ابراهیم سحرخیز در گفتوگو با ایسنا، در این باره اظهار کرد: تغییر تقویم آموزشی مستلزم شرایطی است که بر اساس آن پیشفرضها را بپذیریم و متناسب با آن تصمیم بگیریم؛ مواردی از جمله اینکه میخواهیم نظام آموزشی متمرکزی داشته باشیم یا خیر؟ میخواهیم نظام جامع ارزشیابی را به سرانجام برسانیم یا خیر؟ آیا میخواهیم امتحانات هماهنگ کشوری و نهایی داشته باشیم؟ و آیا کنکور را باید برای همه کشور در یک روز برگزار کرد؟.
وی افزود: همچنین باید بررسی کرد که آیا شرایط اقلیمی متفاوت، این اجازه را به ما میدهد که تقویم آموزشی را اصلاح کنیم؟ قرار نیست مسئله آلودگی هوا را با تعطیلی یک ماهه مدارس در زمستان و با هدف کاستن از بار ترافیک و کاهش تردد دانشآموزان حل کرد. تا به این سوالات پاسخ ندهیم نمیتوانیم تقویم آموزشی را تغییر دهیم.
معاون اسبق آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه سالها قبل و در دوره وزارت آقای نجفی قصد پیاده سازی نظام آموزشی ترمی داشتند که مشکلات خود را داشت و زیرساختهای آن مهیا نبود گفت: در نظام ترمیک همانند دانشگاه، تعطیلات بین ترمی وجود دارد اما ایراداتی چون افت تحصیلی و ... بر آن وارد بود.
وی با طرح این سوال که اگر مدارس یک ماه در زمستان تعطیل باشند چه اتفاقی در استانهای جنوبی که زمستان برای آنها فصل مناسبی است اما شهریور ماه بسیار گرم است خواهد افتاد؟ افزود: از سوی دیگر نمیشود روستا و شهر را متمایز کرد. شهریور و اوایل مهر فصل کار و برداشت محصول کشاورزان و روستاییان است و دانشآموزان بازوی کار و در خدمت اقتصاد خانواده هستند. خاطرم هست زمانی که معلم بودم حتی اوایل مهر ماه هم پدرومادر اجازه نمیدادند فرزندشان به مدرسه بیاید زیرا زمان برداشت محصول بود و به حضورش احتیاج داشتند. این وضعیت هنوز هم وجود دارد.
سحرخیز افزود: بازه زمانی تحصیل در کشور ما جا افتاده و کارشناسان به این نتیجه رسیده اند که شروع سال تحصیلی از مهر و ادامه یافتنش تا انتهای خرداد، مناسبترین زمان آموزش است؛ البته به این معنا نیست که قاطع بگوییم اصلا نمیشود تقویم آموزشی را اصلاح کرد. معتقدم ابتدا باید زیرساختها مهیا باشند. زمانی هم مجلس برای کاهش تعطیلات نوروزی و برخی مناسبتها خیز برداشت اما نتوانست از آن کم کند زیرا یک سنت دیرینه و رسم جا افتادهای است. کشورهای دیگر هم تعطیلاتی اینگونه دارند.
وی با بیان اینکه برخلاف برخی اظهارات، ایران جزو کشورهایی نیست که تعطیلات رسمیشان بسیار زیاد باشد گفت: هرچند آلودگی هوا و شرایط بدی جوی چون سرما و بارش زیاد برف هرساله تعطیلات پیش بینی نشدهای را رقم زده است.
معاون اسبق آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش افزود: اگر بخواهیم در تقویم آموزشی تغییر ایجاد کنیم باید در تولید محتوا نیز انعطاف داشته باشیم و هر استان را جدا ببینیم که کار بسیار سخت و هزینه بری است. معتقدم نباید مجلس به این قصه ورود کند و به دلیل اینکه نمیتوانند مشکل آلودگی هوا را حل کنند کاسه و کوزهها را سر آموزش و پرورش بشکنند. هنوز از مرحله استقرار نظام جدید آموزش به طور کامل عبور نکردهایم و اگر قرار باشد با تغییر تقویم آموزشی دوباره مشکلاتی ایجاد بشود، به هیچ وجه به صلاح نظام تعلیم و تربیت نیست.
وی با تاکید بر اینکه باید به مسئله آلودگی هوا طور دیگری نگاه کرده و راهکارهای دیگری بیاندیشیم اظهار کرد: اکنون مقدمات این کار آماده نیست و مصلحت نیست که شهریور ماه به سال تحصیلی اضافه شود و در پاییز یا اول زمستان، یک ماه را تعطیل کنیم. تجربه نشان داده که پاییز و زمستان فصول خوبی هستند و کمتر اتلاف زمانی داریم.
سحرخیز راهکار دیگری نیز ارائه کرد و گفت: باید حجم کتاب درسی را واقع گرایانه تنظیم و از حافظه محوری صرف دوری کنیم گفت: چندرسانهای شدن آموزش و تولید بسته آموزشی و توجه به آموزشهای کارگاهی و آزمایشگاهی نیز بسیار مهم هستند. درواقع باید نظام آموزشی را اصلاح کنیم نه اینکه تقویم آموزشی را اصلاح کنیم.
وی تاکید کرد که تعداد عناوین و کتابهایی که در کوله پشتی بچههاست زیاد است و باید بازنگری صورت بگیرد. کشوری هستیم که اقیانوسی از دانستنیها را به بچهها یاد میدهیم، منتها با عمق یک سانتی متر؛ میتوان حجم عناوین درسی را کم کرد اما از آن سو به آن غنا بخشید. لزومی ندارد که دوره متوسطه اول این همه کتاب و این همه دغدغه و نگرانی داشته باشند.
معاون اسبق آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اضطراب کنکور و نگرانی خانوادهها گفت: کلاسهای کنکور و زبان در ایام تعطیلات مدارس به علت آلودگی هوا، تعطیل نشده بودند.
انتهای پیام
نظرات