خیراله خادمی در گفتوگو با ایسنا، اظهار کرد: همه کارهای خط ریلی شلمچه-بصره در بخش ایران از جمله ۱۲ کیلومتر ریلگذاری انجام شده و پروژه مورد نظر تا نقطه صفر مرزی به مرحله نهایی رسیده است اما در بخش عراق اتفاقاتی رخ داد و چند بار تصمیم در حوزههای مختلف از سوی عراقیها تغییر کرد. به عنوان مثال در ابتدا قرار بود این پروژه به صورت مشترک با ایران انجام شود، پس از آن تصمیم تغییر کرد و قرار شد با توجه به سودآوری که این پروژه برای کشور دارد، به صورت کامل توسط بنیاد مستضعفان انجام شود اما مجدادا تصمیم عوض شد و نهایتا به این نتیجه رسیدیم که مسئولیت احداث راهآهن شلمچه- بصره بر عهده شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل باشد و با مشارکت ۶۰ درصدی بنیاد مستضعفان و ۴۰ درصدی وزارت راه وشهرسازی در ۳۲ کیلومتر اجرایی شود.
وی افزود: در این زمینه تفاهم نامهای نیز با عراقیها منعقد کردهایم و امیدواریم هر چه سریعتر مجوزهای آغاز عملیات ساخت این خط ریلی در خاک عراق را دریافت کنیم و کار آغاز شود.
معاون وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه عملیات ساخت خط ریلی شلمچه-بصره با توجه به راهاندازی ۱۲ کیلومتر راهآهن این خط در حوزه ایران تا نقطه صفر مرزی و باقیماندن ۳۲ کیلومتر از این پروژه در عراق به چه مدت زمان نیاز دارد؟ گفت: عملیات اجرایی و ساخت این خط ریلی به زمان چندانی نیاز ندارد اما مسئله اصلی این است که باید موارد اختلافی بین ایران و عراق حل شود که البته تلاشهای صورت گرفته و مذاکرات نیز در همین راستاست و امیدواریم بتوانیم هر چه سریعتر کار را شروع کنیم. یکی از لازمههای اصلی اجرای این پروژه در اختیار قراردادن عرصه و زمین به شرکت ساخت از سوی عراق است.
خادمی با بیان اینکه پروژه ریلی شلمچه-بصره متوقف نشده است، ادامه داد: برآورد اولیه اجرای عملیات ساخت خط ریلی شلمچه-بصره در محدوده ۳۲ کیلومتری عراق حدود ۸۰۰ میلیارد تومان برآورد شده است اما با توجه به بالا بودن هزینههای مختلف در عراق و روند قیمتها، پیشبینی میشود این پروژه تا دو برابر این عدد یعنی حدود ۱۶۰۰ میلیارد تومان هزینه داشته باشد.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور اظهار کرد: تاکنون بازدیدهای لازم دو هیات ایرانی و عراقی از این پروژه و محل اجرای آن انجام شده، مشاور برای آن مشخص و برنامهریزیها در راستای آغاز این پروژه نیز در حال تدوین و نهایی شدن است و نمایندههای دوکشور برای پیگیریهای لازم اجرایی به یکدیگر معرفی شده است و همه این موارد نشان از حرکت رو به جلو برای اجرای عملیات ساخت این خط ریلی دارد.
به گزارش ایسنا، تیر ماه امسال خادمی گفته بود که عملیات اجرایی راهآهن شلمچه – بصره تا سه ماه آینده آغاز میشود و برای اجرای این پروژه دو فاز طراحی شده است. شروع مسیر خاکریزی و زیرسازی مسیر ۳۲ کیلومتری و طراحی اولیه برای ایجاد پل بزرگ در این مسیر، انجام شده و آماده شروع عملیات هستیم و با توجه به اینکه هزینه ساخت را ایران تقبل کرده است طرف عراقی باید زمین محل را برای تجهیز کارگاه پیمانکار در اختیار ما قرار دهد.
انتهای پیام
نظرات