• یکشنبه / ۳ آذر ۱۳۹۸ / ۱۱:۱۸
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 98090301352
  • خبرنگار : 71402

چین، جاسوس فراری به استرالیا را "کلاهبردار" دانست

چین، جاسوس فراری به استرالیا را "کلاهبردار" دانست

چین امروز (یکشنبه) با رد ادعاهای جنجالی جاسوسی که به جرمش اعتراف کرده و اکنون به دنبال کسب پناهندگی از استرالیاست، تاکید کرد این فرد، کلاهبردار محکوم شده‌ای است که پلیس شانگهای به دنبال اوست.

به گزارش ایسنا، روزنامه‌های "ناین نتورک" گزارش دادند، وانگ "ویلیام" لیکیانگ، تبعه فراری چین به آژانس ضد جاسوسی استرالیا اطلاعاتی درباره اینکه پکن چگونه عملیات‌های مداخله‌جویانه خارجی را انجام می‌دهد، تحویل داده و هویت‌ افسران اطلاعاتی ارشد ارتش چین در هنگ‌کنگ را فاش کرده است.

وانگ مدعی است که سال ۲۰۱۵ درگیر آدم‌ربایی یکی از پنج کتاب فروش‌های هنگ‌کنگی شد که مظنون به فروش اقلامی علیه چین بودند. این تحول برای معترضان یادآور ناآرامی‌های پیشین در هنگ‌کنگ است. او گفت، اکنون به همراه همسر و پسرش در سیدنی زندگی می‌کند و روادید گردشگری دارد و درخواست پناهندگی سیاسی داده است.

سفارت چین در سیدنی به سخنان وانگ واکنش نشان داده و بیانیه‌ای از جانب پلیس هنگ‌کنگ منتشر کرده که نشان می‌دهد وانگ در اکتبر ۲۰۱۶ در استان فوجیان به یک سال و سه ماه حبس به جرم جعل محکوم شده است. طبق این بیانیه، او همچنین در ارتباط با یک پرونده جعل که برای اوایل امسال است، تحت پیگرد قرار دارد.

این بیانیه تاکید می‌کند: «۱۹ آوریل ۲۰۱۹ پلیس شانگهای تحقیقاتی را درباره کلاهبرداری وانگ از شخصی با نام خانوادگی شو به مبلغ ۴.۶ میلیون یوآن از طریق یک پروژه سرمایه‌گذاری ساختگی مرتبط با واردات خودرو در ماه فوریه به جریان انداخت.»

سفارت چین اعلام کرد، وانگ در تاریخ ۱۰ آوریل با یک پاسپورت جعلی چینی و یک کارت جعلی اقامت دائم هنگ‌کنگ، این دولت‌شهر را ترک کرد. طبق آن، پلیس شانگهای در حال بررسی این موضوع است. وانگ اولین عامل اطلاعاتی چینی است که هویت خودش را فاش می‌کند. او به روزنامه‌های ناین نتورک گفته است چنانچه به چین بازگردد با بازداشت و احتمالا اعدام مواجه می‌شود.

وانگ مدعی است، بخشی از یک شرکت سرمایه‌گذاری مستقر در هنگ‌کنگ بوده که جاسوسی سیاسی و اقتصادی در هنگ‌کنگ برای دولت چین می‌کرده است و این شامل نفوذ به دانشگاه‌ها و مدیریت اذیت و آزارها و حملات سایبری علیه مخالفان هم می‌شده است. او با بیان اینکه با استفاده از یک پاسپورت کره‌جنوبی، در انتخابات محلی سال ۲۰۱۸ تایوان مداخله کرده، مدعی شد برنامه‌ای هم برای ایجاد اختلال در انتخابات ریاست جمهوری ماه ژانویه این جزیره خودمختار در دست انجام است.  

جاش فرایدنبرگ، خزانه‌دار استرالیا شنبه در جمع خبرنگاران، ادعاهای وانگ را "بسیار نگران‌کننده" توصیف کرد. او گفت: «این مساله اکنون مورد بررسی آژانس‌های مرتبط قرار گرفته است.»

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha