• پنجشنبه / ۱۷ مرداد ۱۳۹۸ / ۱۳:۵۵
  • دسته‌بندی: خبر بازار
  • کد خبر: 98051708846
  • خبرنگار : 30054

انواع موتور گیربکس چیست؟

انواع موتور گیربکس چیست؟

در این متن کوتاه، شما با انواع موتور گیربکس و نحوه انتخاب آن برای کاربردهای مختلف آشنا می‌شوید.

به گزارش ایسنا، بنابر اعلام ماناموتور، در اینجا قصد داریم آشنایی مختصری با انواع موتور گیربکس‌ها داشته باشیم و به مقایسه و بررسی مزایا و معایب هر یک از موتور گیربکس‌های پرمصرف موجود در بازار بپردازیم.

موتور گیربکس چیست؟ آشنایی با ۵ مورد از انواع آن‌ها و مقایسه و بررسی مزایا و معایب

انواع موتور گیربکس

نوع یک گیربکس را، نوع چرخ‌دنده‌های بکار رفته در آن گیربکس مشخص می‌کند... بنابراین، گیربکس‌ ها بر اساس نوع چرخ‌دنده‌های بکار رفته در آن‌ها به انواع زیر تقسیم‌بندی می‌شوند.

۱- ساده: گیربکس‌هایی با دنده‌های ساده که برای دورهای بالا و مصارفی شبیه تسمه‌نقاله و میزهای دورانی و در کل جاهایی که بار به‌صورت افقی جابجا می‌شود، کاربرد دارند.
 

۲- حلزونی: گیربکس‌های حلزونی بیشتر برای توان‌های پایین و متوسط استفاده می‌شوند. به‌کارگیری این نوع گیربکس نسبت تبدیل و گشتاورهای بالایی را در ابعاد کوچک عرضه می‌کند و هزینه‌ی اولیه‌ی کمتری را در بردارد برخی از موارد کاربرد آن عبارت‌اند از: بالابرها-سیستم‌های انتقال مواد- نوار نقاله‌ها-ماشین آلات غربال گری-خرد کن‌ها و آسیاب‌های کوچک و…
 

۳- خورشیدی (سیاره‌ای): این نوع موتور گیربکس‌ها که راندمان بالایی دارند و انرژی کمتری را تلف می‌کنند، بیشتر در مصارفی که گشتاور بالایی در حجم کم مورد نیاز است، کاربرد دارند.

گیربکس مستقیم

در مورد موتورهایی با گیربکس مستقیم می‌توان به نکات مهم زیر اشاره کرد:

-  به‌صورت ترکیبی از جفت چرخ‌دنده‌های ساده ساخته‌ شده‌اند.
-  این نوع گیربکس‌ها به‌صورت شفت مستقیم هستند و در کاربردهایی که محدودیت نصب طولی وجود ندارد، مناسب‌ترند.
-  این نوع گیربکس‌ها خود قفلی ندارند و در صورت استفاده برای بار عمودی باید از موتور ترمزدار برای آن‌ها استفاده نمود.
-  در این گیربکس‌ها معمولاً از یک نسبت به بعد (مثلا ۷۰ به ۱)، دیگر حداکثر گشتاور خروجی افزایش نمی باید و تنها دور کاهش می‌یابد. چون جنس چرخ‌دنده‌ها تحمل گشتاورهای بالاتر را نمی‌تواند داشته باشد.
-  معمولاً شفت آن‌ها به‌صورت خارج از مرکز قرار دارد.
-  تحملشان در برابر بار عرضی وارد به شفت گیربکس، نسبتاً خوب است.

گیربکس حلزونی

در مورد موتور گیربکس‌های حلزونی دقت به موارد زیر ضروری است:

- از یک جفت چرخ‌دنده مارپیچ و حلزون ساخته‌ شده‌اند. از نوع عمودی هستند و در جاهایی که فضای طولی کم است، مناسب هستند.
-  صدای بسیار کمی تولید می‌کنند و درعین‌حال زیاد گرم می‌شوند. باید مراقب گرمای بیش‌ از حد آن‌ها بود.
-  باید دقت کرد که بدون روغن مخصوص به کار گرفته نشوند. 
-  در نسبت‌های بالا خود قفل هستند (خروجی نسبت به ورودی قفل است) و بنابراین برای بارهای عمودی مناسب‌تر هستند.
-  شفت خروجی تحمل خوبی در برابر بارهای عرضی دارد. البته این بدان معنا نیست که بار عرضی قابل‌توجهی روی آن قرار بدهیم.
-  راندمان پایینی دارند و معمولاً بین ۳۰ تا ۵۰ درصد توان موتور را تلف می‌کنند.

گیربکس خورشیدی

در مورد گیربکس‌های خورشیدی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

- به‌صورت طبقه، طبقه ساخته می‌شوند و در هر طبقه، چرخ‌دنده ورودی در مرکز و تعدادی چرخ‌دنده (۲، ۳ یا چهار عدد) که رو یک صفحه قرار دارند بین این چرخ‌دنده ورودی و بدنه در حال گردشند و به چرخ‌دنده خروجی متصل‌اند.
-  این نوع گیربکس‌ها، از نوع شفت مستقیم هستند، فضای کمی اشغال می‌کنند (چه طولی و چه عرضی) و شفت آن‌ها هم‌مرکز با بدنه گیربکس است. 
-  راندمان بسیار بالاتری از انواع دیگر گیربکس‌ها دارند، خرابی کمتری دارند و گران‌ترند.
-  به دلیل اینرسی کم، به تغییرات سرعت، سریع واکنش نشان می‌دهند.
-  معمولاً دقت ساخت بالایی دارند و با توجه به لقی کم (Low Backlash) می‌توانند با موتورهای دارای کنترل موقعیت (مثل استپ موتور و سرو موتور) به کار گرفته شوند.
-  خود قفلی بسیار ناچیزی دارند و شفت خروجی آن‌ها تحمل بار عرضی زیادی را ندارد.
-  نوع معمولی آن‌ها، به دلیل درگیری زیاد دنده‌ها باهم صدای بیشتری دارد. اگر دنده‌های داخلی آن از نوع مورب باشد، این صدا کاهش چشمگیری می‌یابد.

راندمان گیربکس

از لحاظ راندمان گیربکس‌های خورشیدی به لحاظ نوع دنده‌شان بالاترین نوع راندمان یعنی بین ۸۰ تا ۹۵ درصد را دارا می‌باشند. بعد از آن گیربکس‌های ساده هستند که راندمانی بین ۵۰ تا ۸۰ درصد را به خود اختصاص می‌دهند. درنهایت گیربکس‌های حلزونی با راندمانی بین ۲۰ تا ۶۰ درصد کمترین راندمان و بیشترین تلفات را دارا هستند.

چگونه موتور گیربکس صنعتی انتخاب کنیم

 برای انتخاب صحیح موتور گیربکس صنعتی لازم است حتماً دور و گشتاور خروجی مورد نیاز توسط فرموله‌ای مهندسی مکانیک محاسبه گردد. البته این کار را می‌توان به کمک واحد فنی شرکت‌هایی که مشاوره فنی برای فروش موتور گیربکس می‌دهند، نیز انجام داد.

بعد از محاسبه گشتاور و دور، مواردی مانند محدودیت‌های ابعادی، محدودیت‌های تأمین ولتاژ و آمپراژ، دائم کار بودن یا نبودن (پیوستگی کارکرد)، شرایط محیطی و ... نیز باید به‌صورت دقیق مشخص شود تا انتخاب به‌صورت صحیح صورت پذیرد.

انتهای رپرتاژ آگهی

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha