به گزارش ایسنا، لایحه احداث پروژه چرخفلک بوشهر سال ۹۴ و با تصویب شورای شهر و مشارکت شهرداری بوشهر و پیمانکار بخش خصوصی، با قرار بهره برداری در نوروز ۹۶ یعنی دو سال بعد آغاز شد و حالا پس از گذشت ۴ سال از آن روزها تنها چشم انداز آن اسکلتی از یک غول آهنی سفید و بی یال و کوپال است!
طرحی که این روزها حاشیههای زیادی از بغل آن بیرون آمده است؛ از نداشتن مطالعات اولیه گرفته تا بدعهدی پیمانکار و نبود استانداردهای لازم برای ساخت چنین سازه عظیم و مهمی! پیش از این الهام بارگاهی، عضو سابق شورای شهر بوشهر –دوره چهارم- در این خصوص گفته بود با احداث چرخفلک ۷۲ متری در پارک شغاب که مخاطرات زیادی برای مردم داشت مخالفت کردم.
تاخیر پروژه به خاطر گرانی آهن و دلار!
در جلسه ای که در شهریورماه سال ۹۷ با دستور کار بررسی این پروژه برگزار شده بود اعضای شورای شهر حاضر در جلسه خواستار اقدام حقوقی شهرداری برای دفاع از حقوق خود و شهروندان شده بودند و در همان نشست ناظر شهرداری در این پروژه با بیان اینکه این پروژه رها نشده قول داده بود که چرخفلک بوشهر تا ۲۲ بهمن همان سال -یعنی سال ۹۷- به بهره برداری برسد. همچنین فردین خورشیدیان، سرپرست وقت شهرداری بوشهر موضوع تاخیر پروژه را به گرانی آهن و دلار مرتبط دانسته و گفته بود باید پیمانکار این پروژه را خواسته و صورتجلسهای از وضعیت بهرهبرداری آن تنظیم شود.
مطابق بررسی های انجام شده قوانین ترافیکی و راهنمایی و رانندگی و مجاورت با ساحل و حریم دریا، فاصله با جاده، نزدیکی به پیچ، ضوابط ایمنی، استانداردهای موردنظر، ویژگی های جغرافیایی، ظرفیت پوشش ترافیکی و برخی موارد از این دست برای ساخت این سازه در نظر گرفته نشده است، در حالی که موارد ذکر شده می تواند به بروز حوادث احتمالی در این مکان -به دلیل ازدحام جمعیت- منجر شود.
این چرخوفلک با جان مردم سروکار دارد
شهردار بندر بوشهر در آخرین نشست مطبوعاتی خود با خبرنگاران -۲۰ آبان ۱۳۹۸- در خصوص طرح های بلاتکلیف شهرداری گفت: برای اولین بار قرار است چرخفلکی در این ارتفاع در بوشهر ساخته شود و قطعا چنین مشکلاتی در این مسیر پیش خواهد آمد! این چرخفلک با جان مردم سروکار دارد، وقتی پروژه به ارتفاع ۷۰-۸۰ متری میرود نمیشود که همینطور اجازه داد کار کنند، بنابراین ما مجبور به داشتن استانداردها هستیم.
نورالدین امیری در پاسخ به بحث طولانی شدن روند ساخت و اجرایی شدن پروژه چرخفلک گفت: بله، طولانی شده. شک نکنید که این پروژه طولانی شده؛ چون که مطالعات اولیه نداشته است! من همیشه بر مطالعه و سپس اجرا تاکید داشتهام، نه اول اجرا و بعداً مطالعه. فانوس دریایی نیز از جمله پروژههایی بوده که به مشکل برمیخورد و پیش از حضور من در شهرداری تعطیل می شود. و پیمانکار پروژه را به حال خودش رها میکند و از پروژههایی است که باید جمع و جور شود.
با نچرخیدن چرخوفلک سرمایه مردم هدر میرود
وی عنوان کرد: من در شش ماه اول حضورم وقتم را صرف سروسامان دادن به این چنین پروژه هایی در مجموعه کردم. پیمانکار پروژه چرخفلک بخش عمده پولش را گرفته و رفته است، اگر وارد بحث های حقوقی شویم بالاخره این چرخ نمی چرخد! باید به گونه ای با پیمانکار و کسی که سرمایه گذار و شریک شهرداری است وارد مذاکره شدیم تا این چرخفلک بچرخد وگرنه با نچرخیدن آن سرمایه مردم آنجا هدر رفته و شاید به نتیجه نرسد؛ هیچکدام از بچههای ما هم از آن استفاده نخواهند کرد و نوههای ما نیز آرزو به دل بمانند.
این مسئول خاطرنشان کرد: ما سعی کردهایم کجدار و مریز پیمانکار را به کار دعوت کنیم که او هم برایش به صرفه و صلاح شود چون این تاخیر زمانی به ضرر او نیز شده است، او هم باید مواد اولیه ای که امروز گرانتر شده است را تهیه کند همانطور که بقیه اقلام گران شده است.
تاخیر در اتمام پروژه و ایجاد حساسیتهای عمومی
همچنین شهردار بوشهر در بازدید از این پروژه و نشست مشترکی که ۴ آبان ۹۷ به همراه طرف قرارداد و نماینده اداره استاندارد داشت، با اشاره به تاخیر ایجاد شده در اتمام پروژه و ایجاد حساسیتهای عمومی در مورد زمان تکمیل آن خواسته بود که پروژه چرخوفلک بوشهر هر چه سریع تر به سرانجام برسد و طرف قرارداد شهرداری نیز با اشاره به مشکلات پیش آمده در مراحل ساخت و افزایش هزینه ها و همچنین اخذ تاییدیه استاندارد در تمامی مراحل ساخت و نصب قطعات، نسبت به بهره برداری از چرخفلک تا پایان سال گذشته قول مساعد داده بود.
وعدههای مختلفی که تا امروز عملی نشده است
ماه گذشته خبری به نقل از طاهره شمشیری، عضو شورای شهر بوشهر مبنی بر کلید خوردن طرح تحقیق و تفحص از پروژه چرخفلک بوشهر منتشر شد. در این خبر آمده بود: "طرح چرخفلک ۷۲ متری در نزدیکی پارک شغاب از دوره قبل به شورای کنونی ارث رسیده و مایه آبروریزی مدیریت شهری شده است. شهردار و پیمانکار درباره بهرهبرداری از این طرح وعدههای مختلفی داده اند، ولی تا امروز عملی نشده است. طرح تحقیق و تفحص از این طرح را به هیات رئیسه شورای شهر ارائه دادهام تا مشخص شود چرا وقتی شهرداری ۳ میلیارد تومان به شریک خود در این طرح پرداخت کرده، بعد از گذشت ۴ سال خبری از پایان طرح نیست؟"
وقتی نمیتوانی در آن ارتفاع کابین بگذاری چه فایدهای دارد؟
طاهره شمشیری در گفتوگو با ایسنا ضمن تایید این موضوع گفت: سالی که قرارداد چرخفلک منعقد شده مشخص نیست کسانی که در این زمینه مسئول بوده اند به چه عنوانی بدون گرفتن ضمانتنامهی کافی و یا با این بندها قرارداد را منعقد کرده اند؟ الان یکی میگوید ۳ میلیارد و ۸۰۰ ملیون تومان هزینه شده و دیگری میگوید ۵ میلیارد تومان! هر کسی یک مبلغی را عنوان میکند و برای ما مشخص نیست که این مبلغ چقدر است و یا اینکه پیشرفت فیزیکی کار، که ظاهرا میبینیم و میگویند که ۸۰ درصد پروژه کار شده است؛ اما وقتی -به قول گفته خود شهردار- نمی توانی در آن ارتفاع کابین بگذاری چه فایدهای دارد؟
عضو شورای اسلامی شهر بوشهر با تاکید بر اینکه کابین باید استاندارد و محکم باشد، افزود: کارگر میگوید نمی تواند دو ساعت بیشتر آن بالا کار کند، به دلیل سرعت وزش باد حتی در گرمترین فصل سال که ما فکر می کنیم وزش باد آنچنانی وجود ندارد.
وی عنوان کرد: به دلیل اینکه هیچکدام از این موارد برای ما مشخص نبود و هر کسی میخواست گزارش مکتوب بدهد خودش هم نمیدانست باید به ما چه بگوید و شفاهی می گفت من نمی دانم چه میخواهید بنابراین من گفتم تحقیق و تفحص انجام شود.
باید تکلیف این پروژه مشخص شود
شمشیری تاکید کرد: تحقیق و تفحص فقط شامل گزارش مالی پروژه نیست، بلکه شامل تمام امضاهایی که پای آن قرارداد شده و تمام اسناد مالی که به امضا رسیده و پول خروج داده شده و تمامی بندهای قرارداد و شرایطی که برای آن پیش بینی شده است.
عضو کمیسیون بودجه شورای شهر بوشهر خاطرنشان کرد: اگر شهردار به این موضوع توجه نکند به صورت سوال مطرح خواهد شد، البته طرح سوال لزوما منجر به استیضاح نمیشود ولی من به عنوان پیشنهاددهنده، خواهان پیگیری این طرح هستم. البته این پیشنهاد حتی در صحن شورا مطرح نشده تا بقیه اعضا نظر خود را اعلام کنند و هنوز نمیدانم که نظر بقیه اعضای شورا چیست و تصویب خواهد شد یا نه. این طرح در حال طی کردن سیر قانونی خود است، من این اعتراض را دارم، اعضای کمیسیون بودجه شورا در این خصوص سوال دارند و باید تکلیف این پروژه عظیم مشخص شود.
روال قانونی طرح تحقیق و تفحص در جریان است
رئیس شورای اسلامی شهر بوشهر در گفتوگو با ایسنا با اشاره به اینکه روال قانونی طرح تحقیق و تفحص در جریان است، گفت: این طرح در همان روز ارائه، با دستور فوری و برای بررسی ویژه به کمیسیون حقوقی ارسال شده است، و منتظر گزارش و پاسخ کمیسیون هستیم که با توجه به این گزارش، پیشنهاد در صحن شورا مطرح و با توجه به رای گیری انجام شده، اگر اعضا قانع نبودند مجددا یک گروه کارشناسی دیگر به اتفاق اعضای شورا تشکیل و این قضیه بررسی شود.
ابوذر دهدار در پاسخ به اینکه نظر شما در خصوص پروژه چرخفلک و طولانی شدن روند ساخت و بهره برداری عنوان کرد: بسیاری از مردم و شهروندان، و اعضای شورا دغدغه تکمیل پروژه چرخفلک را دارند. عوامل زیادی در تاخیر این پروژه تاثیر داشته است، ابتدا بحث قرارداد اولیه این پروژه و دوم طرح مطالعاتی که لازم بود یک طرح جامع تر و کامل تری ارائه شود، به این دلیل که در آن مکان و با آن ارتفاع باید سرعت باد و بقیه جوانب مهم در نظر گرفته و بررسی شود.
وی با اشاره حساسیت بالای این موضوع اظهار کرد: ظاهرا سرعت باد از سرعت تخمین زده شده برای بوشهر طی چند سال گذشته، بیشتر بوده و با توجه به همکاری تنگاتنگ با اداره استاندارد مجبور شدیم کل اتصالات و پیچ و مهره ها را با توجه به استحکام و سرعت باد عوض کنیم.
پیمانکار باید نسبت به تکمیل و تحویل پروژه اقدام کند
رئیس شورای شهر بوشهر تاکید کرد: موضوع بعد ارتفاع زیاد چرخفلک و اینکه در کشور اولین سازه با چنین ارتفاع است، طبیعتا تجربه اول برای این شرکت و هر شرکت دیگری که بخواهد چنین کاری را انجام دهد کار کردن در این ارتفاع و در کنار ساحل با وجود وزش بادهای شدید بسیار سخت است. علاوه بر این سختگیری های به جا و کارشناسی اداره استاندارد -با توجه به اینکه با جان مردم در ارتباط است- بخشی از این تاخیر را رقم زده و البته پیمانکار نیز در این میان بی تقصیر نیست.
دهدار با بیان اینکه پیمانکار باید در روند پروژه تسریع ایجاد کرده و نسبت به تکمیل و تحویل آن اقدام کند، افزود: همانطور که گفته شد دلایلی از جمله موقعیت جغرافیایی بوشهر و وزش باد، نظارت های استاندارد، شرایط اقتصادی کشور و بحث تورم دست به دست هم داده و کار را سخت کرده اند، و متاسفانه موجب شده که پروژه خیلی کند پیش رفته و گاهی اوقات نیز متوقف شود، البته همه اینها دلیل نمی شود که تکمیل چرخفلک اینهمه طولانی شود.
وی تصریح کرد: در این شرایط اقتصادی میان دوراهی مانده ایم، یا باید این پروژه را حقوقی کنیم و توقف کامل چرخفلک رقم بخورد و یا با حضور پیمانکار -که این کار چندین بار انجام شده است- به یک توافقی برسیم. ظاهرا آخرین حرف پیمانکار این است که خیلی بیشتر از مبلغ قرارداد هزینه کرده ام -با توجه به نرخ تورم-، ما نیز به ایشان اعلام کرده ایم که ابتدا پروژه تمام شود و پس از اتمام با انجام کارشناسی، مطابق قانون عمل خواهد شد.
دادستانی به پرونده قرارداد چرخوفلک بوشهر ورود کند
یکی از فعالان اجتماعی در واکنش به این اخبار و حواشی به وجود آمده در بخشی از یک یادداشت مفصل درباره چرخفلک بوشهر موسوم به "بزرگترین چرخفلک ایران" نوشت: "به نظر میرسد عدم جانمایی درست، کمبود منابع مالی شهرداری برای تکمیل این پروژه، و عدم تطابق سازه با استانداردهای ملی و بین المللی از جمله دلایل تاخیر در اجرای این پروژه بوده است... کاش به جای درخواست تحقیق و تفحص، از سازمان بازرسی و دادستانی درخواست شود که به پرونده قرارداد چرخفلک بوشهر ورود کرده تا با کسانی که بابت این قرارداد ترکمانچای گونه اموال عمومی را بر باد دادند برخورد شود."
به گزارش ایسنا، مشخص نیست پاسخ روشن مسئولان این پروژه و متولیان عمران بندر بوشهر به وضعیت این پروژه مبهم و سرانجام آن چیست، اما چیزی که روشن است زمان تلف شده و هزینه هایی که هدر رفته هیچگاه برنمیگردد، همانطور که کودکی و آرزوهای کودکان این شهر...
انتهای پیام
نظرات