• دوشنبه / ۲۹ مهر ۱۳۹۸ / ۱۵:۱۹
  • دسته‌بندی: جامعه، شهری
  • کد خبر: 98072921365
  • خبرنگار : 71564

معاون مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران عنوان کرد

لزوم لحاظ بستر حقوقی در ارزیابی راهبردی زیست محیطی تهران

لزوم لحاظ بستر حقوقی در ارزیابی راهبردی زیست محیطی تهران

معاون مطالعات و برنامه‌ریزی مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران ضمن اشاره به اینکه پیش از تدوین طرح جامع شهر تهران روند توسعه بر اساس جریان سرمایه بود، گفت: لازم است که برای اجرای ارزیابی راهبردی زیست محیطی بستر حقوقی در نظر گرفته شود.

به گزارش ایسنا، رضا بصیری در نشست ارزیابی استراتژیک محیط زیستی سیاست‌ها، طرح‌ها و برنامه‌های جامع و تفصیلی شهر تهران با بیان اینکه در مطالعات پشتیبان طرح جامع، ملاحظات زیست محیطی در نظر گرفته شده بود، اظهار کرد: برای مثال جمعیت‌زدایی از تهران، مطالعات سوانح طبیعی، مدیریت حوضه‌های آبریز و... از جمله ملاحظات زیست محیطی طرح جامع بود.

معاون مطالعات و برنامه‌ریزی مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران با بیان اینکه شهر تهران بین سال‌های ۴۷ تا ۸۵ طرح بالا دستی نداشت، تصریح کرد: از این‌رو روند توسعه در شهر تهران به جای اینکه بر اساس طرح‌های مدون بالادستی باشد، بر اساس جریان سرمایه بود.

بصیری افزود: حاکمیت جریان سرمایه سبب شد که روند شهری شدن تهران تسریع یابد که انواع مشکلات زیست محیطی اعم از آلودگی‌ هوا، آب، صوتی و... را به دنبال داشت.

وی با اشاره به اینکه طرح جامع تهران باتوجه به تمام ویژگی‌های مثبتی که داشت برای یک‌سری از موضوعات اساسی تعیین تکلیف نکرده بود، تصریح کرد: برای مثال درباره بلندمرتبه سازی در شهر، پروژه‌های کلان مقیاس، باغات و... را به طرح‌های موضوعی ارجاع داده بود که ضمانت اجرایی نداشتند.

معاون مطالعات و برنامه‌ریزی مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران ادامه داد:  از سال ۹۶ تاکنون رویکرد مدیریت شهری به طور ویژه با در نظر گرفتن ملاحظات زیست محیطی است.

بصیری در پایان با اشاره به اینکه ارزش‌های زیست محیطی قابلیت تبدیل شدن به ارزش مبادله‌ای را ندارند و به همین دلیل کنار گذاشته می‌شوند، تاکید کرد: از این رو باید برای ارزیابی راهبردی زیست محیطی (SEA) بستر حقوقی در نظر گرفته شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha