مسعود شکوهی در گفتوگو با ایسنا، در این باره اظهار کرد: از امروز این آمادگی را برای انجام هدایت تحصیلی داریم و دانش آموزان که طبق ضوابط ثبت نام در روزهای دوشنبه و چهارشنبه به مدارس مراجعه میکنند میتوانند برگههای هدایت تحصیلی خود را دریافت کنند.
وی افزود: با توجه به برنامهریزیهای صورت گرفته، از نیمه دوم تیرماه به بعد را به منظور مراجعه و ثبت نام پایه دهم برای قبولیهای خرداد پیش بینی کردیم. به این ترتیب پایه نهمیهایی که قبولی خرداد هستند باید برای دریافت فرم ۶ و ۷ هدایت تحصیلی که بر اساس نمون برگهای تحویلی از سوی مدرسه آماده شده، اقدام کنند.
مدیرکل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه دانش آموزان طبق اولویتهایی که بر اساس عملکرد تحصیلی آنها مشخص شده است میتوانند در رشتههای مربوطه ثبت نام کنند اظهار کرد: فرم شماره ۶ فقط جنبه توصیهای و مشاورهای دارد و توصیه کردیم که دانش آموز بر اساس بررسی علمی، تخصصی و روانشناختی بهتر است به کدام رشته برود.
شکوهی ادامه داد: فرم شماره ۷ نیز ارزشیابی طبق عملکرد تحصیلی و نمرات کتبی دوره هفتم، هشتم و نهم است که دروس هفتم و هشتم ضریب یک و دوره نهم با ضریب ۳ دارند. علت بالاتر بودن ضریب پایه نهم این است که آزمونهای هماهنگ دارد و روایی و پایایی آزمونها بالاتر است و بیشتر قابل اتکاست، اما در مجموع نمرات سه پایه آخر را ملاک ارزشیابی تحصیلی در هدایت تحصیلی به رشتههای مختلف قرار دادهایم.
وی پیش از این نیز به ایسنا گفته بود که تاکید هدایت تحصیلی در سال جاری همانند سال گذشته، انتخابات آزادانه و آگاهانه دانش آموزان برای ورود به شاخهها و رشتههای تحصیلی است. توزیع دانش آموزان در رشتههای مختلف بر اساس توان استان و منطقه برای ایجاد ظرفیت رشتهای با توجه به توانایی، انگیزه، استعداد، رغبت و شخصیت دانش آموزان انجام میشود. هدایت تحصیلی با سال گذشته تفاوتی ندارد البته امسال دورههای توانمندسازی بیشتری را برای مدیران، معلمان، دانش آموزان و اولیاء برگزار کردیم.
مدیرکل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه دانش آموزان پایه نهم فرمهای مربوط را پر کردهاند، آزمون توانایی و رغبت دادهاند، نظر خودشان را برای ورود به رشتهها اعلام کردهاند، والدین و ملعمان دروس مختلف نیز نظر خودشان را درباره استعداد و توانایی دانش آموزان اعلام کردهاند گفته بود: در نهایت مشاورین نیز بر اساس همه این موارد بررسی شده یک ارزیابی نهایی انجام دادهاند و اکنون به محض آنکه کارنامهها صادر شوند تجزیه و تحلیل برای صدور نمون برگها انجام میشود و از اواسط تیرماه نمون برگ نهایی هدایت تحصیلی را صادر میکنیم.
شکوهی درباره سیاست توسعه متوازن شاخهها و رشتههای تحصیلی نیز اظهار کرده بود: با توجه به اینکه در شیوهنامه هم اعلام کرده بودیم که هدایت دانش آموزان باید بر اساس ایجاد حداکثر ظرفیت به مفهوم اینکه فضا و نیروی انسانی داشته باشیم و دانش آموزان استعدادشان در نظر گرفته بشود دنبال بشود.
وی تاکید کرده بود: بنابراین توسعه متوازن به آن مفهوم نداریم که بگوییم میخواهیم به عدد مشخصی در رشتههای مختلف برسیم و به شکل اجباری دانش آموزان را به سمت برخی رشتهها سوق بدهیم.
مدیرکل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش درباره محدودیتهای انتخاب رشته نیز گفته بود: تنها محدودیت ما فضا، امکانات و نیروی انسانی است. اگر ۷۰۰ هزار دانش آموز تقاضای رشته تجربی داشته باشند، نمیتوانیم برای ۷۰۰ هزار نفر کلاس تجربی، معلم زیست، شیمی و … فراهم کنیم. ولی تاکید ما به مناطق این است که تا جای ممکن بر اساس اولویت دانش آموزان، ظرفیت ایجاد کنند.
انتهای پیام
نظرات