• شنبه / ۹ آذر ۱۳۹۸ / ۱۶:۴۸
  • دسته‌بندی: فارس
  • کد خبر: 98090906070

رهاسازی بخشی از حقابه تالاب بختگان

رهاسازی بخشی از حقابه تالاب بختگان

ایسنا/فارس مدیرکل حفاظت محیط زیست استان فارس اعلام کرد که بیش از ۴۲ میلیون مترمکعب، حق‌آبه بختگان در سفر اخیر وزیر نیرو به استان فارس، رهاسازی شد.

حمید ظهرابی شنبه ۹ آذر اعلام کرد که با پیگیری‌های انجام شده و در اجرای مصوبه شورای حفاظت منابع آب استان فارس، روز هفتم آذر، رهاسازی میزان ۴۲ میلیون متر مکعب آب با عنوان بخشی از حق‌آبه تالاب بختگان شروع شد.

به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی حفاظت محیط زیست فارس، ظهرابی خاطرنشان کرد: از تاریخ آغاز رها سازی حق‌آبه بختگان، گروه‌هایی از یگان حفاظت محیط زیست استان به صورت شبانه روزی برای کنترل و نظارت بر حسن اجرای عملیات، با دستگاه های متولی همکاری را شروع کرده‌اند.

ظهرابی اضافه کرد: بر اساس ماده ۴ آیین نامه جلوگیری از تخریب و آلودگی غیر قابل جبران تالاب‌ها مصوب ۲۷ اسفند سال ۹۷ سازمان حفاظت محیط زیست وظیفه نظارت در تخصیص و تامین حق آبه تالاب ها را برعهده دارد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست فارس افزود: این اداره کل در تمام مراحل عملیات رهاسازی و پایش رودخانه کر و میزان تحقق حق‌آبه تالاب‌های کمجان، بختگان و طشک نظارت کامل خواهد داشت.

وی گفت: حق آبه تالاب بختگان بسیار فراتر از میزان آب رها شده بوده و بر اساس منابع مختلف بین ۳۰۰ تا ۷۰۰ میلیون متر مکعب متناسب با سال های مختلف از نظر بارش اعلام شده است.

ظهرابی ادامه داد: مطالعات مربوط به تعیین نیاز زیست محیطی رودخانه کر و تالاب‌های طشک و بختگان با همکاری دانشگاه شیراز انجام و گزارش آن پس از تایید سازمان حفاظت محیط زیست نهایی و میزان حقابه تالاب بختگان دقیقا مشخص خواهد شد.

به گزارش ایسنا، تالاب و دریاچه بختگان واقع در شرق استان فارس در سال‌های پر آبی زیستگاه زمستانه پرندگانی مانند فلامینگو، درنا، کبوتر دریایی، آب‌چلیک، مرغابی، غاز است که از روسیه و دشت‌های سیبری به ایران مهاجرت می‌کنند.

این دریاچه که در فاصله ۲۲۰ کیلومتری شرق شیراز قرار دارد در حفظ بوم‌ ساختار و محیط زیست شهرستان‌های اطراف نیز تأثیر بسزایی دارد و در سال‌های گذشته کاملاً خشک بود و در حالی که امسال بر اثر بارش‌های بهاری حدود ۶۰ درصد آبگیری شد اما در گرمای تابستان باز هم به سرعت خشک شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha