• سه‌شنبه / ۱۷ دی ۱۳۹۸ / ۱۰:۲۸
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 98101713037
  • خبرنگار : 50107

یک استاد دانشگاه:

خرد راهبردی سردار سلیمانی را حتی دشمنان او هم ستایش می‌کردند

خرد راهبردی سردار سلیمانی را حتی دشمنان او هم ستایش می‌کردند

ایسنا/خراسان رضوی یک استاد علوم سیاسی بر این باور است که ادب، شجاعت و خرد راهبردی سردار سلیمانی را حتی دشمنان او ستایش می‌کردند.

 روح‌الله اسلامی، استاد علوم سیاسی دانشگاه فردوسی مشهد در یادداشتی که با عنوان سردار ملی ایران در نشریه وقایع اتفاقیه منتشر شده، معتقد است؛

آمریکا پس از جنگ جهانی دوم اقدامات نظامی و سیاست‌های یک‌جانبه و مداخله‌گرانه‌ای انجام داده که در آن‌ها بدون در نظر گرفتن فرهنگ، سازه‌های جمعی و اعتبار به فکر منافع اقتصادی است. به منطق تجاری و بازی‌های بی‌اعتبار آمریکا، خودشیفتگی ترامپ نیز اضافه گردید که نتیجه آن رفتارهای غیرقابل پیش‌بینی است که در آن‌ها نشانی از تدبیر سیاسی وجود ندارد.

آمریکا آشوب و بی‌نظمی مهارشده ایجاد می‌نماید تا منافع خود را به لحاظ ماندگاری در منطقه و جذب سرمایه‌گذاری ناشی از ایجاد وحشت و ترور افزایش دهد. اغلب کشورهای رانتی و مستبد منطقه که مشروعیت مردمی ندارند و در شرایط دولت ورشکسته هستند بدون حمایت آمریکا توان حفظ قدرت خود را ندارند.

به‌محض سقوط طالبان و حزب بعث در افغانستان و عراق هم‌گرایی ایران با همسایگان بیشتر گردید، ایران پیشگام مذاکرات و صلح بین‌الملل شد و با همه اقداماتی که آمریکا و اسرائیل انجام دادند ایران توانست جوِ حقوقی و دیپلماتیک دنیا را به‌نفع خود تغییر دهد. گفتمان مقاومت و استقلال به رهبری ایران شکل گرفت و کشورهای همسایه، آینده تکیه بر قدرت خارجی را همانند دیکتاتورهای منطقه سیاه دیدند.

توان نظامی ایران با مهارت و فنون راهبردی سردار سلیمانی رو به افزایش نهاد و نبردهای کاملا شکست‌خورده‌ای که توسط عراق و سوریه در برخورد با داعش به وجود آمده بود توسط ایران تغییر مسیر داد. داعش حرکتی تروریستی و آموزش‌دیده بر اساس استراتژی رعب و وحشت برای احیای خلافت و وحدت جهان اهل سنت در برابر ایران بود. داعش با حمایت اطلاعاتی، مالی، نظامی و دیپلماتیک توانست دولت عراق و سوریه را به مرز سقوط بکشاند و پهنه جغرافیایی وسیعی در اختیار گفتمان خلافت قرار دهد. سوریه و عراق پس از رسیدن به مرحله بحران از ایران تقاضای کمک کردند.

ایران به لحاظ مستشاری و سیاست‌گذاری دقیق نظامی و امنیتی هر دو کشور را کمک کرد تا بر نیروهای متعصب ابوبکر بغدادی پیروز گردند. قهرمانی که پایان داعش را اعلام کرد سردار سلیمانی بود که همیشه با لبخند و تواضع، نویددهنده آرامش و صلح برای ایران و همسایگان به‌شمار می‌رفت. آمریکا پس از اشغال غیرقانونی افغانستان و عراق و حضور طولانی‌مدت که بحران‌های امنیتی فراوانی در خاورمیانه شکل داده، به صورت آشکاری علیه ایران اقدامات یک‌جانبه و تهاجمی انجام می‌دهد.

ترامپ در عرصه سیاست داخلی پس از رأی آوردن استیضاح در کنگره نیاز به اقدامی در محیط بین‌الملل داشت تا به‌ وسلیه آن شکست‌های متعدد داخلی و خارجی را پوشش دهد و به صورت غیرقانونی و یک‌جانبه در مغایرت با همه قوانین و قواعد سردار سلیمانی را ترور کرد.

سردار سلیمانی ملی بود به این معنا که اندیشه و کنش او فراتر از جریان‌های سیاسی قرار می‌گرفت. او بالاتر از طبقات، اصناف، احزاب، گروه‌ها و موضوعات دمِ‌دستی و روزمره قرار داشت. سلیمانی با توان و جان و دل از ایران دفاع کرد و تا آخرین لحظه برای منافع ملی ایران آرام نگرفت. دیدگاه راهبردی داشت و با هوش زیاد می‌توانست نبردها را به ‌نفع نیروهای مقاومت تغییر دهد.

سردار اعتقاد داشت که اگر در منطقه با دشمنان وحشی و عقب‌مانده و با کشورهای تروریستی نجنگیم، از مرزهای ایران عبور خواهند کرد. ادب، شجاعت و خرد راهبردی سردار سلیمانی را حتی دشمنان او ستایش می‌کردند. در راستای وظیفه امنیت و فعالیت‌های نظامی همیشه با ساختار سیاسی داخله و خارجه ایران هماهنگی کامل داشت و تواضع و ادب، سلیمانی را تبدیل به سرداری ملی با چهره‌ای کاریزماتیک ساخته بود.

این جنبه باعث گردید که در بحران‌های سوریه، افغانستان و عراق هرگاه مشکلی به لحاظ راهبردی یا حکمیت پیش می‌آمد از سلیمانی دعوت می‌گردید تا گره کور را باز کند. سردار سلیمانی بازوی نظامی و امنیتی برای عمق استراتژیک ایران و چنان محبوب و کارآمد بود که اطمینان همه شهروندان محسوب می‌گردید. او پیشگام سربازان خویش و فدائی پیروانش بود به نحوی که همیشه در خط مقدم قرار داشت.

در شرایط فعلی نیز دولت-کشور ایران همانند گذشته نخبگانی ملی و سیاست‌مدارانی راهبردی دارد که می‌توانند کشور را حفظ کنند و منافع ملی را در بحران‌های منطقه نگاه دارند. سردار سلیمانی الگوی خرد، تواضع، ادب، شجاعت، هوش راهبردی و تلاش برای کشور بود. هر گونه بی‌ادبی، تعصب، نابخردی، نداشتن حس تعلق به کشور و ملت عامل تضعیف همبستگی ملی و ایجادکننده شکاف‌های اجتماعی و سیاسی برای ایران است.

هر یک از ما وظیفه داریم برای امنیت، توسعه، آبادانی و سرافرازی ایران تمام توان و جان خویش را قرار دهیم. باید هم‌چون سردار سلیمانی از خانه خویش دفاع کنیم چراکه هیچ کشوری به استقلال و شکوه دست نیافته، مگر آن‌که شهروندانی با تمام جان از کشور و ملت دفاع کرده باشند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha