• چهارشنبه / ۲۲ آبان ۱۳۹۸ / ۲۲:۱۶
  • دسته‌بندی: بوشهر
  • کد خبر: 98082214867
  • منبع : بوشهر

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه بوشهر:

ضرورت حضور جامعه‌شناس در فرایند تولید فیلم /نباید نقد را تخریب بدانیم

ضرورت حضور جامعه‌شناس در فرایند تولید فیلم /نباید نقد را تخریب بدانیم

ایسنا/بوشهر نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه بوشهر گفت: هیچ وقت نباید نقد و انتقاد را تخریب بدانیم بلکه باید آن را به مانند یک بال دانست که انسان را به سمت بالا اوج می دهد و این کار باید به کمک فرهنگ صورت می گیرد.

آیت الله غلامعلی صفایی بوشهری در نشست اکران اختصاصی فیلم "پرواز در منطقه ممنوع" اظهار کرد: فیلم "پرواز در منطقه ممنوع" آغازی برای تولید فیلم نوجوان در عرصه فناوری، پیشرفت و توسعه و همچنین برای کار در حوزه نظامی و سیاسی، حوزه درون مرزی و برون مرزی محسوب می شود.

وی افزود: این جلسات مانند مدرسه خیلی بزرگی است که در آن نظرات مختلف از منظرهای مختلفی چون فیلمنامه، کارگردانی، نورپردازی، صدابرداری و بازیگری ارائه و نقد می شود.

به گزارش ایسنا، امام جمعه بوشهر با بیان اینکه کرسی های نقد در تولیدات آینده نقش به سزایی دارد، بیان کرد: این نشست ها باعث رشد شخصیت انسان در عرصه های مختلف هنری می شود و درصد بسیار بالایی از شخصیت انسان، آموزش ارزش ها به وسیله هدایت دیگران است.

آیت الله صفایی بوشهری تاکید کرد: هیچ وقت نباید نقد و انتقاد را تخریب بدانیم بلکه باید نقد را مانند یک بال دانست که انسان را به سمت بالا اوج می دهد و این کار باید به کمک فرهنگ صورت می گیرد.

وی بیان کرد: باید در رابطه با تولیدات ملی و استانی پیرامون تئاتر، فیلم و شعر، کرسی های نظریه پردازی و نقد و بررسی برگزار شود.

نماینده ولی فقیه در استان بوشهر افزود: نشست های نقد و بررسی موجب این می شود که خرد جمعی مورد استفاده قرار گیرد و کسی موفق است که علاوه بر خرد شخصی از خرد دیگران نیز بهره مند شود.

امام جمعه بوشهر با ابراز امیدواری از تداوم این گونه نشست ها تصریح کرد: باید فیلم های جهانی نیز در این نشست ها مورد نقد و بررسی قرار گیرد و از نقاط قوت و ضعف آن ها بهره مند شد و در فضای سینمای ایران و هنر نیز همین گونه باشد.

برای صنایع دستی نیز کرسی های آزاداندیشی برپا شود

وی افزود: صنایع دستی زیادی در استان تولید می شود و اگر برای این صنعت نیز کرسی های آزاد اندیشی برپا شود، رشد زیادی پیدا خواهد کرد.

آیت الله صفایی بوشهری با اشاره به جغرافیای فکر بیان کرد: چون همیشه نگاه ما نگاه فردی است و جغرافیای فکر محدود است، این نگاه رشد پیدا نمی کند.

نماینده ولی فقیه در بوشهر با اشاره به هدف برگزاری این نشست گفت: رشد فکر امری ضروری است و فیلم "پرواز در منطقه ممنوع" علاوه بر اینکه دروازه های جدیدی را باز می کند شروعی برای برگزاری نشست های همدلانه و دانش بنیان جهت رشد هنر در استان و فضای ملی است.

وی با اشاره به آمار جغرافیای جمعیتی اظهار کرد: قشر نوجوان دارای آمار بالا و فوق العاده تأثیرگذار بر قشر کودک و جوان است و نوجوانان، جوانان و مدیران آینده ما خواهند بود.

کار در عرصه نوجوان نشان از دقت در انتخاب مخاطب دارد

آیت الله صفایی بوشهری عنوان کرد: در آخرین آماری که مسئولین ارائه کرده اند، نوجوانان کاملا تحت تأثیر فضاهای غیر ایرانی- اسلامی هستند به همین خاطر کار برای نوجوان خود قابل تقدیر است و نشان از دقت در انتخاب مخاطب دارد.

امام جمعه بوشهر ادامه داد: در عرصه های هنری، نوجوان به دو هنر فیلم و عرصه سرود و گویایی های مضمون به شکل ویژه نگاه می کند. به همین خاطر ساخت فیلم برای نوجوان ها فوق العاده مهم است و چه تلویزیون و چه اکران در سینما از اهمیت ویژه ای برخوردار هستند.

وی با بیان اینکه ساخت فیلم های کوتاه در فضای مجازی ضروری است، گفت: امروزه در دنیا به ساخت فیلم های کوتاه و انیمیشن نیز فوق العاده توجه می شود و فیلمی که برای نوجوان ساخته می شود باید کاملا با جامعه شناسی و روانشناسی نوجوان مطابقت کند، نوجوانی که در جغرافیای زیستی مخاطب امروز است.

وی خاطرنشان کرد: ضروری است در ایران، در کنار فیلمنامه نویس ها، جامعه شناس و روان شناس نیز حضور داشته باشد و در حال حاضر سینمای ایران در این رابطه دچار آسیب است.

آیت الله صفایی بوشهری ادامه داد: فیلمی که تولید شده تا یک ارزش را آموزش دهد و نفی ضد ارزش کند، خود مدرسه آموزش ناهنجاری است به همین دلیل حضور جامعه شناس در فرایند فیلمنامه نویسی و تولید فیلم ضروری است.

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه بوشهر با اشاره به موضوع فیلم "منطقه پرواز ممنوع" بیان کرد: تولید فیلم نوجوان که رشد فکری، فرهنگی و تمایل به فضای نخبگی را در او ایجاد کند کار سخت و سنگینی است.

فیلم نوجوان باید نظام مند، روش مند، هدفمند باشد 

آیت الله صفایی بوشهری افزود: فیلم حاضر به عنوان کار نوجوان با نشان دادن پیشرفت در حوزه علمی و فناوری با استفاده از فضای ملی و مذهبی اقدام خوبی است و سعی کرده سه عنصر گزارشی، هدایتی و عنصر گیرایی و جاذبه را در فیلم بگنجاند.

امام جمعه بوشهر با اشاره به نکات محتوایی در فیلم گفت: یک فیلم نوجوان باید نظام مند، روش مند، هدفمند باشد و همچنین از گیرایی، شیوایی و گویایی خوبی بهره مند بوده و فکر نوجوان را دچار ابهام نکند.

وی در ارتباط با تکنیک ساخت فیلم خاطرنشان کرد: فیلم باید متناسب با روحیه نوجوان یعنی فعال تولید شود و دارای یک سرعت منطقی باشد، حتی در موسیقی فیلم و ضریب حرکتی آن نیز باید این موضوع رعایت شود.

آیت الله صفایی بوشهری با اشاره به فیلمنامه و کارگردانی فیلم گفت: فیلم "پرواز در منطقه ممنوع" به شدت از حالت رئال به سمت ایده الیسم تغییر پیدا می کند و در عرصه فیلمنامه نویسی وقتی فیلم به قضاوت گذاشته می شود این تفاوت حوزه رئال و واقع به آن ضربه می زند اما برای ایجاد دقت در صحنه های واقع گرا تلاش شده است.

وی ادامه داد: در فیلم از تکنیک های نوین فیلمبرداری استفاده شده اما تقطیع های نامناسب به ساختار فیلم لطمه وارد می کند. در بخش بازیگری ظرفیت بهتری می توانست استفاده شود ولی در مجموع فیلم خوبی است و آغازی برای تولید فیلم نوجوان در عرصه فناوری، پیشرفت و توسعه و همچنین برای کار در حوزه نظامی و سیاسی، حوزه درون مرزی و برون مرزی محسوب می شود.

به گزارش ایسنا، اکران اختصاصی فیلم سینمایی "منطقه پرواز ممنوع" به همت حوزه هنری استان بوشهر و نمایندگی سازمان هنری رسانه ای اوج، و با حضور نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه بوشهر، مدیران استانی و جمعی از سینماگران استان در ساختمان هنر آدینه شهر بوشهر برگزار شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha