حسین انصاری در گفتوگو با ایسنا، در رابطه با طرح مدیریت هوشمند ترافیک دانشگاه فردوسی مشهد، اظهار کرد: منظور از کنترل رفت و آمد این نیست که ورود وسایل نقلیه شخصی به دانشگاه ممنوع شود بلکه هدف تسهیل رفت و آمد افرادی است که در پردیس دانشگاه به فعالیت میپردازند. از جمله اهداف این طرح میتوان به توسعه حمل و نقل عمومی، توسعه مسیرهای دوچرخه سواری، توسعه مسیرهای پیاده روی و... اشاره کرد.
وی افزود: طرح مدیریت هوشمند ترافیک دانشگاه فردوسی مشهد یکی از سیاستهای دانشگاه فردوسی مشهد با هدف کاهش ترافیک شهری و کمک به مدیریت ترافیک داخل دانشگاه است. در راستای اهداف دانشگاه سبز رفتوآمد ماشینها به دانشگاه به صورت برنامهریزی شده انجام شود، بر این مبنا سامانه هوشمند مدیریت ترافیک شهری را برنامهریزی کردهایم و به دنبال این هستیم تا این طرح را عملیاتی کنیم. در حالحاضر تلاش میکنیم تا یک برنامه ریزی مدیریتی برای مدیریت ورود و خروج ماشینها به دانشگاه داشته باشیم.
طرح مدیریت هوشمند ترافیک دانشگاه برای مدیریت و کاهش ترافیک شهر است
معاون اداری و مالی دانشگاه فردوسی مشهد تشریح کرد: این طرح تنها مربوط به دانشگاه فردوسی نیست و طرحی برای مدیریت و کاهش ترافیک شهر است. لذا حتی مجموعه شهری هم در آن دخیل است از آنجایی که دانشگاه فردوسی در مرکز شهر قرار دارد و جزئی از شهر مشهد است، خود را مجزا از شهر نمیداند. این طرح دو هدف دارد هدف اول مدیریت ترافیک شهری و هدف دوم مدیریت ترافیک در مجموعههایی است که در پردیس دانشگاه فردوسی هستند که این مجموعهها شامل دانشگاه فردوسی مشهد، دانشگاه علوم پزشکی، جهاد دانشگاهی، شرکتهایی که در دانشگاه فعال هستند، اعضای هیات علمی، کارکنان، دانشجویان و... میشود.
انصاری بیان کرد: به صورت کلی تمام کسانی که در دانشگاه رفت و آمد دارند شامل این طرح هستند و تحت نظارت طرح کاهش ترافیک شهری قرار میگیرند، ما هیچ هزینهای بابت این طرح پرداخت نکردهایم به این دلیل که این طرح با کمک مدیریت شهری انجام میشود، هزینه این مدیریت توسط افرادی که با دانشگاه همکاری میکنند پرداخت میشود و دانشگاه بیشتر به دنبال مدیریت ترافیک شهر و دانشگاه است. لذا هزینهای بابت این طرح به دانشگاه تحمیل نشده است.
وی ادامه داد: اقدامی در خصوص ایجاد جای پارک جدید در دانشگاه نداشتهایم. پارکینگهای دانشگاه قبلا احداث شده است و ما قرار نیست پارکینگ جدیدی را احداث کنیم. ما فقط به دنبال برنامه و شرایطی هستیم که به کمک آن مکانیزمهایی برای ورود و خروج ماشینها به دانشگاه و مدیریت ترافیک به کار ببریم، نه اینکه ساختارهای جدیدی ایجاد یا سازههای جدیدی تولید کنیم. بیشترین فعالیت ما در این زمینه استفاده از مکانیزمهای نرمافزاری است.
معاون اداری و مالی دانشگاه فردوسی مشهد اظهار کرد: تمایل ما بیشتر به این سمت است که افراد از وسیله نقلیه شخصی استفاده نکنند و دانشگاه را هرچه بیشتر به سمت دانشگاه سبز پیش ببریم. دانشجویان باید تلاش کنند تا از حملونقل عمومی، دوچرخه، پیاده روی و... استفاده کنند. این طرح در راستای اهداف دانشگاه سبز است و هدفی است که ما برای آن برنامه ریزی میکنیم و تلاش میکنیم تا این طرح را عملیاتی کنیم.
80 درصد دانشجویان ماشین ندارند
انصاری گفت: دانشجویان به عنوان قشر جوان و نخبه کشور باید کمک کنند که مردم به عنوان جایگزین وسایل نقلیه شخصی، از حملونقل عمومی و سایر روشها استفاده کنند. لذا اگر ما خود را با خواسته و ایده دانشجویان همراه کنیم، بزرگترین مزیتها را برای دانشجویان میتوان ایجاد کرد. عمدتا بیش از 80 درصد دانشجویان ماشین ندارند و این تردد بالای وسایل نقلیه شخصی در دانشگاه باعث ناراحتی دانشجویان دیگر شده است.
منابع حاصل از صرفهجویی هزینهها، صرف توسعه زیر ساختهای حملونقل عمومی خواهد شد
وی افزود: دانشجویان توقع دارند که ما مسئولین رفت و آمد با دوچرخه و پیاده روی را توسعه دهیم، ما هم در این زمینه تلاش خود را میکنیم تا در راستای حرکت این دانشجویان اقداماتی را انجام دهیم. طبیعتا اگر این طرح در نهایت منجر به کنترل و مدیریت ورود و خروج به دانشگاه شود، به دلیل کاهش هزینهای که در حوزه حمل و نقل به دانشگاه تحمیل میشد، میتوانیم هزینههای صرفه جویی به وسیله این طرح را صرف سیاستها و اهداف دانشگاه سبز کنیم. از جمله اهداف این طرح میتوان به ؛ توسعه حمل و نقل عمومی، توسعه مسیرهای دوچرخه سواری، توسعه مسیرهای پیاده روی و... اشاره کرد.
سامانه هوشمند مدیریت روی اتوبوسهای دانشگاه فردوسی نصب میشود
معاون اداری و مالی دانشگاه فردوسی مشهد تصریح کرد: یکی از اقداماتی که برای تسهیل استفاده از حمل و نقل عمومی انجام میدهیم این است که بر روی اتوبوسها سامانه هوشمند مدیریت حرکت نصب میکنیم تا دانشجویان بتوانند ساعت دقیق حرکت اتوبوسها را ببینند. دیگر اقدامی که انجام دادهایم این است که مسیرهایی را برای پیاده روی تعبیه کردهایم که در شب این مسیرها از نور و امنیت کافی برخوردار باشد. لذا منابعی که از محل صرفه جویی هزینهها عاید دانشگاه میشود صرف توسعه زیر ساختهای حملونقل عمومی خواهد شد.
تعداد اتوبوسها کافی است/ مشکل در سرعت حرکت اتوبوسهاست
وی ادامه داد: در ساعت 7:30 تا 8:30 صبح بیشترین ترافیک و بیشترین تعداد اتوبوس را داریم. این تعداد در طول روز کمی کاهش و مجددا در حدود ظهر این تعداد افزایش پیدا میکند. از نظر تعداد اتوبوس برای حملونقل دانشجویان مشکلی نداریم، بیشترین مشکل ما در سرعت حرکت اتوبوسها است که به دلیل ترافیک بالای دانشگاه رخ میدهد. اگر ما بتوانیم رفت آمد وسایل نقلیه شخصی به دانشگاه را مدیریت کنیم، حرکت این اتوبوسها تسهیل میشود و ترافیک و آلودگی کاهش پیدا میکند.
انصاری بیان کرد: افرادی که در دانشگاه رفتوآمد میکنند، میتوانند از وسایل شخصی خود و یا از وسایل نقلیه عمومی استفاده کنند، افرادی که از وسایل شخصی خود استفاده میکنند هم ترافیک را افزایش میدهند و هم به دانشگاه هزینه تحمیل میکنند، این طرح را ما باید به نحوی مدیریت کنیم که سیستمهای حملونقل عمومی را دچار مشکل نکنیم.
وی افزود: با وجود اینکه در حال حاضر مشکلی برای حملونقل معلولین در مسیرهای ترافیکی نداریم، اگر در پردیس دانشگاه افرادی داشته باشیم که به دلیل معلولیت قادر نباشند از وسایل حملونقل پاک استفاده کنند، مکانیزمها و طرحهایی را برای این افراد در نظر میگیریم تا حملونقل این افراد را تسهیل کنیم؛ لذا همانطور که در گذشته تمهیداتی در این موارد شده است، در آینده هم طبیعتا شرایطی ایجاد خواهیم کرد تا این افراد در زمینه تردد دچار مشکل نباشند.
معاون اداری و مالی دانشگاه فردوسی مشهد اظهار کرد: متولی حوزه حملونقل دانشگاه در حال حاضر معاونت اداری و مالی دانشگاه است. بر اساس خدمات درخواستی معاونت دانشجوییفرهنگی، معاونت اداری مالی که مجری حملونقل عمومی است، برنامه ریزی میکند تا به نیازهای دانشجویان در زمینه تردد پاسخگو باشد.
پارکینگهای دانشگاه پولی نخواهد شد
انصاری افزود: رسانهها باید کمک کنند تا حمل و نقل پاک در دانشگاه و در شهر توسعه پیدا کند، چندین بار رسانهها به اشتباه مطرح کردند که دانشگاه فردوسی تصمیم دارد پارکینگهای خود را پولی کند، در صورتی که این موضوع هیچ وقت توسط مسئولین دانشگاه طرح موضوع نشده است، آن چیزی که ما حقیقتا به دنبال آن هستیم توسعه حملونقل پاک و مدیریت رفتوآمد به پردیس است که در پشتوانه این طرح بحثهای ایمنی و حفاظتی دانشگاه و کاهش تصادفات و آسیبها مطرح است.
وی بیان کرد: وظیفه ما این است که برای ترافیک و حملونقل دانشگاه برنامهریزی کنیم، زمانی که ما به دنبال برنامهریزی برای چیزی هستیم، طبیعتا محدودیتهایی هم در این میان مطرح میشود. متاسفانه من چندین بار با این تیتر مواجه شدم که دانشگاه فردوسی قصد دارد از محل ورود ماشینها به دانشگاه درآمد کسب کند که یک نوع بی انصافی است. ما انتظار داریم که رسانهها به جای ایجاد مشکل بر سر راه دانشگاه که تلاش میکند در این مسیر قدم بردارد به توسعه حمل و نقل پاک کمک کنند.
افراد عادی نباید به راحتی از خدمات دانشگاه استفاده کنند
معاون اداری و مالی دانشگاه فردوسی مشهد گفت: منظور از کنترل رفتوآمد این نیست که ورود وسایل نقلیه شخصی به دانشگاه ممنوع شود، هدف تسهیل رفتوآمد افرادی است که در پردیس دانشگاه به فعالیت میپردازند. ما برای هیچ فردی محدودیتی ایجاد نمیکنیم. دانشگاه آیین نامهای دارد که طبق آن افرادی که در حوزههای فعالیتی دانشگاه نمیگنجند نباید به راحتی از خدمات دانشگاه استفاده کنند.
وجود ترددهای غیر مرتبط بسیار زیاد دانشگاه/ این ترددها محدود میشود
وی ادامه داد: در حال حاضر در دانشگاه ترددهای غیر مرتبط بسیار زیادی داریم که عمدهی این محدودیتها برای این افراد ایجاد میشود، برای نیروهایی که در دانشگاه فعال هستند، دانشگاه یک آیین نامه مصوب دارد که بر مبنای این آییننامه به افراد یک مجوز ورود و خروج صادر میشود که این آیین نامه طبق روال خود اجرا خواهد شد، هر برنامهریزی که برای کنترل یک پدیده زیان بار انجام میشود، با محدودیتهایی همراه است تا اثرات این پدیده را کاهش دهد. در نتیجه برای افراد ممکن است برخی مواقع محدودیتهایی اتفاق بیفتد.
انتهای پیام
نظرات