• سه‌شنبه / ۱۴ آبان ۱۳۹۸ / ۱۶:۱۴
  • دسته‌بندی: هرمزگان
  • کد خبر: 98081408715
  • منبع : نمایندگی هرمزگان

پایان کار مرحله منطقه‌ای هشتمین مسابقات ملی مناظرات دانشجویی در بندرعباس

پایان کار مرحله منطقه‌ای هشتمین مسابقات ملی مناظرات دانشجویی در بندرعباس

ایسنا/هرمزگان سومین و آخرین روز از مرحله منطقه‌ای هشتمین مسابقات ملی مناظرات دانشجویی به کار خود پایان داد.

مدیرکل برنامه‌ریزی و توسعه فرهنگی جهاد دانشگاهی در آئین پایانی مرحله منطقه جنوب هشتمین دوره مسابقات ملی مناظره دانشجویی در بندرعباس، عنوان کرد: متأسفانه در حوزه مدیریت فرهنگی دانشگاه ها عده‌ای حقوقش را می‌گیرند اما وظایفشان را به‌خوبی انجام نمی‌دهند.

محمدحسین حسنی تصریح کرد: متأسفانه امور فرهنگی در کشور ما به امری دستوری تبدیل‌شده است که به‌جای آن باید کارهای فرهنگی را به شکل عملی پیش برد. امروزه یکی از مهمترین ابزارهای فرهنگ‌سازی‌، بازی ها و مسابقات هستند که مسابقات مناظره دانشجویی یکی از بهترین فرصت ها برای این نوع فرهنگ‌سازی در میان دانشجویان است.

وی خاطرنشان کرد: جهاد دانشگاهی برای اولین بار مسابقات مناظره دانشجویی را با شعار "مناظره فرصتی برای یادگیری"برپا کرد. به عقیده بنده امروز دیگر از این شعار عبور کرده‌ایم و با توجه به اینکه نظاره‌گر ٤مناظره پایانی بودم جنس استدلال‌ها بسیار خوب بود و حقیقت این است که از مرحله یادگیری عبور کرده‌اید.

حسنی در پایان گفت: سه تیم راه‌یافته به مرحله کشوری باید تلاش‌های خود را بیشتر کنند.

صبح امروز ابتدا گروه‌های خیام از دانشگاه اراک و یاران شیراز از دانشگاه پیام نور شیراز به رقابت با یکدیگر به رقابت پرداخته و گروه خیام برنده این رده‌بندی شد، در نتیجه گروه خیام مقام سوم و گروه یاران مقام چهارم هشتمین دوره از مرحله منطقه‌ای مسابقات مناظره دانشجویی را کسب کردند.

همچنین در رقابت نهایی که میان گروه‌های فرهنگ از دانشگاه علمی کاربردی و علوم پزشکی هرمزگان با برهان از دانشگاه یزد، گروه فرهنگ موفق به کسب مقام اول برنده این دوره از مسابقات مناظرات دانشجویی در مرحله منطقه‌ای شد. گروه برهان نیز با باخت در مقابل گروه فرهنگ مقام دوم را کسب کرد.

گروه‌های برهان و فرهنگ بر سر گزاره" دانشگاه در ایران از رسالت فرهنگی خود فاصله گرفته است" به رقابت پرداختند که گروه فرهنگ در موضع موافق و گروه برهان در موضع مخالف به ارائه دفاعیات و توضیحات در خصوص علت موافقت با  گزاره پرداخته و در مقابل گروه برهان با ارائه ادله و شواهد و ارائه توضیحات پرداختند.

در ابتدا در زمان‌های ۶ دقیقه‌ای که در اختیار هرکدام از سخنگوهای دو گروه بود تفکیک مفاهیم کلیدی گزاره پرداخته شد و هر دوتیم از دیدگاه و موضع خود به توضیحات مفاهیم کلیدی از جمله دانشگاه و رسالت فرهنگی پرداختند.

در ادامه به ارائه بخشی از صحبت‌های این دو گروه می‌پردازیم:

گروه فرهنگ با بیان اینکه فرهنگ در تمام جوامع از اهمیت خاصی برخوردار است، در خصوص رسالت فرهنگی فردی و جمعی به ارائه توضیحاتی پرداخت.

در ایران متأسفانه با تبدیل‌شدن دانشگاه‌ها به بنگاه‌های اقتصادی وضعیت فرهنگ و رسالت فرهنگی افراد وضعیت چندان مناسبی ندارد.

رشد قارچی دانشگاه‌ها و افزایش تعداد دانشجویان عدم توجه به مسائل فرهنگی را به دنبال داشته است.

تمام بی‌توجهی‌ها به فرهنگ و همچنین رسالت فرهنگی دانشگاه‌ها در صورتی رخ می‌دهد که تمام کنش‌های سیاسی و اجتماعی در قالب انتخابات و سایر و یا حتی انقلاب ۵۷ نتیجه یک فعالیت و توجه به رسالت فرهنگی است.

انقلاب یک کنش سیاسی بوده و آیا کنش یک فعالیت فرهنگی به شمار نمی‌آید؟ رسالت فرهنگی بر عهده همگان بوده و دانشگاه محل خوبی برای پرورش افرادی است که در آینده می‌توانند تأثیر مثبت و مستقیمی در جامعه  داشته باشند. حال با توجه به اینکه افراد در دانشگاه‌ها به این رسالت فرهنگی خود چندان توجه نمی‌کنند پس می‌تواند در تمام ابعاد جامعه تأثیرگذار باشد.

در مقابل گروه برهان نیز با بیان اینکه انقلاب یک کنش سیاسی بوده و ربطی به امور فرهنگی نداشته است ادامه داد: با توجه به اینکه کیفیت آموزشی، بخشی از فرهنگ به شمار می‌آید با افزایش توجهات به فرهنگ کیفیت آموزشی پایین می‌آید، درست است که می‌گویید دانشگاه‌ها از دولت پول نگیرند اما از طرفی هم مخالف خصوصی‌سازی دانشگاه‌ها هستید؟ پس تکلیف چیست؟ شور و هیجان در دانشجو برای انجام فعالیت‌های فرهنگی خوب است اما این شور و هیجان باید کاملاً منطقی و عاقلانه باشد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha