• یکشنبه / ۳ آذر ۱۳۹۸ / ۱۱:۵۴
  • دسته‌بندی: گزارش و تحلیل
  • کد خبر: 98090301407
  • خبرنگار : 71496

/تحلیل - عبدالباری عطوان/

سفر دزدکی پنس به عراق ریختن نفت روی آتش آشوب در این کشور بود

سفر دزدکی پنس به عراق ریختن نفت روی آتش آشوب در این کشور بود

معاون رئیس جمهوری آمریکا با سفر دزدکی، غیرمنتظره و مخفیانه‌اش به عراق و بازدید از پایگاه عین الاسد بدون اطلاع نخست‌وزیر و رئیس جمهوری عراق و دیدار با آنها و سپس سفر به کردستان عراق سیلی محکمی به صورت مسؤولان برجسته این کشور به ویژه عادل عبدالمهدی زد.

به گزارش ایسنا، عبدالباری عطوان سردبیر روزنامه فرامنطقه‌ای رای الیوم در تحلیلی درباره سفر مایک پنس، معاون رئیس‌جمهوری آمریکا به عراق نوشت: "این سفر در بحبوحه اعتراضات مردمی عراق که از یک ماه قبل آغاز شده و نیروهای امنیتی با آن مقابله می‌کنند و تا این لحظه بیش از ۳۵۰ کشته داشته، انجام شد. هدف از این سفر مشکوک ریختن نفت روی آتش فتنه و آشوب در عراق و انحراف اعتراضات در این کشور و نیز اهانت به دولت عراق و دامن زدن به اختلافات طایفه‌ای در این کشور بود.

مسؤولان فعلی عراق به خصوص عادل عبدالمهدی (نخست وزیر) از دوستان آمریکا محسوب می‌شوند و پس از حمله آمریکا به عراق در راس قدرت قرار گرفتند. تمامی مشکلات فعلی عراق ناشی از حمله آمریکا به این کشور، انحلال دولت و بازسازی آن براساس معیارهای طایفه‌ای صرف جهت تضعیف عراق و تبدیل آن به لقمه‌ای آسان برای نفوذ خارجی هستند.

دولت عبدالمهدی و تمامی دولت‌های پیش از آن زمانی که اجازه دادند ۵۲۰۰ سرباز آمریکایی در پایگاه‌هایی در خاک این کشور که از استقلال برخوردار هستند باقی بمانند، دچار اشتباه استراتژیک و فاحشی شدند.

این پایگاه‌ها همانند یک دولت در داخل خاک کشوری دیگر هستند که به بهانه‌های مختلف و در راس آنها دروغ مبارزه با داعش ایجاد شده‌اند.

تمامی دولت‌های آمریکایی با عراق همانند یک مستعمره و نه یک کشور مستقل رفتار کرده‌اند. حمله دولت بوش پسر در سال ۲۰۰۳ به عراق و اشغال این کشور و نیز غارت منابع مختلف آن در راستای تحقق این هدف یعنی تقسیم و تضعیف عراق و نیز از بین بردن جایگاه آن در منطقه به عنوان یک قدرت منطقه‌ای بزرگ طبق توصیه برنارد لوئیس نظریه‌پرداز صهیونیستی بود.

عبدالمهدی که خود از بزرگترین سردمداران حمایت از حمله آمریکا و اشغال عراق توسط آنها و نیز سهمیه‌بندی‌های طایفه‌ای با شعارهای جعلی از جمله دموکراسی، حقوق بشر و لغو طایفه‌گرایی بوده است، حق ندارد جنبش مردمی فعلی در این کشور را متهم کند که تحت حمایت آمریکا است.

آمریکایی‌ها با تحریک صهیونیسم جهانی نمی‌خواهند عراق کشوری قدرتمند، باثبات و به دور از فساد و مفسدان باشد بلکه به دنبال آن هستند که عراق کشوری حقیر، گرسنه و فاسد و بدون هویت ملی یکپارچه و منسجم باشد و آنها تمام تلاش خود را برای رسیدن به این اهداف انجام خواهند داد.

همانگونه که آمریکا، عراقی‌ها، اعراب و کل جهان را با دروغ سلاح‌های کشتار جمعی فریب داد، این بار نیز همین سناریو در حال تکرار است و از مترسک ایران این بار به منظور توسعه نفوذ صهیونیستی نه فقط در عراق بلکه در کل منطهق استفاده می‌کند و سناریویی است که حاکمیت قبلی عراق با آن مواجه شد و هزینه سنگینی را برای آن پرداخت.

زمانی که مسؤولان آمریکایی به حاکمیت عراق احترام بگذارند و از سفرهای پنهانی به پایگاه‌هایشان در عراق دست بردارند می‌توانیم بگوییم که در این کشور یک دولت و نخبه سیاسی، رئیس جمهوری و پارلمان وجود دارد اما دولت و احزاب عراق این اهانت‌های آمریکا را که قابل دفاع و حتی احترام نیستند، تحمل می‌کنند."

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha