عظیم محبی در گفتوگو با ایسنا، در پاسخ به اینکه سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی برای تولید بستههای یادگیری چه فرآیندی را طی میکند؟ اظهار کرد: با توجه به تغییرات رخ داده در سازمان این بخش ایجاد شده است و باید برای ۱۱ حوزه تربیت و یادگیری به طور دقیق و کامل استانداردهای برنامه درسی را تعریف کنیم.
وی ادامه داد: تفکر و حکمت، قرآن و معارف اسلامی، زبان و ادبیات فارسی، فرهنگ و هنر، سلامت و تربیت بدنی، کار و فناوری، علوم انسانی و مطالعات اجتماعی، ریاضیات، علوم تجربی، زبانهای خارجی و آداب و مهارتهای زندگی و بنیان خانواده این ۱۱ حوزه تربیت و یادگیری هستند.
وی با بیان اینکه در قالب کل حوزه یادگیری باید برای هر کدام از این ۱۱ مورد، نقشه کلان، راهنما و استاندارد داشته باشیم اظهار کرد: به عنوان مثال حوزه ریاضی به صورت تلفیقی از پایه اول تا انتها برای تحصیل در قالب یک پکیج و بسته درنظر گرفته شده و راهنمای عمل برای برنامه ریزی درسی تنظیم می شود. بر این مبنا مشخص میشود که یک دانش آموز باید چه مفاهیمی از قلمرو کلان ریاضی را مطالعه کند، محتوا باید چه باشد، اهداف و شایستگیهای برنامه درس ملی چیست و چگونه باید ارزشیابی صورت بگیرد.
وی افزود: در واقع یک استاندارد عملکردی باید بر اساس پنج شایستگی کلیدی تعقل، ایمان، علم، اخلاق و عمل و در چهار عرصه خود، خدا، خلق و خدمت تدوین شود.
مدیر هماهنگی حوزههای تربیت و یادگیری سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی با بیان اینکه باید برای هر موضوعی ابتدا استاندارد هدف یا شایستگی، استاندارد محتوا، استاندارد ارزشیابی، استاندارد روش تدریس، زمان آموزش و تکنولوژی آموزشی را تدوین کنیم گفت: در این مسیر قرار است حوزه یادگیری دوره نظری و فنی و حرفهای ادغام شود. به عنوان مثال در همان حوزه ریاضیات، کل استانداردهای ریاضیات در همه شاخهها در قالب یک مجموعه در نظر گرفته شده و در یک قالب دارای استاندارد میشود.
محبی ادامه داد: درس فرهنگ و هنر نیز همین طور است. فرهنگ و هنر از دوره ابتدایی تا حتی مقطع هنرستان و دروس مربوطه تحت پوشش قرار میگیرد. برخی حوزهها دارای استانداردهای کلی هستند و به جزئیات تقسیم میشوند. البته در پنج سال گذشته تلاشهایی در این زمینه انجام شده اما مصوبه ای در این زمینه نداشتهایم. اکنون دوباره با توجه به تغییرات سازمان پژوهش تلاش هایی برای تدوین راهنمای عمل ۱۱ حوزه تربیت و یادگیری شروع شده است.
وی با بیان اینکه بازنگری در کتب و محتوای آموزشی در چارچوب راهنما و استاندارد برنامه درسی حوزه های یادگیری انجام میشود اظهار کرد: بعد از اینکه استانداردها تدوین شدند در اختیار معاونت طراحی و تولید بستههای یادگیری و آموزش قرار میگیرند. بر اساس سیاستهای جدید، بتدریج باید بخشی از تولید بستههای آموزشی برون سپاری شود.
مدیر هماهنگی حوزههای تربیت و یادگیری سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی با بیان اینکه کتاب کار، کتاب درسی، لوح فشرده، فایلهای تصویری و صوتی، جزئی از بسته یادگیری هستند گفت: شاید در آینده به سمتی برویم که ۴۰ تا ۶۰ درصد را خودمان تولید کنیم. طبق سند تحول ۱۰ تا ۲۰ درصد محتوای بستههای آموزشی به استانها واگذار شود.
محبی با بیان اینکه در حال تربیت مدرس تخصصی برای برنامه ریزی در این ۱۱ حوزه تربیت و یادگیری هستیم افزود: در واقع در نظر داریم دپارتمان یا اندیشکدههای حوزههای یادگیری را ایجاد کنیم که هر حوزه دارای یک شورای راهبردی متشکل از سه نماینده دانشگاهها، اصناف و معلمها باشد. همچنین پیشنهاد شده یک مجمع عالی تشکیل شود که یک تا دو مرتبه در هر سال تشکیل جلسه بدهد.
وی با بیان اینکه طبق سیاستهای جدید، از دو سه سال آینده تغییرات کلانی در روند برنامه ریزی درسی خواهیم داشت گفت: به سوالات مطرح در این زمینه پاسخ داده میشود از جمله اینکه آیا لازم است رشته تجربی داشته باشیم؟ یا می توان آن را با رشته ریاضی ادغام و رشته علوم پایه را راهاندازی کرد؟ البته همه این موارد باید در شورای عالی آموزش و پرورش به تصویب برسد. ما به دنبال بهینه کردن تولیدات آموزشی و درسی هستیم.
انتهای پیام
نظرات