• دوشنبه / ۴ شهریور ۱۳۹۸ / ۱۵:۲۹
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 98060402002
  • خبرنگار : 71639

پیدا شدن ایزوتوپ‌های رادیواکتیو در نمونه‌گیری‌ها پس از حادثه انفجار مشکوک در شمال روسیه

پیدا شدن ایزوتوپ‌های رادیواکتیو در نمونه‌گیری‌ها پس از حادثه انفجار مشکوک در شمال روسیه

پس از وقوع حادثه ابهام‌آلود اخیر در یک سایت هسته‌ای روسیه، سرویس هواشناسی دولت این کشور، امروز (دوشنبه) از پیدا شدن ایزوتوپ‌های رادیواکتیو استرانسیوم، باریم و لانتان حین نمونه‌گیری‌ها خبر داد.

به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری رویترز، این حادثه مرگ‌بار که هشتم اوت در منطقه‌ای از شمال روسیه صورت گرفته بود، منجر شد تا سطح تشعشعات رادیواکتیو در شهر سورودوینسک، محل حادثه مذکور، بالا رود. ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، بعدتر اعلام کرد که این حادثه، حین آنچه که او آزمایش نویدبخش سیستم‌های "تسلیحاتی جدید" عنوان کرد، رخ داده است.

در بیانیه سرویس هواشناسی آمده که در نتیجه فروپاشی ایزوتوپ‌ها، ابری از گازهای رادیواکتیو غیر واکنش‌گر تشکیل شده و جهشی مختصر در تشعشعات شهر سورودوینسک دیده شد.

ایزوتوپ‌های مذکور، استرانسیوم-۹۱، باریم-۱۳۹ و -۱۴۰ و لانتان-۱۴۰ گزارش شده‌اند که نیمه‌عمرهایشان به ترتیب ۹.۳ ساعت، ۸۳ دقیقه‌، ۱۲.۸ روز و ۴۰ ساعت هستند.

آژانس روس‌اتم، اعلام کرده بود که در انفجاری حین آزمایش راکتی بر روی پلتفرم دریایی که حاوی "منابع انرژی ایزوتوپی" بوده، پنج تن از پرسنل این سازمان کشته و سه نفر نیز مجروح شده بودند.

کارشناسان هسته‌ای آمریکا، مدعی شده بودند که این حادثه، حین آزمایش یک موشک کروز "هسته‌ای" رخ داده است.

دیده‌بان "ممنوعیت آزمایشات هسته‌ای" نروژ، روز جمعه اعلام کرد دو ساعت پس از انفجاری که منجر به کشته شدن دانشمندان شده بود، انفجاری دوم صورت گرفت که منبع احتمالی جهش مقادیر تشعشعات بوده است.

طبق گزارش این آژانس نروژی -با نام "نُرسار"، انفجار دوم احتمالا از منبع راکت هوابردی که سوخت رادیواکتیو داشته، صورت گرفته است؛ این در حالی است که فرماندار منطقه آرخانگلسک، محل وقوع حادثه، گزارش انفجار ثانویه را رد کرده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha