در آستانه سومین سالگرد تولد شورای پنجم شهر تهران، مسعود تجریشی در بررسی عملکرد مدیران شهری تهران در کاهش آلودگی هوا به ایسنا گفت: آلودگی هوا یک موضوع چند بعدی است. شاید در مسائل حاکمیتی مثل تدوین قوانینی مانند قانون کاهش آلودگی هوا خوب عمل کرده باشیم اما در اجرای این قوانین عملکرد بسیار بدی داشتهایم.
وی در پاسخ به این پرسش که به مدیریت شهری تهران چه نمرهای در حوزه کاهش آلودگی هوا میدهید؟ اظهارکرد: من نه به سازمان حفاظت محیط زیست و نه به شورای شهر و شهرداری تهران نمره خوبی در حوزه کاهش آلودگی هوا نمیدهم. با این تفاوت که تهیه مصوبات و پیشنویس قوانین از سوی سازمان حفاظت محیط زیست پیگیری شده است اما آیا نهادهای اجرایی مثل شهرداری در اجرای قانون هوای پاک و مصوبات دولت برای کاهش آلودگی هوا عملکرد قابل قبولی داشتهاند؟
معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست با انتقاد شدید از شورای شهر تهران گفت: شورای شهر تهران با گذشت دو سال از عمرش هیچ برنامهای برای کاهش آلودگی هوای تهران تدوین نکرده است. طبیعی است که شورای شهر تهران باید با توجه به مصوبات کاهش آلودگی هوا و قانون هوای پاک، برنامهای عملیاتی برای اجرای مواد این قوانین ارائه میداد اما تاکنون هیچ اتفاقی مثبتی در این زمینه نیفتاده است.
تجریشی افزود: شورای شهر تهران باید بر مبنای قوانین بالادستی، یک برنامه تهیه میکرد که در آن برای اتوبوسها و تاکسیهای فرسوده، برای خروج موتورسیکلتهای قدیمی و البته برای توسعه خطوط مترو بهطور جداگانه تصمیمگیری میشد. به تبع آن هم سازمان شهرداریها باید اعتبارات لازم را برای اجرای این برنامه تأمین میکرد. متاسفانه شورای شهر تهران هرگز چنین برنامهای ارائه نداده است.
وی با تاکید بر اینکه در دو سال گذشته اقدامی در جهت کاهش اتوبوسها و تاکسیها فرسوده تهران انجام نشده است، گفت: شورای شهر تهران میتوانست در حوزه نوسازی تاکسیهای فرسوده وارد شود و تخصیص اعتباری را برای این امر مصوب کند اما هیچ حرکتی انجام نداده است حتی سال قبل شورای شهر تهران ردیف بودجهای که برای تجهیز اتوبوسهای کارکرده به فیلتر دوده در نظر گرفته شده بود را حذف کرد در حالیکه نصب فیلتر دوده روی اتوبوسهای در حال تردد و نو مصوبه دولت است.
معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: متاسفانه شورای شهر تهران نه تنها بودجه فیلتر دوده را حذف کرد بلکه از اختصاص تسهیلات و اعتبار برای نوسازی اتوبوسها هم خودداری کرد. شک نکنید اگر در تهران وسایل حمل و نقل عمومی نوسازی نشود و مترو توسعه پیدا نکند، مطمئنا در شش ماهه دوم سال مشکل ذرات معلق و آلودگی شدید هوا را در کلانشهرها از جمله تهران خواهیم داشت البته سال قبل حرکاتی جزئی در شهرداری تهران در حوزه کاهش آلودگی هوا مثل ایجاد محدودیتها برای تردد کامیونها انجام شد، اما اجرای مصوبات کاهش آلودگی هوا در شهرداری تهران بهصورت سیستماتیک و برنامهریزی شده نبود.
تجریشی تاکید کرد: متاسفانه در حال حاضر هیچ گزینهای برای اجرای مصوبات و قانون هوای پاک در تهران وجود ندارد که مطمئن باشیم که این تحرکات در کاهش آلودگی هوای تهران اثرگذار خواهد بود چون شورای شهر تهران هیچ برنامهای برای این امر ارائه نداده و شهرداری تهران هم هیچ بودجهای اختصاص نداده است.
معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست در پایان نسبت به کاهش شدید کیفیت هوای تهران در زمستان پیش رو هشدار داد و گفت: هوای تهران در زمستان دو سال اخیر به نسبت سالهای قبلتر بهتر بود چون شرایط جوی در کاهش روزهای ناسالم تهران نقش داشت و البته معاینه فنی حدود یک میلیون خودرو در تهران هم در بهبود هوا موثر واقع شد اما مطمئن باشید اگر حمل ونقل عمومی تهران توسعه نیابد و خودروها و موتورهای فرسوده از رده خارج نشود، در شش ماهه دوم سال جاری و سالهای آینده شاهد آلودگی شدید هوا در تهران خواهیم بود.
انتهای پیام
نظرات