• یکشنبه / ۶ مرداد ۱۳۹۸ / ۰۹:۰۲
  • دسته‌بندی: صنفی،فرهنگی‌ودانشجویی
  • کد خبر: 98050602547
  • منبع : وزارت علوم و تحقیقات

در نخستین نشست شبکه تبادل دانشگاهی تاکید شد

ضرورت مستندسازی تجربیات روسای دانشگاه‌ها

ضرورت مستندسازی تجربیات روسای دانشگاه‌ها

در نخستین نشست شبکه تبادل تجارب دانشگاهی که با حضور نمایندگان ۱۴ مرکز آموزشی و پژوهشی در پژوهشکده اسانس‌های طبیعی دانشگاه کاشان برگزار شد، بر مستندسازی تجربیات روسای دانشگاه‌ها تاکید شد.

به گزارش ایسنا، رئیس مؤسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی، مستندسازی رییس دانشگاه کاشان در انتشار کتاب حیات طبیعی این دانشگاه را مثال‌زدنی دانست و گفت: مستندسازی تجربیات روسای دانشگاه‌ها، ضرورتی در مدیریت دانش دانشگاهی است.

دکتر نسرین نورشاهی در نخستین نشست شبکه تبادل تجارب دانشگاهی در پژوهشکده اسانس های طبیعی دانشگاه کاشان، برگزاری این نشست را ستودنی و حایز اهمیت بیان کرد و افزود: بهره‌گیری ازدانش وتجربیات گذشته درفرایندهای آموزشی یکی ازاصول اساسی کیفی‌سازی فعالیت‌ها به شمار می‌رود.

دکتر نورشاهی مستندسازی تجارب مدیریت دانش در دانشگاه ها را مورد تاکید قرار داد و افزود: هدف مستند سازی، جلوگیری از آزمون و خطا، جانشین‌پروری وتربیت مدیران جدید است.

وی تاکید کرد: استخراج و حفظ تجارب مدیران و متخصصان سازمان‌ها، علی‌الخصوص دانشگاه‌ها، از اهداف اصلی نظام‌های مدیریت دانش سازمانی و دانشگاهی است و هر چه فرد در سلسله مراتب سازمانی جایگاه بالاتری داشته باشد، تجارب او برای سازمان ارزشمندتر خواهد بود.

دکتر نورشاهی عدم شناخت ماهیت مستندسازی، بی‌مهری مدیران به مستندسازی و عدم همکاری بخش‌های دیگر سازمان را از موانع مستندسازی عنوان کرد و افزود: یکی از ویژگی‌های مستندسازی این است که پیام را به دیگران انتقال می‌دهد.

رییس مؤسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی، سیاستگذاری، برنامه.ریزی، اجرا و پایش و ارزیابی را چهار مرحله مستندسازی عنوان کرد و افزود: در مستندسازی باید تجربه‌ای نوآورانه و جذاب و گیرا ارائه شود.

دکتر نورشاهی با اشاره به اینکه نبود فرهنگ نوشتاری، مبهم بودن تجربه سازمانی، عدم آشنایی روسا به کسب تجربه سازمانی و نبود زیرساخت‌های سیاسی، حقوقی و حمایتی از مشکلاتی است که در راه مستندسازی وجود دارد، اظهار داشت: مستندسازی تجارب مدیریتی، برای همه مدیران بعدی نوعی فرصت است و اقدام دانشگاه‌ها به تدوین و تصویب مقرراتی که بتواند انتقال تجربه مدیریتی را نهادینه نماید و به شکل‌گیری فرهنگ انتقال تجربه مدیریتی منجر شود، ضرورت دارد.

عبدالله رمضانی علوی مدیر برنامه‌ریزی و توسعه دانشگاه کاشان نیز هدف از برگزاری این نشست را ارائه تبادل تجربیات برای ارتقای دانشگاه ها در زمینه‌های مختلف عنوان کرد و گفت: مستندسازی و انتقال تجربیات در سازمان های مختلف در عصر مدیریت دانش از موضوعات راهبردی سازمان ها بویژه دانشگاه هاست.

وی با بیان اینکه مستند سازی و انتقال تجربه دانشگاه ها نیازمند حلقه اتصالی به نام شبکه تبادل تجارب است افزود: در این راستا دانشگاه کاشان با رویکرد همسوسازی، هماهنگی و تقویت توانمندی حرفه ای دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی درصدد راه اندازی شبکه تبادل دانش و تجارب دانشگاه هاست که با استقرار این شبکه، همسویی و هماهنگی بیشتری در مجموعه فعالیت های آموزش عالی کشور ایجاد خواهد شد.

رمضانی علوی خاطرنشان کرد: تشکیل شبکه تبادل تجارب بر ایجاد راهبردهای جدید در دانشگاه‌ها و به‌کارگیری و پیاده‌سازی آنها موثر خواهد بود و موجب پیوند اهداف و راهبردهای دانشگاه ها با راهبردهای کلان آموزش عالی کشور خواهد شد.

وی اشتراک دانش سیاست گذاری، برنامه ریزی و نظام مدیریت دانشگاهی، ارتقای یادگیری و استفاده از دانش تخصصی بومی را از ضرورت های تشکیل این شبکه عنوان کرد و افزود: شبکه تبادل تجارب به فضایی اطلاق می شود که گروهی از دانشگاه ها تحت عنوان گروه های کار کرد با توجه به دانش و علایق مشترک و با هدف افزایش دانش، تخصص به تعامل و تبادل دانش با یکدیگر می پردازند.

رمضانی خاطر نشان کرد: در این شبکه مدیران و کارشناسان، نگرش پایه و دیدگاه های یکدیگر را درک و به تبادل دانش و تجربه در حوزه های سیاستگذاری و برنامه ریزی، بودجه بندی، ساختار و تشکیلات، فرایندها، بهره وری و نظام های مدیریتی می پردازند.

در این نشست مبانی حقوقی همکاری و هم‌افزایی دانشگاه ها توسط دکتر زراعت رئیس دانشگاه کاشان، مستند سازی تجارب مدیریتی دانشگاه‌ها توسط دکتر نسرین نور شاهی رئیس موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی و آینده پژوهشی آموزش عالی توسط دکتر امیر هوشنگ حیدری مدیر گروه پژوهشی آینده اندیشی مرکز تحقیقات سیاست علمی وزارت علوم ارائه شد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی وزارت علوم، تصویب شیوه‌نامه استقرار شبکه تبادل تجارب دانشگاهی از دیگر برنامه‌های این نشست یک‌روزه بود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha