• سه‌شنبه / ۱۹ آذر ۱۳۹۸ / ۱۴:۲۷
  • دسته‌بندی: انرژی
  • کد خبر: 98091914340
  • خبرنگار : 71616

پرداخت مابه‌التفاوت خودروی دوگانه‌سوز نسبت به تک‌سوز به خودروسازان

پرداخت مابه‌التفاوت خودروی دوگانه‌سوز نسبت به تک‌سوز به خودروسازان

طبق اعلام مدیر عامل شرمت ملی پخش و پالایش فرآورده‌های نفتی ایران، برای دوگانه‌سوز شدن خودروها، مابه‌التفاوت خودروی دوگانه‌سوز با مدل تک‌سوز آن، بسته به نوع خودرو بین ۳۳۰ تا ۴۴۰ دلار به خودروساز پرداخت خواهد شد.

به گزارش ایسنا، علیرضا صادق‌آبادی در حاشیه مراسم انعقاد تفاهم‌نامه گروه صنعتی ایران‌خودرو و شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی که در راستای توسعه خودروهای گازسوز با هدف کاهش مصرف بنزین و جایگزینی بنزین با سوخت پاک، کاهش هزینه‌های حمل‌ونقل بار و مسافر و همچنین کاهش آلودگی‌های ناشی از خودروهای بنزینی برگزار شد، گفت: در تمام کلان‌شهرهایی که تعهد توزیع سوخت یورو داریم، هم گازوئیل و هم بنزین توزیع خواهد شد.

 مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی در رابطه با صحت اظهارات مطرح شده در مورد میزان بالای سولفور در سوخت‌های دیزلی که منجر به خرابی خودروها می‌شود، اظهار کرد: یورو استاندارد تعریف شده است. زمانی که یورو ۴ باشد، یعنی ۵۰ppm  و یورو ۵،  ۱۰pmm؛ خودروهایی که از سوخت یورو بخواهند استفاده کنند، حتما باید در جایگاه‌هایی که در تمام مسیرهای مواصلاتی که مشخص شده‌اند، سوخت‌گیری کنند. اگر این خودروهای دیزلی در جایگاه‌های بی‌اعتبار یا سوخت غیر یورو، سوخت‌گیری می‌کنند و میزان سولفور موجود سبب آلودگی بیش‌تر و خرابی خودرو می‌شود، کاستی سوخت یورو نیست.

وی در رابطه با هزینه دوگانه‌سوز کردن خودروها و میزان ارائه تسهیلات به خودروسازان اعلام کرد: شورای اقتصاد برای انواع خودروهای مختلف، میزان این هزینه‌ها را مشخص کرده است‌ که برای مثال برای خودروی ون، برای تاکسی سدان، وانت پرمصرف و کم مصرف، هرکدام هزینه متفاوت است که در مصوبه شورای اقتصاد آورده شده و از محدوده ۳۳۰ دلار تا ۴۴۰ دلار به ازای هر خودرو را شامل می‌شود. به محض این‌که خودرو تبدیل به گازوسوز شود، تسهیلات به خودروسازان پرداخت می‌شود.

صادق‌آبادی تاکید کرد: البته در قراردادی که با خودروساز یا کارگاه‌های تبدیل بسته می‌شود، طبیعتا بخشی هم به‌صورت پیش‌پرداخت همچون تمام قراردادهای تجاری در برابر ضمانت‌نامه پرداخت می‌شود.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی تصریح کرد: در میزان کاهش مصرف در خودروهای دوگانه‌سوز، بسیار اهمیت دارد که این تبدیل کردن ابتدا از به‌طور مثال تاکسی‌ها و وانت‌های پرمصرف که میزان مصرف بنزین حدود ۲۰ میلیون لیتری دارند، آغاز شود. اما تمام ۲۰ میلیون لیتر را که تبدیل به گاز نخواهند کرد و طبیعتا از هر دو سوخت استفاده می‌کنند. حداقل ۱۰ میلیون لیتر کاهش مصرف بنزین قابل تحقق خواهد بود.

او ادامه داد: با دوگانه‌سوز شدن حدود یک میلیون و ۴۰۰ هزار خودروی تک‌سوز که حداقل ۱۰ میلیون لیتر مصرف بنزین را کاهش خواهد داد، با درنظر گرفتن قیمت ۵۰ سنتی، روزانه پنج میلیون دلار، ماهی ۱۵۰ میلون دلار و به همین ترتیب سالانه  یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار افزایش درآمد حاصل از صادرات خواهد بود.

وی در ابطه با تفاهم‌نامه امضا شده، اظهار کرد: پس از مصوبه شورای اقتصاد، دولت به ما اجازه داد تا سقف ۶۵۰۰ میلیارد تومان برای خودروهای نو و همچنین خودروهایی که در کارگاه دوگانه‌سوز می‌شوند، مابه‌التفاوت یک خودروی دوگانه‌سوز با خودروی تک‌سوز را به خودروساز پرداخت کنیم که همانطور که اشاره شد، بسته به حجم مخزن و سایر تجهیزاتی که برای دوگانه‌سوز شدن خودرو، نیاز است، متفاوت بوده و بین ۳۳۰ تا ۴۴۰ دلار خواهد بود.

صادق‌آبادی ادامه داد: یک بانک به شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران، وام خواهد داد و شرکت متعهد پرداخت اصل و فرع این وام خواهد شد و به کارخانه‌های خودروساز یا کارگاه‌های تبدیل این تسهلات را پرداخت می‌کند. این مبلغ برای مصرف‌کننده نهایی، کمک بلاعوض خواهد بود و از محل صادرات بنزین، این کمک بلاعوض جبران می‌شود. در این طرح که صحبت از ۲۰ هزار میلیارد تومان صحبت می‌شود که با توجه به ۶۵۰۰ میلیارد تومان کمک بلاعوض، بازگشت این سرمایه سه-چهار ماهه خواهد بود.

این مقام مسئول تاکید کرد: در این طرح علاوه بر این که به مصرف‌کننده به سبب این کمک بلاعوض، فشار نخواهد آمد، در هزینه‌های جابه‌جایی و حمل‌و نقل نیز تاثیر دارد. پیش از سهمیه ‌بندی که بنزین ۱۰۰۰ تومان بوده است، در حال حاضر با سی ان جی ۴۵۰ تومانی حمل‌ونقل‌ها انجام می‌شود، بنابراین باعث کاهش هزینه‌های حمل‌ونقل مسافر و بار خواهد شد. همچنین به لحاظ زیست محیطی  هم سوخت فعلی با یک سوخت پاک جایگزین خواهد شد. بنابراین این طرح برای کشور سبب خیر خواهد شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۸-۱۰-۲۴ ۰۱:۲۲

خودرو گاز سوز مقرون به صرفه تر است یا بنزین سوز؟ داده ها قیمت هرکیلوگرم سی ان جی=۶۵۶/۸ تومان قیمت هر متر مکعب سی ان جی =۴۵۴/۳ تومان مصرف سمند معمولی در سیکل ترکیبی۸/۶ لیتر مصرف سمند ای اف سون در سیکل ترکیب 7,88 لیتر مصرف گاز سمند ای اف سون ۸/۸ متر مکعب به ازای هر صد کیلومتر مفروضات پیمایش سالیانه ۲۵۰۰۰ کیلومتر در سال محاسبات مصرف گاز به نرخ دولتی سالیانه ای اف سون بر حسب متر مکعب ۲۵۰×۸.۸× ۴۵۳/۲ = ۹۹۷۰۴۰ تومان هزینه گاز مصرف سالیانه بنزین سوپر به نرخ آزاد سمند معمولی ۲۵۰×۸/۶×۳۵۰۰ = ۷۵۲۵۰۰۰ تومان ۷۵۲۵۰۰۰ - ۹۹۷۰۴۰=6,527,960 تفاوت قیمت سمند معمولی با ای اف سون چهل میلیون تومان ، سود سالیانه بانکی با احتساب نرخ سود ۱۸ درصد مساوی است با ۷۲۰۰۰۰۰ ۷۲۰۰۰۰۰ - ۶۵۲۷۹۶۰ = ۹۹۷۰۴۰ تومان سود سالیانه سمند معمولی در بدترین شرایط ممکن تقریبا یک میلیون تومان سود سالیانه سمند lx با موتور xu7 در شرایط واقعی عادی تقریبا معادل سه میلیون و نیم به روش بالا محاسبه می‌گردد.