• پنجشنبه / ۷ آذر ۱۳۹۸ / ۰۹:۵۱
  • دسته‌بندی: زنجان
  • کد خبر: 98090704624
  • خبرنگار : 50163

/زیتون؛ شاهرگ اقتصادی طارم/

افزایش تولید روغن زیتون از سیاست‌های اصلی در طارم

افزایش تولید روغن زیتون از سیاست‌های اصلی در طارم

ایسنا/زنجان فرماندار طارم از افزایش میزان محصول زیتون نگه‌داری شده برای روغن‌کشی خبر داد و گفت: افزایش تولید روغن زیتون از سیاست‌های اصلی در این شهرستان است.

ستار صفری در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به این‌که اتکای اقتصادی اکثر خانوارهای این شهرستان به محصول زیتون است، اظهار کرد: نتایج حاصله از فاصله بین دو سرشماری کشاورزی نشان‌دهنده تغییر الگوی کشت در طارم است، به گونه‌ای که از میزان سطح زیرکشت محصولات زراعی کاسته و شاهد افزایش سطح زیرکشت محصولات باغی به‌ویژه زیتون در منطقه هستیم.

این مسئول افزود: متاسفانه طی سال‌های گذشته، سیاست‌گذاری قابل اطمینان و پایداری برای اقتصاد روستایی صورت نگرفته است، افزود: خوشبختانه کشاورزان و بخش خصوصی شهرستان به سیاست‌گذاری در این حوزه ورود کرده‌اند که ما شاهد توسعه بیش از پیش کشاورزی در طارم هستیم.

فرماندار طارم با بیان اینکه زیرساخت‌های اساسی در این شهرستان در طول چهل سال توسط دولت‌ها در نظام مقدس جمهوری اسلامی در منطقه ایجاد شده است، گفت: کمبودها و کاستی‌هایی نیز در این شهرستان وجود دارد که با توجه به تقاضاهای مردمی، تلاش می‌شود نواقص اصلاح و مشکلات مرتفع شود.

صفری در ادامه، حجم محصول تولیدی زیتون امسال را بیش از پیش‌بینی‌های صورت گرفته توسط متخصصان امر عنوان کرد و افزود: در سال زراعی امسال شاهد افزایش سطح باغات بارده به ۱۵ هزار هکتار بودیم.

این مسئول از افزایش میزان محصول زیتون نگه‌داری شده برای روغن‌کشی در سال‌جاری خبر داد و  گفت: افزایش سطح باغات بارده، نوسانات جوی و عدم جواب‌گویی نیروی کار انسانی را از جمله عوامل موثر در این امر برشمرد.

وی با تاکید بر این‌که سیاست‌گذاری شهرستان نیز در راستای افزایش تولید روغن زیتون است، گفت: علی‌رغم سرمایه‌گذاری بخش خصوصی جهت تولید محصول زیتون و اهمیت اقتصادی  این محصول برای شهرستان، متاسفانه مدیریت مزرعه در غالب مزارع مناسب نبوده و  شهرستان با مشکلاتی در این حوزه درگیر است که نشان‌دهنده خلاء تحقیقاتی در این زمینه است و تبعات آن نیز  متوجه بهره‌برداران می‌شود.

این مسئول یکی از اصلی‌ترین برنامه‌های جهادکشاورزی را ترویج و آموزش کشاورزان جهت افزایش میزان بهره‌وری عنوان و تاکید کرد: دوره‌های آموزشی بایستی به صورت عملیاتی و میدانی برگزار شود تا مسائل برای کشاورزان ملموس‌تر شود.

صفری با تاکید بر این‌که سیاست شهرستان افزایش سطح زیر کشت باغات نیست و ما به دنبال افزایش بهره‌وری در واحد سطح هستیم، تصریح کرد: دغدغه اصلی در مدیریت اراضی ملی نیز جلوگیری از افزایش افقی سطح زیر کشت است، به طوری که اگر مجوز افزایش سطح کشت باغات به شرط تامین منابع آبی داده شود، همه اراضی به زیر کشت خواهد رفت.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha