• سه‌شنبه / ۱۷ دی ۱۳۹۸ / ۲۲:۴۵
  • دسته‌بندی: کردستان
  • کد خبر: 98101713744
  • منبع : نمایندگی کردستان

مدیرکل دامپزشکی کردستان:

از خرید مواد دام غیرمجاز و مشکوک خودداری کنید

از خرید مواد دام غیرمجاز و مشکوک خودداری کنید

ایسنا/کردستان مدیرکل دامپزشکی کردستان، گفت: از هرگونه خرید و حمل‌ونقل غیرمجاز دام و فاقد گواهی بهداشتی دامپزشکی خودداری کنید.

مجتبی ورمقانی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: با توجه به بروز بیماری تب برفکی در تعدادی از دامداری‌های کشور اطلاعیه مهمی را که می‌بایست توسط دامداران روستایی، واحدهای دامداری صنعتی، اتحادیه‌های گاوداران و دامداران، همکاران شاغل در امورات درمانی و پیشگیری از بیماری بخش خصوصی موردتوجه و رعایت قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه از هرگونه خرید و حمل‌ونقل غیرمجاز دام و فاقد گواهی بهداشتی دامپزشکی خودداری کنید، افزود: از تردد غیرضروری افراد به‌ویژه افراد پرمخاطره که با میادین خرید و فروش دام، کشتارگاه‌ها و سایر دامداری‌ها ارتباط دارند در داخل محوطه دامداری به‌طورجدی جلوگیری به عمل‌آورید.

مدیرکل دامپزشکی کردستان، بیان کرد: مبادی ورودی و خروجی دامداری باید واجد حوضچه ضدعفونی بوده و در سطح مناسبی حاوی آب و ماده ضدعفونی مناسب ترجیحاً هیدروکسید سدیم ۲ درصد یا فرمالین ۵ درصد باشد.

ورمقانی عنوان کرد: ورود کلیه وسایل نقلیه به داخل دامداری ممنوع شود در مورد وسایل نقلیه نظیر ماشین‌های حمل شیر، علوفه و کود که الزام ورود به واحد را دارند پس از ضدعفونی کامل و دقیق اجازه ورود داده شود.

وی ذکر کرد: اکیپ‌های مایه‌کوبی، دامپزشکان دامداری‌های صنعتی، مسئولین بهداشتی، مأموران تلقیح مصنوعی، مأموران بیمه و رکوردگیری شیر و صاحب دامداری باید وسیله نقلیه خود را کما فی سابق در محوطه خارج از دامداری پارک کنند.

مدیرکل دامپزشکی کردستان، اذعان کرد: در ابتدای محوطه ورودی دامداری، اتاقی جهت تعویض لباس و چکمه و ابزار کار قرار داشته باشد و کلیه افراد وارده به دامداری همانند اکیپ‌های مایه‌کوبی که به‌نوعی با دام سروکار دارند و افرادی که از دامداری به هر دلیل خارج می‌شوند، موظف به تعویض لباس باشند.

ورمقانی خاطرنشان کرد: با توجه به پوشش گسترده عملیات مایه‌کوبی انواع دام علیه بیماری تب برفکی در سنوات اخیر و به‌ویژه در ۲ مرحله اجرایی سال جاری در استان کردستان، دام‌های واکسینه دارای ایمنی مناسبی بوده و در صورت عدم ورود دام‌های جدید فاقد سابقه بهداشتی و نامعلوم و رعایت ضوابط بهداشتی و قرنطینه‌ای موردنیاز، امید است در سطح استان شاهد بروز بیماری تب برفکی نباشم.

وی در پایان یادآور شد: در صورت مشاهده موارد مشکوک به بیماری تب برفکی ضمن جداسازی دام‌های مبتلا از دام‌های سالم، در کوتاه‌ترین زمان، موضوع به اداره دامپزشکی شهرستان و یا از طریق سامانه پیغام‌گیر ۱۵۱۲ اداره کل دامپزشکی استان کردستان اطلاع داده شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha