• سه‌شنبه / ۱۴ آبان ۱۳۹۸ / ۱۱:۳۳
  • دسته‌بندی: گلستان
  • کد خبر: 98081408317

کنترل طغیان آفت مگس میوه مدیترانه‌ای در گلستان

کنترل طغیان آفت مگس میوه مدیترانه‌ای در گلستان

ایسنا/گلستان سرپرست معاونت حفظ نباتات جهادکشاورزی گلستان گفت: طغیان آفت مگس میوه مدیترانه‌ای در استان گلستان به میزان بسیار زیادی کنترل و مدیریت شده است.

پیام آبروان در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: آفت مگس میوه مدیترانه‌ای یکی از مهم‌ترین و خطرناک‌ترین آفات است که می‌تواند به ۲۵۰ گونه گیاهی از جمله مرکبات، خرمالو، انار و ... آسیب وارد کند.

وی افزود: اولین مشاهده آفت مگس میوه مدیترانه‌ای در سالجاری در اوایل مردادماه در شهرستان‌های بندر گز و کردکوی بوده و بعد از آن در گرگان نیز شاهد فعالیت‌های این آفت بودیم.

سرپرست معاونت حفظ نباتات جهادکشاورزی گلستان خاطرنشان کرد: امسال به دلیل فراوانی بارش باران و سرسبز شدن مراتع، حشرات زاد و ولد بسیار زیادی داشتند و شرایط برای تکثیر بیش از اندازه آفات از جمله مگس میوه مدیترانه‌ای فراهم شد.

آبروان با اشاره به مشاهده این آفت در باغات خرمالو و انار و خصوصاً مرکبات در غرب استان، بیان کرد:‌ مگس میوه مدیترانه‌ای روی لایه پوست میوه تخم‌گذاری می‌کند و لاروی که به وجود می‌آید از بافت‌های نرم میوه تغذیه می‌کند و باعث فساد میوه می‌شود.

وی با اشاره به اقدامات در خصوص جلوگیری از طغیان این آفت، گفت: بعد از شناسایی مناطق آلوده، نسبت به تهیه و تنظیم دستورالعمل‌های کنترل آن اقدام شد و با برگزاری کارگاه‌های آموزشی برای باغداران و اطلاع‌رسانی از طریق رسانه‌ها نسبت به آگاهی و آموزش باغداران اقدام شد.

وی بابیان اینکه تله و فرمون و موادی که جذب‌کننده این آفت هستند در اختیار باغداران قرار گرفت، گفت: به باغداران اعلام کردیم میوه‌هایی که روی زمین‌مانده را جمع‌آوری و آن‌ها را در عمق حداقل ۵۰ سانتیمتری زمین دفن کنند.

آبروان با اشاره به اینکه در حال حاضر طغیان آفت مگس میوه مدیترانه‌ای در استان تا حد بسیار زیادی کنترل و مدیریت شده است، تصریح کرد: از تمامی باغداران در مناطق آلوده می‌خواهیم نسبت به مبارزه با این آفت اقدام کنند زیرا ممکن است این باغات به کانونی جهت تکثیر آفت و گسترش آن به سایر باغات تبدیل شوند.

سرپرست معاونت حفظ نباتات جهادکشاورزی گلستان در خصوص شایعاتی که در مورد پرورش مگس میوه مدیترانه‌ای در استان گلستان و تکثیر آن به‌منظور به فروش رساندن سموم بیشتر به باغداران مطرح‌شده، گفت: تاکنون چنین موضوعی به من گزارش نشده است. این آفت نیاز به پرورش دادن ندارد و شرایط تکثیر آن در طبیعت فراهم است؛ شرایط اکولوژیکی امسال باعث افزایش جمعیت این آفت شده است. امسال طغیان کرم غوزه پنبه را هم در استان داشتیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha