• شنبه / ۱۶ شهریور ۱۳۹۸ / ۱۷:۰۷
  • دسته‌بندی: خبر بازار
  • کد خبر: 98061608356
  • خبرنگار : 30054

ثبت شرکت در ایران چگونه انجام می‌شود؟

ثبت شرکت در ایران چگونه انجام می‌شود؟

اگر به فکر انجام کار تجاری و فعالیت تجاری هستید و مطابق قانون باید شرکتی را به ثبت برسانید، برای اینکه شرکتی را به ثبت برسانید باید در ابتدا شرایط و مدارک و مراحل ثبتی آن را بدانید.

به گزارش ایسنا، بنابر اعلام بهین ثبت، در حال حاضر ثبت شرکت مانند گذشته به‌صورت حضوری و شخصی نیست و با توجه به الکترونیکی شدن روند کارها می‌تواند از طریق اداره ثبت شرکت‌ها که زیرمجموعه سازمان ثبت اسناد کشور است که مسئولیت ثبت شرکت‌ها را برعهده‌ گرفته و سامانه‌ای راه‌اندازی شده تا تمامی مراحل ثبت شرکت به‌صورت اینترنتی انجام شود.

این مراحل اینترنتی ثبت شرکت‌ها نیازمند ارائه مدارک و تقاضانامه‌های ثبتی خاصی است که باید در این سامانه بارگذاری شود و به اداره ثبت شرکت‌ها تسلیم شود. مدارک و تقاضانامه‌ها توسط کارشناسان اداره ثبت بررسی شود و اگر از لحاظ قانونی مشکلی نداشته باشند، بعد از طی کردن مراحل اداری تائید شده و شرکت به‌صورت رسمی به ثبت می‌رسد و می‌تواند فعالیت قانونی خود را شروع کند.

در ادامه توضیحات کامل در این رابطه آورده شده است. البته با توجه به پیچیدگی قوانین به شما پیشنهاد می‌دهیم قبل از هر اقدامی برای مشاوره با کارشناسان بهین ثبت با شماره ۰۲۱۲۸۴۲۴۱ تماس حاصل فرمایید تا بهترین اقدامات را جهت ثبت شرکت و امور مرتبط انجام دهید.

مراحل ثبت شرکت:

مرحله اول: مرحله اول در ثبت شرکت انتخاب نوع شرکت هست. انواع شرکت در قانون تجارت بیان‌شده است و به ۷ دسته تقسیم‌شده است.

۱)  شرکت سهامی- ۲)شرکت با مسئولیت محدود- ۳) شرکت تضامنی- ۴)شرکت نسبی- ۵) شرکت مختلط سهامی- ۶)شرکت غیر مختلط سهامی- ۷) شرکت تعاونی.

این تقسیم‌بندی بر اساس نوع شرکت‌هاست و هر کدام از آن‌ها قوانین متفاوتی دارند و مسئولیت‌های متفاوتی را برای شرکا دارد و در انتخاب نوع شرکت باید بسیار دقت کرد و باید طبق فعالیت تجاری و هدف تعیین‌ شده از شرکت، نوع آن را انتخاب کنید. مشاوران ثبتی و حقوقی بهین ثبت شما را برای انتخاب بهترین نوع شرکت در رابطه با حوزه فعالیت‌ها شما را راهنمایی می‌کنند.

مرحله دوم: مرحله دوم انتخاب یک شریک برای خود است. از آنجا که تشکیل شرکت با یک نفر محقق نمی‌شود و حداقل تعداد شرکا در بعضی از شرکت‌ها ۲ نفر هست. اگر به‌تنهایی می‌خواهید فعالیت تجاری آغاز کنید و می‌خواهید شرکتی را به ثبت برسانید و باید فرد دیگری هم در کنار شما باشد، شما می‌توانید از نزدیکان و دوستانتان شریکی انتخاب کنید که به آن‌ها اطمینان خاطر دارید که برای شما مشکلی به وجود نمی‌آورند.

مرحله سوم: انتخاب کردن مدت و موضوع فعالیت شرکت

مدت فعالیت می‌تواند به‌صورت معین باشد مانند ۵ یا ۱۰ سال و هم می‌تواند به‌صورت نامحدود باشد. مدت فعالیت شرکت از آغاز تاریخ ثبت هست.

انتخاب موضوع فعالیت شرکت بسیار مهم است که می‌بایست با توجه به تخصص و امکانات خویش باشد. موضوع باید صریح و منجر باشد و می‌تواند به‌صورت کامل باشد؛ مانند واردات و صادرات، شرکت در مناقصات و مزایدات که بهتر است در موضوع فعالیت ذکر شود.

باید توجه داشته باشید که برخی از فعالیت‌ها به اخذ مجوز نیاز دارند. درصورتی‌ که فعالیت مورد نظر شما نیاز به اخذ مجوز از ارگان یا سازمان خاص ندارد می‌بایست در سامانه ثبت شرکت‌ها وضعیت مجوز را در حالت ندارد، قرار دهید و در غیر این صورت تاریخ مجوز و شماره مجوز را در قسمت مربوطه وارد کنید.

مرحله چهارم: انتخاب آدرس شرکت

آدرس شرکت یکی از ارکان مهم در ثبت شرکت هست که باید تأییدیه آن را نیز از اداره پست دریافت کرد. آدرس ارائه‌ شده به ثبت شرکت‌ها می‌بایست تجاری باشد و در صورت استیجاری بودن قرارداد رسمی آن قابل‌ ارائه باشد.

مرحله پنجم: مشخص کردن سهامداران و اعضاء هیئت‌مدیره هست که مدارک هویتی آن‌ها نیز می‌بایست پیوست شود. مشخص کردن حق امضاء برای اوراق بهادار و عادی است که باید مشخص شود. بعد از تکمیل فرم مراحل اداری ثبت شرکت آغاز می‌شود.

در مراحل ثبت شرکت باید دقت فرمایید که تمامی امورات به‌درستی انجام شود.

مرحله ششم: انتخاب نام مناسب برای شرکت هست.

نام شرکت باید با دقت و مهارت انتخاب شود. در این مرحله که در سامانه نام‌های درخواستی نام دارد شما باید اسامی موردنظر که باید دارای معنای فارسی و مطابق فرهنگ اسلامی باشد را انتخاب کنید. اسم شرکت باید ۳ سیلاب باشد. (بدون ذکر کلمه شرکت)

شما می‌توانید ۵ نام شرکت را به ترتیب اولویت مورد نظر خود در فرم وارد کنید تا نهایتاً یکی از آن‌ها توسط اداره ثبت شرکت‌ها انتخاب می‌شود. اداره ثبت شرکت‌ها نام درخواستی شما را با بقیه شرکت‌های موجود بررسی می‌کند که نام مشابه شرکت دیگری را انتخاب نکرده باشید. باید توجه داشته باشید که ثبت‌نام شرکت باعث این نمی‌شود که شخص دیگری از نام محصول یا خدماتی که ارائه می‌دهید استفاده نکند. نام شرکت شما تنها و تنها نام تشکل حقوقی است که ثبت می‌کند و اگر می‌خواهید از نامی که برای محصولات یا خدمات خود استفاده کرده‌اید محافظت کنید می‌بایست اقدام به ثبت برند نمایید که کلیه مسائل مربوط به ثبت برند هست که در قسمت ثبت برند به‌طور مفصل توضیح داده‌شده است.

مرحله هفتم: مشخص کردن سرمایه اولیه شرکت

این مرحله در سامانه سرمایه شخص حقوقی نام دارد. شرکت‌های با مسئولیت محدود باید حداقل سرمایه موردنظر خود و شرکت سهامی باید تعداد سهم و ارزش اسمی آن را در این مرحله وارد کنند. حداقل سرمایه برای تأسیس یک شرکت با مسئولیت محدود مبلغ ۱۰۰ هزار تومان هست.

مرحله هشتم: مشخص کردن سمت اشخاص هست.

اگر شرکتی که می‌خواهید به ثبت برسانید شرکت با مسئولیت محدود است تعیین سمت رئیس و مدیرعامل باید انجام شود و اگر شرکت سهامی خاص است سمت مدیرعامل و رئیس و نائب رئیس و در قسمت تعیین بازرس (بازرس اصلی و علی‌البدل) باید مشخص شود.

مرحله نهم: مشخص کردن سهام اشخاص است

در این مرحله با انتخاب نام هر یک از شرکا باید میزان سهام با سرمایه‌شان را مشخص کنید.

مرحله دهم: انتخاب روزنامه سالی/ مالی

باید یک روزنامه کثیرالانتشار را انتخاب کنید تا اتفاقات و تغییرات شرکت در آن درج شود به‌جز روزنامه رسمی در آن درج می‌شود.

مرحله یازدهم: تنظیم متن صورت‌جلسه، اظهارنامه، تقاضانامه، اساس‌نامه و شرکت‌نامه هست. تنظیم این مدارک باید به‌دقت انجام شود و امری تخصصی هست که می‌توانید با مشاورین ثبتی و حقوقی بهین ثبت تماس حاصل فرمایید.

تکمیل مدارک ثبت شرکت:

تکمیل مدارک شرکت با مسئولیت محدود:

۱)  ارائه اصل و کپی (برابر اصل شده) شناسنامه و کارت ملی کلیه شرکا.

۲)  ارائه اصل گواهی عدم سوءپیشینه کلیه شرکا.

۳)  ارائه دو نسخه شرکت‌نامه، اظهارنامه، تقاضانامه، اساس‌نامه و صورت‌جلسه که توسط کلیه شرکا به امضا رسیده باشد.

۴)  ارائه مجوز درصورتی‌ که انجام موضوع فعالیت نیاز به مجوز داشته باشد.

تکمیل مدارک شرکت سهامی خاص:

۱) ارائه اصل و کپی (برابر اصل شده) شناسنامه و کارت ملی کلیه اعضا و بازرسین شرکت.

۲)  ارائه اصل گواهی عدم سوءپیشینه کیفری برای تمامی اعضاء هیئت‌مدیره و بازرسین شرکت.

۳)  تنظیم اظهارنامه و اساس‌نامه (اساس‌نامه باید شامل موارد ماده ۸ اصلاحی قانون تجارت باشد)

۴)  ارائه صورت‌جلسه مجمع عمومی مؤسس.

۵)  گواهی پرداخت حداقل ۳۵ درصد سرمایه شرکت از بانکی که حساب شرکت در شرف تأسیس در آنجا افتتاح‌ شده است.

مرحله پایانی ثبت شرکت: لیست کردن مدارک

در نهایت بعد از پر کردن فرم‌های ذکرشده باید کلیه مدارک لازم را آماده کرده و به امضا همه شرکا برسانید و برای اداره ثبت شرکت‌ها از طریق پاکت‌های مخصوص ارسال کنید.

اگر مدارک شما دارای ایراداتی باشد که قابل برطرف کردن نباشد، شرکت شما قابلیت ثبت شدن ندارد و باید دوباره مدارک را تنظیم کرده و دوباره پست کرده، ولی اگر مدارک شما دارای نقص باشد اما این نقص‌ها قابل برطرف شدن باشند شما باید طبق ابلاغیه‌ای که برایتان ارسال می‌شود نسبت به رفع نقص مدارک خود اقدام کنید.

اگر مدارک شما به‌درستی تکمیل و ارسال‌شده باشد، اداره ثبت شرکت‌ها با درخواست شما موافقت کرده و آگهی ثبت شرکت شما صادر می‌شود و درنهایت باید به سایت روزنامه رسمی شرکت مراجعه کنید و پس از پرداخت هزینه‌های لازم، آگهی تأسیس خود را در روزنامه رسمی کل کشور درج کنید.

برای جلوگیری از بروز مشکلات و انجام شدن سریع روند ثبتی با مشاورین حقوقی و ثبتی بهین ثبت تماس حاصل فرمایید.

انتهای رپرتاژ آگهی

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha