ایجاد شکاف، اختلاف رنگ، اختلاف سطح و همچنین مواد و مصالح بهکاربرده شده در مرمت دو ترک از گنبد مسجد شیخ لطفالله، از مهمترین مواردی است که نگرانیهایی را در بین کارشناسان و دوستداران میراث فرهنگی اصفهان ایجاد کرده است. نگرانیهایی که تائید مرمت گنبد توسط نمایندگان وزارت میراث فرهنگی نیز نتوانسته از مقدار آن بکاهد.
اداره میراث فرهنگی اصفهان ۱۰ آذرماه ۹۸ به خبرنگاران و عکاسان رسانههای مختلف اجازه داد که از نزدیک، بازدیدی از گنبد مسجد شیخ لطفالله داشته باشند؛ اقدامی که انتظار میرفت اعطای مجوز به کارشناسان مرمت و کاشیکاری اصفهان، بهویژه مرمتگرانی که در دهۀ شصت این گنبد را بهصورت موضعی مرمت کرده بودند و اشراف بهتری بر موضوع داشتند را نیز به همراه داشته باشد اما باوجوداینکه بنیاد تاریخ فرهنگ و تمدن آریا روز چهارم دیماه نامهای برای کسب مجوز بازدید ۱۰ تن از این کارشناسان، به اداره میراث فرهنگی اصفهان نوشته بود، پاسخی از سوی این اداره کل دریافت نکرد.
صبح روز ششم دیماه، این استادکاران که لازم میدیدند حرفهای ناگفته خود را درباره مرمت گنبد شیخ لطفالله بر زبان بیاورند بلکه از تکرار اشتباهات رخداده در مرمتی که گفته میشود بهزودی ادامه پیدا خواهد کرد جلوگیری کنند، به همت احسان رعنایی، کنشگر میراث فرهنگی به میدان نقشجهان آمدند، از وجوه تاریک مرمت گنبد شیخ لطفالله پرده برداشتند و خواهان پاسخی روشن در خصوص تکتک این موارد شدند.
گزارش این بازدید، به دلیل اهمیت محتوا طی چند قسمت از سوی خبرگزاری ایسنا منتشر میشود و در قسمت نخست هوشنگ رسام، پیشکسوت کاشیکاری و مرمت و مرمتگر گنبد شیخ لطفالله در دهه شصت، علیاصغر نجف پور، مدرس رشته معماری و مرمت در دانشگاه، عضو سابق شورای فنی مرمت و ناظر پروژههای مرمت اصفهان و کاشان از سال ۸۴ تا ۹۵ و عضو شورای فنی میراث فرهنگی قم به همراه امین ناطقی، پژوهشگر حوزه مرمت و میراث، از تهدیدی میگویند که ایجاد شکاف بین ترک مرمتشده با دیگر ترکها، باعث به وجود آمدن آن شده است.
انتهای پیام
نظرات