام در استان علیه برسلوز گاوی و لمپی اسکین خبرداد.

کامیار داهیم در گفت و گو با ایسنا با اشاره به اینکه اجرای طرح مایه کوبی همزمان بر علیه بیماری برسلوز گاوی و لمپی اسکین  از  ۱۸دی ماه  سال جاری در سطح دامداریهای استان آغاز شده اشت، افزود: در اجری  این ۲ طرح پیش بینی می شود که  تعداد ۲۸۰ هزار راس دام سنگین (گاو و گوساله) علیه بیماری بروسلوز و تعداد ۳۲۰ هزار  راس دام  سنگین (گاو و گوساله) علیه بیماری لمپی اسکین  در سطح ۳۵۰۰ واحدها اپیدمیولوژیک با استفاده از توان بخش دولتی در غالب ۳۰ اکیپ اجرا شود.

وی هدف از اجرای این طرح را ایجاد ایمنیت در دامهای حساس استان جهت پیشگیری از رخداد بیماری  بروسلوز و لمپی اسکین و کاهش خسارت ها، تلفات و ضایعات دامی ناشیاز بروز این دو بیماری عنوان کرد و از دامداران استان درخواست نمود تا با اکیپهای واکسیناسیون همکاری های لازم را داشته باشند.

مدیرکل دامپزشکی استان با بیان اینکه  بیماری لمپی اسکین یک بیماری ویروسی مختص گاو و گوساله است و با علایم تب، برجستگی و  تاول های پوستی، کم اشتهایی، ورم دست و پا و لنگش در دامها بروز می کند، تصریح کرد: کاهش تولید شیر، سقط جنین، ناباروری، آسیب های پوستی از عوارض این بیماری است که  میزان واگیری بالا و  تلفات کم از ویژگی های بیماری می باشد.

وی با اشاره به اینکه بیماری برسلوز باعث ایجاد سقط جنین موجب ضررهای اقتصادی فراوان به جامعه شده و از سوی دیگر نیز اگر دام های مبتلا از گله حذف نشوند، باعث انتشار بیماری و کاهش تولید شیر می شود، اظهار کرد: این بیماری از مهمترین بیماری های مشترک بین انسان و دام می باشد که از ۲ جنبه اقتصادی و بهداشت عمومی جامعه را تحت تاثیر قرار می دهد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha