• شنبه / ۵ مرداد ۱۳۹۸ / ۱۱:۳۰
  • دسته‌بندی: سلامت
  • کد خبر: 98050502089
  • منبع : وزارت بهداشت و درمان

معاون کل وزارت بهداشت:

بیش از ۹۹ درصد تبلیغات حوزه پزشکی و دارویی غیر قانونی و فاقد مجوزند

بیش از ۹۹ درصد تبلیغات حوزه پزشکی و دارویی غیر قانونی و فاقد مجوزند

معاون کل وزارت بهداشت گفت: تمام داروهایی که از طریق شبکه‌های ماهواره‌ای تبلیغ می‌شوند، تقلبی است و از شبکه‌های غیررسمی و قاچاق وارد شده‌اند.

به گزارش ایسنا، دکترایرج حریرچی در خصوص نحوه نظارت بر تبلیغات پزشکی در رسانه‌ها و فضای مجازی با اشاره به اینکه قریب به اتفاق تبلیغات پزشکی و دارویی کذب و یا غیر قانونی هستند، گفت: تبلیغ داروها و ذکر خواص درمانی در تبلیغات هر نوع مواد و محصول در رسانه‌های عمومی که مخاطب آنهـا عمـوم مـردم هستند، طبق قانون ممنوع است.

وی در ادامه افزود: بیش از ۹۹ درصد تبلیغات در حوزه پزشکی و دارویی  فاقد مجوز هستند؛ در حالیکه طبق آیین نامه بند ب ماده سه سازمان نظام پزشکی همه این تبلیغات باید شماره اخذ مجوز داشته باشند.

معاون کل وزارت بهداشت تصریح کرد: منظور از تبلیغات پزشکی و دارویی هرگونه پیام یا اطـلاع رسـانی اسـت کـه منجر به ترغیب دریافت یا مصرف خدمات و محصولات می‌شود؛ چرا که مشتری کافی ندارد و یا تبلیغات برخی پزشکان که اکثرا هم پزشکان مطرح و برجسته‌ای نیستند به اشکال مکتوب، شنیداری، گزارش و ... صرفا برای جلب مشتری صورت می‌گیرد.

حریرچی با تاکید بر اینکه تمامی تبلیغات فضای مجازی و شبکه‌های ماهواره‌ای کذب هستند، گفت: تخلفات مذکور در رسانه‌های رسمی هم به میزان قابل توجهی وجود دارند، ولی در فضای غیررسمی خصوصا شبکه‌های ماهواره‌ای و فضای مجازی شدت بسیار زیادی دارند.

وی خاطرنشان کرد: تمام داروهایی که از طریق شبکه‌های ماهواره‌ای تبلیغ می‌شوند تقلبی است و از شبکه‌های غیررسمی و قاچاق وارد شده که اصلا معلوم نیست در چه شرایطی نگهداری شده‌اند و مصرف آنها ممنوع است.

بنابر اعلام وبدا، به گفته حریرچی، اکثریت جامعه پزشکی به طور سالم خدمات خود را ارائه می‌دهند و در شرایط فعلی که کمبود متخصص داریم، وجود صف انتظار برای ویزیت متخصصین، انجام تبلیغات گران قیمت توسط تعداد اندکی از پزشکان می‌تواند نشانه کمبود مشتری آنها و احتمالا کیفیت عملکرد ایشان باشد.

معاون کل وزارت بهداشت در پایان گفت: سازمان نظام پزشکی که مسئولیت قانونی نظارت بر تبلیغات پزشکی را بر عهده دارد، اخیرا اقدامات خوبی در این زمینه انجام داده‌اند. حلقه اول برخورد سازمان نظام پزشکی در مورد تبلیغات غیر اخلاقی است.  

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha