حشمتالله فلاحتپیشه در گفتوگو با ایسنا در تبیین ابعاد حقوقی و بینالمللی تحریم وزیر خارجه کشورمان گفت: این موضوع را میتوان از دو بعد منشور ملل متحد و معاهده مقر بررسی کرد که از هر دو نظر آمریکا کار خلاف قانون انجام داده است.
وی توضیح داد: اصل منشور ملل براساس دیپلماسی است که جنگ و تنبیه در منشور و سیاستهای تحریمی در قالب فصل ۷ اشاره شده است. هرگونه جنبههای تصمیمگیری باید در قالب شورای امنیت صورت گیرد. کل منشور ملل بر پیشبرد دیپلماسی در دنیا تاکید دارد و در آن نقش وزرای خارجه را مورد تاکید قرار داده است.
این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس خاطر نشان کرد: کنوانسیونهای بینالمللی مرتبط با این موضوع همچون ژنو و وین هم تاکید دارند که باید دیپلماتهای کشورها از امکانات برای دیپلماسی برخوردار باشند که حتی در شرایط جنگ و دشمنی هم مذاکره ادامه پیدا کند، لذا مشخصا اقدام آمریکا در تحریم ظریف نقض منشور ملل و کنوانسیونهای بینالمللی مرتبط با منشور است.
فلاحتپیشه با بیان اینکه تحریم ظریف معاهده مقر را هم نقض کرده است، توضیح داد: طبق این معاهده میزبانی نیویورک برای هیاتهای دیپلماتیک به رسمیت شناخته شده و آنها اجازه ندارند تصمیم ملی درباره هیاتهای نمایندگی سایر کشورها اتخاذ کنند که این هیاتها با سازمانهای بینالمللی و جهانی ارتباط دارند. البته که پیش از این هم آمریکاییها درباره هیاتهای کشورهای مختلف همچون ایران نقض عهد کرده که اوج این اقدام تحریم ظریف است.
وی تاکید کرد که باید ایران در قالب معاهده مقر از دولت آمریکا شکایت کرده و درخواست حکم کند؛ شکایت باید به دبیرکل سازمان ملل داده شود تا از طریق نهادهای حقوقی و بینالمللی موضوع پیگیری شود.
انتهای پیام
نظرات