• شنبه / ۷ دی ۱۳۹۸ / ۱۲:۳۶
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 98100704752
  • خبرنگار : 71129

افشای زندگی بی‌دغدغه برخی از جنایتکاران جنگی گواتمالا در آمریکا

افشای زندگی بی‌دغدغه برخی از جنایتکاران جنگی گواتمالا در آمریکا

در شرایطی که گوآتمالا مجرمان جنگی را تحت پیگرد قرار داده است، رازی ناخوشایند فاش شد؛ بسیاری از این جنایتکاران جنگی آزادانه و البته بی سر و صدا در ایالات متحده آمریکا زندگی داشتند. آن‌ها اکنون با اخراج و محاکمه روبرو هستند.

به گزارش ایسنا، به نوشته روزنامه واشنگتن پست، یکی از این افراد فرانسیسکو کوکسوم آلوارادو است که به عنوان طراح فضای سبز در بوستون کار می‌کرد اما در اصل یکی از اعضای گروه شبه‌نظامی غیر نظامی است که در جریان جنگ داخلی در گوآتمالا به ارتکاب جرایم جنگی و تجاوز و کشتار صدها بومی در این کشور متهم است. وی به ورود غیرقانونی به ایالات متحده اذعان کرده و هفته قبل به شش ماه حبس محکوم شد. او پس از آنکه این مدت را سپری کند، به گوآتمالا مسترد می‌شود تا تحت محاکمه قرار گیرد.

یکی از مقام‌های ارشد "دفتر آمریکای لاتین واشنگتن" که مدت‌هاست تبعات جنگ ۳۶ ساله داخلی در گوآتمالا را بررسی می‌کند، گفت: این افراد که به ارتکاب جرایم جنگی متهم هستند به مشاغل عادی در ایالات متحده روی آورده‌اند. آلوارادو تنها شخصی نیست که این کار را کرده است. ما جنایتکاران جنگی دیگری را هم داریم.

یکی دیگر از این افراد، خوآن آلشیو سامایوآ کابررا است که نوامبر ۲۰۱۹ به مقام‌های گوآتمالایی تحویل داده شد. وی از ۱۹۹۰ در ایالات متحده بود اما در دوران جنگ داخلی یکی از رهبران ارشد شبه‌نظامیان به شمار می‌رفت، به طوری که دادستان ارشد حقوق بشری گوآتمالا وی را فردی "به شدت تشنه خون، با سطح بالایی از خشونت و بی‌رحمی" توصیف کرد که به کشتار قربانیانش دست می‌زد. وی قرار است ژانویه ۲۰۲۰ در گوآتمالا محاکمه شود.

فرد دیگر گیلبرتو خوردان، از رهبران قتل‌عام دیگری در گوآتمالا در سال ۱۹۸۲ هم که به عنوان آشپز در فلوریدا کار می‌کرد شهروندی ایالات متحده را به دست آورد اما در ۲۰۱۰ به اتهام اظهارنامه‌های غلط درباره تابعیتش محکوم شد و قرار است به زودی به گوآتمالا فرستاده شود و مورد محاکمه قرار گیرد.

بسیاری از وکلای حقوق بشری گوآتمالایی مشکوک هستند که تعداد دیگری از فراری‌های جنگی در ایالات متحده مخفی شده باشند.

واشنگتن در جریان جنگ داخلی که از ۱۹۶۰ تا ۱۹۹۶ ادامه داشت، پشتیبان ارتش گوآتمالا بود و در جریان آن ده‌ها هزار گوآتمالایی کشته شدند. زمانی که این درگیری پایان یافت، دولت واشنگتن از تشکیل دادگاه‌های جنگی برای رسیدگی به جرایم ارتکابی در طول این جنگ داخلی حمایت چندانی به عمل نیاورد.

با این حال در سال ۱۹۷۹ وزارت دادگستری آمریکا دفتری را برای تحقیقات ویژه برای یافتن محل سکونت و اخراج نازی‌های سابق انجام داد اما اطلاعات درباره گوآتمالایی‌ها تا ۲۰۰۰ همچنان محدود بود و در آن زمان، گوآتمالا محاکمه‌های خودش را برای فرماندهان سابق ارتش انجام داد. وزارت امنیت داخلی آمریکا نیز واحدی را تشکیل داد که وظیفه‌اش شناسایی و دستگیری فراری‌های جنگی و تحت پیگرد در ایالات متحده بود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha