به گزارش ایسنا، هر ساله در ماه محرم و صفر، تعداد زائران عتبات عالیات افزایش چشمگیری نسبت به دیگر بازههای زمانی پیدا میکند و در اربعین به بالاترین مقدار خود میرسد. زائران از بسیاری از کشورها به کربلا سفر میکنند و نمود اصلی آن پیادهروی میلیونی آنها طی سالهای اخیر از شهرهای مختلف به خصوص از نجف تا کربلاست.
سعید رسولی - معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیر عامل شرکت راهآهن جمهوری اسلامی ایران - درباره برنامه این شرکت در راستای جابهجایی مسافران و زائران کربلا به ایسنا گفت: آمادگی کاملی برای راهاندازی قطار تهران-کربلا و قم-کربلا که سالهای قبل هم آن را تجربه کرده بودیم، داریم و در راستای خدمترسانی به زائران خارجی نیز با مقامات پاکستانی مذاکراتی داشتیم و اعلام آمادگی کردیم تا بتوانیم زمینه سفر ریلی زائران این کشور را به عتبات عالیات در ایام اربعین فراهم کنیم.
وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا زائران پاکستانی مستقیما به کربلا میروند؟ افزود: به دلیل ساخته نشدن مسیر شلمچه-بصره، زائران پاکستانی تنها این بخش از مسیر را که حدود ۳۰ کیلومتر است، از وسیله نقلیه دیگری استفاده میکنند اما پاکستانیها از ایستگاه میرجاوه با قطار پاکستانی به زاهدان میآیند، از زاهدان با قطار ایرانی تا مرز ایران و عراق میروند، در مرز با استفاده از ماشین مسیر ۳۲ کیلومتری را تا ایستگاه بصره میروند و نهایتا از بصره تا کربلا نیز از قطار استفاده میکنند.
مدیرعامل شرکت راهآهن تاکید کرد: آمادگی کامل برای خدمترسانی به همه زوار ایرانی و غیر ایرانی وجود دارد و از هفتهها قبل هماهنگیهای لازم برای تسهیل سفر زائران انجام شده است اما جزییات آن را، به محض مشخص شدن به اطلاع مردم میرسانیم.
به گزارش ایسنا، خط ریلی ۳۴ کیلومتری شلمچه تا بصره به عنوان یکی از گلوگاههایی است که میتواند راه ابریشم را تکمیل کند اما همچنان این خط ریلی به دلایل مختلف ساخته نشده است. البته عباس خطیبی - معاون ساخت وتوسعه راهآهن، بنادر و فرودگاههای شرکت ساخت و توسعه زیر بناهای حمل و نقل- در این باره به ایسنا گفته بود که در حال مذاکره با طرف عراقی و ارائه پکیج کامل از سرمایه گذاریمان هستیم و در صورت تایید در مدت زمان کوتاهی راه آهن شلمچه - بصره ساخته میشود.
انتهای پیام
نظرات